Arendrijksdaalder Kampen zonder jaar (eind 16de eeuw)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Arendrijksdaalder Kampen zonder jaar (eind 16de eeuw)

Bericht door Jan W »

Zoals bij het topic http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8&t=15410 al naar voren kwam baseerden de Nederlandse munthuizen zich vanaf 1586 deels ook op buitenlandse voorbeelden. Waarbij vooral de munten die in Duitsland gangbaar waren werden gebruikt als voorbeeld. De prinsendaalder en de rijksdaalder met de edelman met klapmuts waren rechtstreeks overgenomen van Duitse (Saksische) voorbeelden.

In Kampen sloeg men vanaf ongeveer 1595 arendrijksdaalders die gebaseerd waren op een ander Duits voorbeeld: de talers met daarop een stadspoort zoals ze onder andere in Hamburg en Magdeburg werden geslagen. De eerste exemplaren werden nog zonder jaartal geslagen (waarschijnlijk rond 1591-1596). Daarna werden de munten voorzien van een jaartal. Tot 1598 werden deze munten in redelijke (kleine) hoeveelheden geslagen, je komt ze nog regelmatig tegen. Tussen 1614-1616 en in 1633 volgde opnieuw een reeks die allen zeer zeldzaam zijn. In 1649 tot 1654 werden opnieuw arendrijksdaalders aangemunt in kleine hoeveelheden waarna men stopte met dit type.

Ik verkeerde overigens in de veronderstelling dat de munt in Kampen één van haar eigen (nog steeds bestaande) stadspoorten hadden gebruikt als voorbeeld maar ik kwam er later achter dat men zich dus gewoon baseerde op een populaire soort uit Duitsland.
Arendsrijksdaalder z.j. Kampen.jpg
Taler Hamburg 1589.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Arendrijksdaalder Kampen zonder jaar (eind 16de eeuw)

Bericht door spatbord »

Ha, die vertonen inderdaad wel een heel grote gelijkenis! Ik ben niet zo thuis in de Duitse thalers, dus had de deze nog niet eerder gezien. De versie van Kampen kende ik wel, leuk om ze zo naast elkaar te zien!

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”