Een Habsburgse taler uit de Elzas

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Een Habsburgse taler uit de Elzas

Bericht door Jan W »

In 1431 kwam de Elzas onder het Habsburgse rijk te vallen (als Voor-Oostenrijk). En vanaf 1584 tot 1634 werden er ook talers aangemunt in de toenmalige hoofdstad Ensisheim.

Het Habsburgse rijk was een periode verdeeld. Niet alle gebieden vielen onder de monarchie (die van vader op zoon overging) maar werden bestuurd door een andere zoon of broer. Tirol en Voor-Oostenrijk (Elzas) werden tussen 1576-1595 bestuurd door een zoon van keizer Ferdinand I van Oostenrijk: Ferdinand II. Aangezien hij echter met die naam de eerste aartshertog was voor Tirol en Voor-Oostenrijk staat hij op de munten als Ferdinand (zonder II).

Onlangs kocht ik deze taler zonder jaartal die dus tussen 1584-1595 is geslagen te Ensisheim. De munt is geslagen met een wals waardoor deze niet helemaal vlak is. Maar de munt is door de walstechniek wel mooi scherp.

De stempelsnijder had waarschijnlijk wat moeite met lezen. Op de voorzijde staat namelijk niet AVSTRIAE maar ontbreekt de R en staat er foutief AVSTIAE. Op de achterzijde ging hij weer in de fout: links boven hoort PHIRT te staan. Hij maakte daar eerst PHRIT van, ontdekte dat er iets niet klopte en maakte van de I ook een R zodat er uiteindelijk PHRRT staat. :knipoog: In ieder geval een mooie variant.
Van deze talers bestaan er trouwens heel wat varianten in omschrift, de vorm van het harnas en bijvoorbeeld de interpunctie (roosjes, dubbele punten).
Taler Ensisheim.jpg
Taler Ensisheim ak.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Een Habsburgse taler uit de Elzas

Bericht door Stephan O »

hahaha wat een gepruts met dat stempelsnijden ;)

Het lijkt op het eerste oog op de achterzijde op: PHRHT... maar als je goed kijkt zie je de correctie van de I naar de R.
Leuke munt.
Hij ziet er wel heel shinny uit, is dit een schoongemaakt exemplaar?

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Stephan O schreef:Hij ziet er wel heel shinny uit, is dit een schoongemaakt exemplaar?
Gr, Stephan
Deze munt is vast ooit eens schoongemaakt want anders zou de munt wel donkerder zijn geweest na al de eeuwen :knipoog: . Maar hij is niet gepoetst als je dat bedoelde. De glans komt door de (telefoon)foto met kunstlicht. In de hand is de munt gelukkig doffer.

Over het algemeen zijn veel oudere munten ooit wel eens schoongemaakt. Anders zou je er vaker veel meer patina op zien. Zo lang het maar niet met grof geweld is gedaan (Brillo, zilverpoets) is er vaak niet aan te ontkomen.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

JAN, je mag wel zeggen dat je een geoefend oog hebt, om telkens die schrijf fouten
waar te nemen. Ik zal in de toekomst daar meer werk van maken, ik wist niet
dat dat zoveel voorkomt op oude munten.
Maar we hebben wel een ding gemeen denk ik, we verzamelen graag grote zilveren munten.
ik heb ook een taler van Ferdinand II 1617 Graz, Elzas is wel zeldzamer denk ik.
misschien moet je mijn munt ook eens nader bekijken op schrijffouten. :wave:
groeten luc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Europa (voor euro)”