determinatie bankbiljet

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
jan1983
Nieuw lid
Nieuw lid

determinatie bankbiljet

Bericht door jan1983 »

goedenavond allemaal ik heb hier een biljet afmeting 8,5 lang en 7 hoog weet iemand wat voor soort het is en kan iemand mij vertellen hoe ik gewoon een afbeelding hier kan plaatsen mijn dank is groot
mvg jan
http://imageshack.com/a/img908/7056/mIiQf5.jpg
http://imageshack.com/a/img910/42/IIPCdC.jpg
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: determinatie bankbiljet

Bericht door bernard3 »

Dag Jan,

Je bent al aardig op weg v.w.b. het plaatsen van een afbeelding. Je moet alleen nog de link plaatsen tussen deze code:

Het biljet dat je hebt is een Frans "assignaat", een waardebiljet dat werd uitgegeven ten tijde van de Franse Revolutie. In de regel zijn deze biljetten niet waardevol, ik heb er zelf ook een paar, maar het zijn wel leuke stukken tastbare geschiedenis. Ik ben geen kenner van deze biljetten, maar mocht het bij toeval een waardevol type zijn, dan is er vast een forumlid dat ingrijpt.

Bernard

Afbeelding

Afbeelding
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Leuk biljet! Zoals Bernard al zei is dit inderdaad een assignat biljet, ze werden tijdens de Franse Revolutie uitgegeven om de kosten van alle veldslagen te vergoeden. Alleen heeft de werking van de markt de Fransen geleerd dat als er meer geld in omloop is dan dat er wordt gebruikt, er een forse inflatie optreed. Zodoende werden deze biljetten toentertijd snel veel minder waard en daar reageerden de Fransen op door nog meer biljetten te drukken, met een hogere waarde en hierdoor ontstond er dus een hyperinflatie. Ook het feit dat de biljetten maar weinig echtheidskenmerken bevatten maakte het voor vervalsers erg makkelijk om deze biljetten na te maken en dit droeg ook weer bij aan de inflatie. Hyperinflatie en het verlies van veel mankracht door de vele veldslagen zorgde ervoor dat Frankrijk in een diepe crisis terecht kwam en hierdoor kwam Napoleon uiteindelijk aan de macht. Toevallig heb ik precies zo'n biljet in mijn eigen collectie en die had ik geloof ik destijds gekocht voor 3 euro, ik vrees dat de waarde van jouw biljet daar niet veel boven zal liggen... In ieder geval heb je wel een leuk stukje geschiedenis! ;)
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Helaas zijn de afbeeldinglinks intussen niet meer valide.. :crying:
Maar... De meeste assignaten die uitgegeven of in circulatie waren ten tijde van de Eerste Franse Republiek, zijn daardoor ook Nederlands papiergeld.
Dit stukje geschiedenis ontbrak in de meeste boekjes, waardoor we er niet veel over weten, maar... Als je zoekt vind je er genoeg over!
De Bataafse Republiek was een Vazalstaat van eerstgenoemde republiek. In huidige terminologie zouden we "provincie" zeggen.
Tussen 1795 en 1806 was Nederland (tegen wil en dank, en onder bedreiging door een enorme troepenmacht van Franse soldaten, die door het Nederlandse volk zelf bekostigd moest worden!) vazalstaat.
De acceptatie van de waardeloze assignaten was trouwens zeer laag, al werd de middenstand wel verplicht ze voor eerste levensbehoeften aan te nemen. Niet lang na de inval van de Franse soldaten, werden in verschillende gemeenten maatregelen genomen om de asignaten zo snel mogelijk uit het betalingsverkeer te weren. Door uitgifte van recepissen (ontvangstbewijzen). Hiermee kon de bevolking haar ongewenste en fiducieloze papiergeld omwisselen tegen een nieuwe belofte op echt geld van eigen bodem...

Dus... Een mooi, vroeg-Nederlands, biljet heeft u daar!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”