florijnen trein

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

florijnen trein

Bericht door Arnout »

een treintje van Florijnen, vanuit Nederland, naar Duitsland en dan door naar Italië.

De florijn - 28 stuivers - was een populaire munt om te slaan. Zeker door een aantal steden die er niet voldoende zilver in deden.
Daarom werden ze na verloop van tijd geklopt, de geklopte munten bleven 28 stuiver waard en ongeklopte minder. Hiermee leed de eigen bevolking geen verlies, en werden de minderwaardige stukken tegen gegaan.
Voorzijde: FERDINAND.I.I. ROM.IMP.SEM.A
Keerijde: FLOR.ARG.CIV.IMP. DAVENTRIA
Verzam_zilveren_florijn_van_28_stuivers_Deventer_1619-5.jpg
Uit het huidige Duitsland - Emden en Oldenburg - kwam veel landarbeiders. Zij namen de 28 stuiver stukken weer mee terug naar huis. De bevolking daar raakte aan deze munten gewend zodat ze daar werden nagslagen. Emden heeft naar schatting 500.000 florijnen geslagen
Voorzijde: FERDINAND II ROM IMP SEM AVG
Keerzijde: FLOR ARGBN CIVITAT EMB
EMB staat hier voor Emden
verzam_Zilveren_Florijn_Emden.jpg
Deze florijnen raakten verzeild in hedendaags Italië. Waar ze ook weer werden nagemaakt. Nu in Modena.
"In het hertogdom Modena zijn onder hertog Francesco I dÉste (1629-1658) nabootsingen van de Emder florijnen geslagen. Ook hier zijn geen slaggegevens bekend, maar aangezien de stukken nog vrij regelmatig in veilingen en prijslijsten worden aangeboden en het C.N.I er 5 varianten van vermeldt, mag worden aangenomen dat de productie enige omvang heeft gehad. Het feit dat de stukken het wapen van Emden tonen en geen aanwijzingen geven omtrent muntplaats of muntheer, stempelt ze zonder meer tot imitaties van de toentertijd op de Levant populaire en goed gangbare stukken van de stad Emden. Waarschijnlijk zijn de stukken qua zilverinhoud inferieur aan die van Emden" Bron; 'de florijn in al zijn facetten', W.K. de Bruijn. Op: http://www.rhinocoins.com/ITALY/RLOMVEN/FRANIE2.HTML, staat: ISSUED BY TWO BANKERS FOR AROUND 350.000 PIECES
Voorzijde: RVET. DIVI – SA CIVITAS
Keerzijde: FERIT ET TVETVR GEMINO ROSTRO
verzam_Zilveren_Florijn_Modena-4.jpg
Ik vermoed dat ze iedere keer een lager zilvergehalte kregen, maar daar heb ik tot nu toe nog niets over gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: florijnen trein

Bericht door spatbord »

Leuk stukje geschiedenis! Ik ben vooral thuis in Nederlandse munten, veel minder in datgene dat daarbuiten geslagen is. Ik vind het dan ook altijd erg interessant om te zien hoe groot de overlap in muntproductie in Europa was. Veel Nederlandse munten blijken imitaties van buitenlandse munten, maar ook andersom.

Dat het zilvergehalte telkens lager zal liggen, lijkt me een veilige veronderstelling. Hoger zal het in ieder geval niet zijn geweest...

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”