De Gothic Crown is in 1847 geslagen in een oplage van 8.000 stuks (al heb ik ook gelezen dat er wellicht maar 7.000 stuks geslagen zijn). In 1853 is er nogmaals een hele kleine serie aangemaakt die zeer zeldzaam is. Het ontwerp was van William Wyon.
De achtergrond van deze munt is met mysteries omgeven. Is de munt geslagen ter ere van het 10-jarig jubileum van Victoria? Als voorbereiding om te testen of het publiek rijp was voor de Florins die vanaf 1849 in deze stijl werden uitgegeven? En het schijnt dat de gehele oplage in Proof geslagen is maar er zijn ook exemplaren gewoon in omloop gekomen (en veel exemplaren ontberen gewoon het Proof karakter). Op een andere site las ik juist weer dat niet alle 1847 exemplaren in Proof geslagen zijn.
In ieder geval sloot het ontwerp helemaal aan bij de opleving van de Gothische stijl in het Engeland van die tijd. Opvallend is ook dat er in het omschrift hoofd- en kleine letters zijn gebruikt. Dat zie je zelden op munten. De meeste munten zijn bewaard gebleven zoals ze van de pers zijn gekomen of hebben maar heel even gecirculeerd voor ze uit omloop werden gehaald. Maar een klein aantal vertoont sporen van heviger circulatie. Toch zijn ook die mindere kwaliteiten zeer gezocht omdat een perfect exemplaar erg duur is. Van de site van een Engelse munthandel: Crowns featuring the very beautiful gothic style design were struck in only two years. Specimens are dated MDCCCLXVII for 1847. The only other date issued was 1853, solely as a proof edition. This coin type is therefore a key component for any British type collector. Even circulated examples are scarce and command a premium price.
Het droevige nieuws voor de verzamelaar is dat deze munt ook veel nagemaakt wordt. En er zijn van deze munt echt heel goede vervalsingen bekend. Op het Coinforum las ik verhalen van mensen die te goeder trouw bijvoorbeeld via Ebay voor 1000-den ponden zo'n munt hadden gekocht om later (soms veel later) tot de ontdekking te komen dat het een vals exemplaar was. Iemand had twee exemplaren waarvan hij dacht dat heel misschien één niet goed was. Helaas voor hem was ook de andere vals... Het advies is dan ook om deze munt nooit via Ebay of particulier te kopen.
Wat mij betreft is dit nu al de aankoop van het jaar.