Hoewel ik niet van plan ben nu ook biljetten aan te schaffen moet ik wel zeggen dat ik ze toch wel leuk vind. Dit vijftal mag in ieder geval blijven.

Moderator: Arjena3
Da's dezelfde link AlfredIlosab schreef:Inderdaad, deze staat op Marktplaats:
http://www.ebay.nl/itm/Bolten-Het-Neder ... SwqrtWni1s
Alfred
Ik verzamel geen Nederlandse bankbiljetten maar vind die historie wel heel interessant. Ook vind ik vooral de NL biljetten vanaf de jaren '60 gewoon erg mooi. Maar die dingen zijn allemaal zo prijzig geworden...Patrickp_nl schreef:Wij verzamelaars van Nederlands papiergeld hebben een fantastisch boek waar precies in staat wat je zoekt.
De link hierboven was de eerste die ik op ebay tegenkwam toen ik voor je zocht. Ik moet zeggen dat ik ze ook voor €15 aangeboden heb zien worden, dus rondkijken voor kopen kan lonen.
In dit boek dat in opdracht van De Nederlandse Bank door dhr. Bolten en anderen is geschreven, zit een encyclopedische catalogus met alle feitjes als drukkerij, papierproducent, variantinformatie, in- en uitcirculatiedatums en ook oplagecijfers.
Bovendien in het boek zelf allerlei anekdotes en afwegingen die tot de totstandkoming van de biljetten heeft geleid. Een aanrader!
Als fan van absolute UNC vind ik dit een interessante stelling.leon voorn schreef:fijn dat iemand even naar voren brengt dat het interresant en mooi is om een gebruikt biljet te verzamelen!
hoewel ik al jaren biljetten verzamel heb ik nu ook een voorkeur naar een licht gebruikt biljet dat van hand tot hand is gegaan
dat echt gebruikt is voor het doel waar het voor gemaakt is!![]()
mvrgr leon voorn
Dag Patrick, ik geef de voorkeur aan gebruikt, zelfs zonder het verschil in prijs mee te nemen in de overweging. Een munt of biljet met gebruikerssporen vind ik simpelweg mooier en interessanter dan één zonder. Dat is gewoon mijn persoonlijke voorkeur, mijn smaak (en daarover twisten schijnt niet mogelijk te zijnPatrickp_nl schreef:Sorry voor de cynische ondertoon in mijn betoog, maar zoals je begrijpt, begrijp ik niet dat mensen beweren dat ze gebruikt interessanter vinden dan nieuw.
Ik had jouw vraag gezien maar ik dacht dat deze wel door "bankbiljetters" beantwoordt zou worden.spatbord schreef:Ik had deze vraag al in een andere topic gesteld, maar volgens mij is dit een betere plek: betreffende het boek van Bolten, ik zie dat de eerste druk hiervan al vanaf 12 euro beschikbaar is, en de tweede vanaf 40 euro. Is er iemand die weet of de tweede druk echt zoveel beter is dat het dat verschil waard is?
Betreffen die extra pagina's dan alleen de periode na 1987, of is er ook veel oudere geschiedenis toegevoegd?Jan W schreef:De tweede druk is dus een herziene en vermeerderde druk waar foutjes uit gehaald zijn en ook de geschiedenis van de bankbiljetten vanaf 1987 t/m 2002 in is gekomen. Plus 72 pagina's extra.![]()
Mijn 2de druk exemplaar kostte me 35 euro en is als nieuw, via MP. Zijn geld meer dan waard.
Dat kon ik uit je vorige bericht niet opmaken. Maakt verder niet uit en mijn bericht was ook zeker niet slecht bedoeld. Maar vanwaar dan dit wantrouwen in de mede-verzamelaar als ik vragen mag?Patrickp_nl schreef:Cosimo,
Het gaat er niet om dat ik het niet begrijp of zou willen begrijpen. Het gaat er om dat ik het in de meeste gevallen niet geloof.
Dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt, Is alleen maar mooi.
HiCosimo schreef: Dat kon ik uit je vorige bericht niet opmaken. Maakt verder niet uit en mijn bericht was ook zeker niet slecht bedoeld. Maar vanwaar dan dit wantrouwen in de mede-verzamelaar als ik vragen mag?