Nederland, toekomstige euromunten

Plaats hier berichten over algemene zaken omtrent de euro. Denk hierbij aan nieuws over aankomende eurolanden, nieuwtjes, weetjes, etc.

Moderator: euromunter

euro+wereldmunt

Bericht door euro+wereldmunt »

Reactie op de berichten dat de Nederlandse euro's zo saai/lelijk zijn:

Hopelijk wordt Willem-Alexander snel koning,
komt er in ieder geval weer een nieuwe munt aan en maken ze er hopelijk iets beters van! ;)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Wat denk jezelf :wink: Dat wordt weer een lelijke munt met een lelijk portret erop.

Ik vind de portret ontwerpen van alle landen wat minder (uitgezonderd Oostenrijk en Italië).

Estland had ook tal van andere ontwerpen, maar het volk heeft gekozen.

Zo kan ik mij nog een discussie herinneren over het ontwerp van de 2 euro EMU 2009. Een hele lange tijd stond een ander ontwerp bovenaan. De laatste paar dagen was er geen tussenstand meer en had na afloop van de wedstrijd opeens een ander ontwerp gewonnen.

groeten Paul
Laatst gewijzigd door euromunter op 07 feb 2010, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Laten ze dan maar veel aandacht besteden aan het portret, met deze moderene technieken moet je wel wat kunnen bereiken.
Ik weet wel de munten voor overzee 10 G en 10Fl met max en Alex die zijn echt lelijk dit zijn ze gewoon niet.

Zou graag op bv de 1 en 2 euro Max en alex samen zien dubbelportret
dus. Op de 10 t/m 50 persoons wapens van alex en Max.
1 cent Ariane 2 cent Alexia en 5 cent Amalia.

Moet kunnen maar de wet zal wel aangepast moeten worden.
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Zit mij wel te bedenken de kinderen groeien als kool die veranderen nog al. Maar goed.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Frizio heeft een aantal fantasy designs gemaakt met Willem Alexander erop.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Zie ook http://www.webalice.it/annovi.frizio/p_ ... asy18.html

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nederland heeft heel wat te vieren tussen 2013 en 2015.
Twee jaar viering van 200 jaar Koninkrijk

Het Koninkrijk gaat het tweehonderdjarig bestaan uitgebreid vieren. Daarvoor is het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden opgericht. Minister van Staat Ruud Lubbers gaat de voorbereidingen voor de festiviteiten leiden.

De viering gaat twee jaar duren, van 2013 tot 2015. In 2013 is het tweehonderd jaar geleden dat de prins van Oranje terugkeerde in Nederland en het land zo de onafhankelijkheid terugkreeg. In 2015 werd koning Willem I ingehuldigd en ontstond de constitutionele monarchie.

Het Nationaal Comité zal zelf feesten organiseren, maar biedt ook ruimte voor initiatieven op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Het comité gaat bijzondere aandacht besteden aan 'bewustwording van democratisch herstel, kennis van de rechtsstaat en Grondwet en bevordering van saamhorigheid'.
Hier zullen ongetwijfeld een aantal munten voor worden geslagen en een aantal sets van uit komen.

Mijn idee voor 2 euro herdenkingsmunten :wink:

2013: de proclamatie van het Soevereine Vorstendom der Verenigde Nederlanden op 20 november 1813 van de Noordelijke Nederlanden
2014: de vereniging met de Zuidelijke Nederlanden vond plaats in 1814 in een réunion intime et complète
2015: In maart 1815 nam de vorst Willem Frederik van Oranje-Nassau de titel Koning der Nederlanden aan. Daarmee was het Koninkrijk der Nederlanden een feit.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland, toekomstige euromunten

KNM schreef:

200 jaar Koninkrijk der Nederlanden

30 november 2011

In de jaren 2013 - 2015 bestaat ons Koninkrijk 200 jaar. Dit gaan we vieren! In de jaren 1813 - 1815 is het fundament gelegd voor het land dat we in de 200 jaar daarna hebben opgebouwd: Nederland werd een Koninkrijk, met een Grondwet, een Eerste en een Tweede Kamer en een positie op het internationale toneel.

Om dit te eren brengt de Koninklijke Nederlandse Munt al vanaf 2013 een mooie serie uit rondom dit thema. Op dit moment is de serie nog in ontwikkeling.
Op RTL teletekst is te lezen dat het om een serie euromunten gaat. Ben benieuwd, hopelijk bevat de serie ook 2 euro herdenkingsmunten.

Groeten Paul
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Persoonlijk vind ik de eerste van de drie het mooiste, maar ja wie ben ik.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JvH - Johan »

ik gok op een nieuwe gulden met "Willem" erop :thuink:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

JvH - Johan schreef:ik gok op een nieuwe gulden met "Willem" erop :thuink:
Dat zou mooi zijn en anders nieuwe euro's met afbeelding Maxima
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Dick schreef:Persoonlijk vind ik de eerste van de drie het mooiste, maar ja wie ben ik.
De eerste van deze drie vind ik ook het mooiste, wat mij betreft wordt dat het ontwerp van de nieuwe Nederlandse euromunten :)

Terug naar “Euronieuws”