vijf Nederlandse bankbiljetten (1929-1966)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

vijf Nederlandse bankbiljetten (1929-1966)

Bericht door Cosimo »

Laatst heb ik via via onderstaande biljetten gekregen van iemand die wist dat ik oud Nederlands geld verzamel. Nu was mijn verzameling tot voor kort beperkt tot Nederlands muntgeld dus ik weet vrij weinig van biljetten. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen of ik hier iets leuks bezit of dat het niets bijzonders is?

Hoewel ik niet van plan ben nu ook biljetten aan te schaffen moet ik wel zeggen dat ik ze toch wel leuk vind. Dit vijftal mag in ieder geval blijven. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: vijf Nederlandse bankbiljetten (1929-1966)

Bericht door Ilosab »

Het biljet van 10 Gulden Zeeuws Meisje heeft iets meer waarde dan de rest denk ik maar de staat van de biljetten is niet best. Maar wel leuk om te hebben.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo »

Bedankt voor je reactie. De kwaliteit is inderdaad niet hoogstaand (en dat de biljetten daardoor niet veel waarde hebben is begrijpelijk) maar persoonlijk zou ik het niet anders willen. Geld moet voor mij gecirculeerd hebben, het moet gebruikt zijn en dat moet te zien zijn, geschiedenis tonen zeg maar. Dus wat dat betreft ben ik er blij mee. greeny

Is er van deze biljetten (of biljetten in het algemeen) iets bekend over oplages, zoals bij munten het geval is?
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

http://www.ebay.nl/itm/Bolten-Het-Neder ... SwqrtWni1s
Wij verzamelaars van Nederlands papiergeld hebben een fantastisch boek waar precies in staat wat je zoekt.
De link hierboven was de eerste die ik op ebay tegenkwam toen ik voor je zocht. Ik moet zeggen dat ik ze ook voor €15 aangeboden heb zien worden, dus rondkijken voor kopen kan lonen.
In dit boek dat in opdracht van De Nederlandse Bank door dhr. Bolten en anderen is geschreven, zit een encyclopedische catalogus met alle feitjes als drukkerij, papierproducent, variantinformatie, in- en uitcirculatiedatums en ook oplagecijfers.
Bovendien in het boek zelf allerlei anekdotes en afwegingen die tot de totstandkoming van de biljetten heeft geleid. Een aanrader!
En als je daarna nog vragen hebt, stel ze gerust op dit forum, er is altijd wel iemand die het antwoord weet, of er een goeie gooi naar kan doen.

Welkom in de wereld van verzamelaars van Nederlands papiergeld!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Inderdaad, deze staat op Marktplaats:

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ilosab schreef:Inderdaad, deze staat op Marktplaats:

Alfred
Da's dezelfde link Alfred :lollig:
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Patrickp_nl schreef:Wij verzamelaars van Nederlands papiergeld hebben een fantastisch boek waar precies in staat wat je zoekt.
De link hierboven was de eerste die ik op ebay tegenkwam toen ik voor je zocht. Ik moet zeggen dat ik ze ook voor €15 aangeboden heb zien worden, dus rondkijken voor kopen kan lonen.
In dit boek dat in opdracht van De Nederlandse Bank door dhr. Bolten en anderen is geschreven, zit een encyclopedische catalogus met alle feitjes als drukkerij, papierproducent, variantinformatie, in- en uitcirculatiedatums en ook oplagecijfers.
Bovendien in het boek zelf allerlei anekdotes en afwegingen die tot de totstandkoming van de biljetten heeft geleid. Een aanrader!
Ik verzamel geen Nederlandse bankbiljetten maar vind die historie wel heel interessant. Ook vind ik vooral de NL biljetten vanaf de jaren '60 gewoon erg mooi. Maar die dingen zijn allemaal zo prijzig geworden... :sad:
Dus maar dit boek besteld zodat ik in ieder geval de plaatjes kan bekijken en alle wetenswaardigheden achter die biljetten kan lezen. Bedankt voor de tip Patrick! :thumb up:
Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo »

Ook namens mij bedankt voor de tip Patrick. Klinkt heel goed, zal eens gaan snuffelen of ik het boek voor een mooi prijsje kan aanschaffen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

In een topic had iemand een link geplaatst van http://www.Boekwinkeltjes.nl Was ik ook heel blij mee want daar kon ik ook het boek van Bolten bestellen voor een zacht prijsje. En binnen 10 minuten kreeg ik antwoord en was het betaald, maandag wordt het verstuurd.

Alfred
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

fijn dat iemand even naar voren brengt dat het interresant en mooi is om een gebruikt biljet te verzamelen!
hoewel ik al jaren biljetten verzamel heb ik nu ook een voorkeur naar een licht gebruikt biljet dat van hand tot hand is gegaan
dat echt gebruikt is voor het doel waar het voor gemaakt is! :knipoog:
mvrgr leon voorn
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

leon voorn schreef:fijn dat iemand even naar voren brengt dat het interresant en mooi is om een gebruikt biljet te verzamelen!
hoewel ik al jaren biljetten verzamel heb ik nu ook een voorkeur naar een licht gebruikt biljet dat van hand tot hand is gegaan
dat echt gebruikt is voor het doel waar het voor gemaakt is! :knipoog:
mvrgr leon voorn
Als fan van absolute UNC vind ik dit een interessante stelling.
Hoever gaat de voorliefde voor gebruikt? Als je per ongeluk een UNC biljet tussen een stapeltje dat je kocht hebt zitten, draag je het dan eerst een weekje in je portemonnee om het die mooie "gebruikte look" te geven?
En als je op een beurs net dat ene biljet, die ene variant aantreft. Je ziet er twee naast elkaar. De ene gebruikt, de andere nagelnieuw. Maar wel dezelfde prijs. Neem je dan ook de gebruikte?
En bij de lokale autodealer.... Als je je zuurverdiende spaarcenten aan een benzineverslinder gaat uitgeven. Van een type staan er twee. Een nieuween een gebruikte... Maar wel dezelfde prijs. Een auto is tenslotte ook gemaakt om te gebruiken.

Sorry voor de cynische ondertoon in mijn betoog, maar zoals je begrijpt, begrijp ik niet dat mensen beweren dat ze gebruikt interessanter vinden dan nieuw. Als men beweert dat ze het prijsverschil tussen gebruikt en UNC er niet voor over hebben, dan snap ik dat direct, en toegegeven, is dat ook mijn afweging als ik "minder dan absolute UNC" koop.

Anekdote: ongeveer een jaar voor de euroinwisseling, ik was op diverse bulletinboards en internet internationaal actief met ruilen, kopen en verkopen. In "het wereldje" kende men mijn naam en voorkeuren redelijk. Werd ik gebeld door iemand die zich als student voorstelde, in zijn vrije tijd werkend bij een garage, waar de garagehouder zenuwachtig werd en van zijn zwarte geld af wilde. In een kluis bleek hij jarenlang aan zijn pensioen gewerkt te hebben, en de student had gevraagd "mag ik even?" Na de stapel 1.000'tjes doorgeworsteld te hebben bleken er 3 ongevouwen Spinoza's van het eerste type tussen te zitten. De studiefinanciering bleek ontoereikend en hij zocht andere verzamelaars die twee van de drie wilde overnemen. Toen hij bij mij uitkwam, had hij iemand gevonden die de bijzonderheid en zeldzaamheid van zijn vondst inzag. Ik heb de twee exemplaren overgenomen tegen een zeer acceptabele prijs. Nu vraag ik je, stel je voor, in 1972 werd de Spinoza ontworpen en ergens in 74 begon het de Rembrandt te vervangen. Maar 1.000 gulden in die tijd was genoeg om een goeie tweedehands auto van te kopen. Bijna niemand was in staat een biljet weg te leggen dat nog tot 2002 ingebruik was! Maar de eerste variant werd in '75 al niet meer geproduceerd. Nu vraag ik je: wat is de kans dat een biljet van het eerste type dat slechts kort gecirculeerd heeft, veilig onderop een stapel ander geld kon blijven liggen voor zo'n 25 jaar...
Stel jezelf dan de vraag wat mooier is. Een gebruikt of ongebruikt exemplaar?

De omschrijving van mijn kwaliteitseis is nu: UNC of zo mooi mogelijk. Waarom zo mooi mogelijk? Nou, sommige biljetten zijn er gewoon niet in UNC. Of ze zijn voor mijn beperkte budget niet haalbaar. En omwille van het budget zal ik soms concessies doen, om bijzondere varianten of typen aan mijn collectie te kunnen toevoegen zonder echtscheiding of faillisement.

Gelukkig zijn er HEEL VEEL verzamelaars die nog minder voor biljetten overhebben dan ik, waardoor ik soms toch nog een mazzeltje kan hebben. En ik kan ook mijn doubletten (meestal vanwege kwaliteitsverbetering overbodig in de collectie) zo weer leuk verkopen (kijk eens op mijn site... :knipoog: )
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Niets is zo veranderlijk dan een mens. Toen ik vanwege de invoering van de pl(euro) begon met het verzamelen van Nederlands papiergeld ging mijn voorkeur uit naar gebruikt papiergeld, voornamelijk vanwege budgettaire redenen. Als catalogus gebruikte ik de almanak en de Pick en ik probeerde een leuke verzameling op te bouwen bestaande uit de normale biljetten maar ook met opvolgend serienummer, eventueel radarserienummer, met swastika, short snorters en ook met de stempel buiten omloop. Misdrukken wil ik niet en ook noodgeld is niet aan mij besteed alhoewel ik wel graag een biljet van 's-Gravenhage wil hebben maar dat is dan vanwege nostalgische redenen. Na een tijdje probeerde ik ook UNC biljetten te verkrijgen want het budget gaf wat ruimte en het staat toch wel mooi zo'n strak biljet in je verzameling. En toen kregen we de Plomp catalogus waarin alle verschillende varianten vermeld staan en dan kom je tot de ontdekking dat je nog erg veel mist. Veel biljetten zal ik niet krijgen in UNC vanwege het feit dat ze voor mij te duur zijn en ik het er niet voor over heb om dat van mijn pensioentje (ha,ha,ha) te betalen. Maar soms heb ik het geluk dat ik een UNC te pakken kan krijgen en dan het exemplaar wat ik in mijn bezit heb voor een leuke prijs kan verkopen, dan wordt de UNC opeens een stuk minder duurder. Het leukste is eigenlijk nog het zoeken naar voor mij betaalbare biljetten. Onlangs kreeg ik de catalogus van Verzamelaarsveiling in handen en daar staan 100 Gulden Snip biljetten in met een startprijs van 50 euro of meer die ik nog niet in mijn verzameling heb. Stel dat je de enige bieder bent dan komt de prijs inclusief opgeld en verzendkosten op ongeveer 75 tot 80 euro. Nog een aanvaardbare prijs denk ik maar op eBay Duitsland won ik een veiling van de 100 Gulden Snip UNC voor 46 euro inclusief verzending. Dan heb ik de grootste pret dat ik hem dan voor minder heb kunnen krijgen. Iedereen heeft het vaak over het boek van Bolten wat ook aardig aan de prijs is. Tja, dan ga ik zoeken en zoeken en zoeken en dan opeens heb ik hem voor 29 euro inclusief verzendkosten naar Hongarije. En dat is voor mij dan het leuke van verzamelen van Nederlands papiergeld. Proberen om een zo mooi mogelijke verzameling op te bouwen d.m.v. het nodige zoekwerk. En als je dan in Hongarije woont en je kan niet meer naar beurzen of veilingen dan ben je blij dat internet bestaat, voor mij de redding van het verzamelen.

Alfred
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

gelukkig bestaat het nog;ouderwetse mazzel!
en ja patrick het prijsverschil doet er zeker toe,ik pak ook die unc als het aan de prijs ligt :sttt:
toch wil ik benadrukken dat er een type biljetverzamelaar is waar alles niet per se top kwaliteit hoeft te zijn
(en ja ook vanwege low budget)en die romantische armoedzaaiers daar moeten sommige handelaren het nu net van hebben :lach:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo »

Patrickp_nl schreef:Sorry voor de cynische ondertoon in mijn betoog, maar zoals je begrijpt, begrijp ik niet dat mensen beweren dat ze gebruikt interessanter vinden dan nieuw.
Dag Patrick, ik geef de voorkeur aan gebruikt, zelfs zonder het verschil in prijs mee te nemen in de overweging. Een munt of biljet met gebruikerssporen vind ik simpelweg mooier en interessanter dan één zonder. Dat is gewoon mijn persoonlijke voorkeur, mijn smaak (en daarover twisten schijnt niet mogelijk te zijn ;)).

Als ik uit twee biljetten mocht kiezen, één UNC en één gebruikt, dan zou ik de voorkeur geven aan de gebruikte. Natuurlijk wil ik voor beide niet dezelfde prijs betalen maar dat heeft vooral met de waarde van de biljetten te maken. Als ik mocht kiezen uit één UNC en één gebruikt biljet met dezelfde prijs dan zou ik beide niet nemen. De gebruikte niet omdat deze dan te duur zou zijn en de UNC niet omdat ik daar niets mee heb.

Of een biljet of munt dan zeldzaam zou zijn als UNC is verder geen argument voor mij; ik verzamel wat ik leuk vind, niet wat zeldzaam is. Er valt dus weinig te begrijpen aan deze opvatting anders dan het willen inzien dat niet iedereen hetzelfde denkt over de definities van schoonheid en interessant.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Cosimo,
Het gaat er niet om dat ik het niet begrijp of zou willen begrijpen. Het gaat er om dat ik het in de meeste gevallen niet geloof.
Dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt, Is alleen maar mooi.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik had deze vraag al in een andere topic gesteld, maar volgens mij is dit een betere plek: betreffende het boek van Bolten, ik zie dat de eerste druk hiervan al vanaf 12 euro beschikbaar is, en de tweede vanaf 40 euro. Is er iemand die weet of de tweede druk echt zoveel beter is dat het dat verschil waard is?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Ik had deze vraag al in een andere topic gesteld, maar volgens mij is dit een betere plek: betreffende het boek van Bolten, ik zie dat de eerste druk hiervan al vanaf 12 euro beschikbaar is, en de tweede vanaf 40 euro. Is er iemand die weet of de tweede druk echt zoveel beter is dat het dat verschil waard is?
Ik had jouw vraag gezien maar ik dacht dat deze wel door "bankbiljetters" beantwoordt zou worden. :knipoog:

Eerste druk: Het Nederlandse bankbiljet en zijn vormgeving, 1e druk 1987. De Nederlandse Bank. 327pp. Illustr. Bibliogr. Register. hardcover met stofomslag.

Tweede druk: Het Nederlandse bankbiljet 1814-2002. Vormgeving en ontwikkeling (gebonden), Amsterdam, De Nederlandsche Bank, 1999. Druk: 2de herz. en verm. Druk. quarto, linnen + stofomslag, leeslint, VI, 398 pp. zw/w en kleurenreproducties.

De tweede druk is dus een herziene en vermeerderde druk waar foutjes uit gehaald zijn en ook de geschiedenis van de bankbiljetten vanaf 1987 t/m 2002 in is gekomen. Plus 72 pagina's extra. :thumb up:

Mijn 2de druk exemplaar kostte me 35 euro en is als nieuw, via MP. Zijn geld meer dan waard.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:De tweede druk is dus een herziene en vermeerderde druk waar foutjes uit gehaald zijn en ook de geschiedenis van de bankbiljetten vanaf 1987 t/m 2002 in is gekomen. Plus 72 pagina's extra. :thumb up:

Mijn 2de druk exemplaar kostte me 35 euro en is als nieuw, via MP. Zijn geld meer dan waard.
Betreffen die extra pagina's dan alleen de periode na 1987, of is er ook veel oudere geschiedenis toegevoegd?
Mijn interesse ligt minder bij de recente geschiedenis, maar meer bij de oude geschiedenis, de tijd dat bankbiljetten geen standaard onderdeel van het betalingsverkeer waren. En gezien mijn chronisch gebrek aan tijd is een dunner boek zo slecht nog niet. :)
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Het tweede deel covert de totale periode waarin DNB guldens papiergeld uitgaf, terwijl de eerste druk in '87 stopt. Toen wisten ze nog niet dat de euro kwam!
Voor mij persoonlijk is het catalogusdeel achterin de tweede editie zoveel beter, dat ik echt alleen de tweede adviseer.
Gaat het om ontwerpen en vormgeving van oude Nederlandse biljetten? Dan voldoet de eerste druk uitstekend.
Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo »

Patrickp_nl schreef:Cosimo,
Het gaat er niet om dat ik het niet begrijp of zou willen begrijpen. Het gaat er om dat ik het in de meeste gevallen niet geloof.
Dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt, Is alleen maar mooi.
Dat kon ik uit je vorige bericht niet opmaken. Maakt verder niet uit en mijn bericht was ook zeker niet slecht bedoeld. Maar vanwaar dan dit wantrouwen in de mede-verzamelaar als ik vragen mag?
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Cosimo schreef: Dat kon ik uit je vorige bericht niet opmaken. Maakt verder niet uit en mijn bericht was ook zeker niet slecht bedoeld. Maar vanwaar dan dit wantrouwen in de mede-verzamelaar als ik vragen mag?
Hi
Gaat zeker niet om wantrouwen in medeverzamelaar, en ook geen diskwalificatie van wie dan ook.Echter de boodschap dat mensen gebruikt mooier vinden dan nieuw gaat er gewoon bij mij niet in.
Als mensen nu zeggen dat ze de extra kosten voor een Unc overdreven vinden boven een goed ogend exemplaar, geloof ik dat direct. Zelfde geldt voor een aUNC versus UNC. Soms scheelt een telnagel heel veel euro's. Maar dat men voor een gebruikt exemplaar kiest omdat ze het mooier vinden, gewoon NEE.
Ik verzamel en handel sinds 1979. In mijn ervaring, wanneer ik een stapeltje van dezelfde biljetten tegen dezelfde prijs aanbied, zijn het altijd de UNC exemplaren die het eerste weg zijn, en nooit dat iemand de stapel UNC doorloopt in de hoop een gebruikt exemplaar tegen te komen.
Overigens respect voor iedereen en zijn budget. Ik vind het leuk om te zien dat sommigen met een beperkt budget een interessanter collectie bijeen weten te brengen dan sommigen met een vrijwel onbeperkt budget.
Ieder zijn meug.
Creator
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Creator »

Goede morgen munten liefhebber,
Ben nog meer een rookie in deze wereld.
En las vandaag over het boek van dhr Bolten.
Als ik die Google zoek ben ik allen bij de Nederlandse bank uit.
Zou iemand mij kunnen helpen waar ik zo boek kan kopen.
Denk dat het een goede leerboek voor mij is.

Alvast bedankt voor jullie tijd en energie.

Groetje,
Roy
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Een snelle zoektocht op Ebay Nederland levert direct een resultaat:

Maar zoek zelf eens met google of bij boekwinkeltjes of je hem kunt vinden.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

De Slegte biedt hem op boekeinkeltjes voor €42 aan.
http://boekwinkeltjes.nl/s/?q=Nederland ... sort=prijs
Check goed op druk! Je zult de tweede druk willen uit 1999. Niet de eerste druk uit 1987, die overigens al vanaf €12 aangeboden wordt.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”