Via een contact in Litouwen deze foto's ontvangen van een Utrechtse rijksdaalder uit 1645. Dit jaartal staat niet opgenomen in de CNM 2de druk en was tot dusverre zelfs onbekend. Via een andere numismaat hoorde ik dat er volgens de rekeningen in Utrecht tussen 15-9-1645 en 13-11-1648 rijksdaalders geslagen zijn, waarvan de meeste naar Oost- en Centraal-Europa gingen.
Dit exemplaar is gevonden in Belarus (of Wit-Rusland) wat wel weer klopt met de exportbestemming van deze munten. De huidige eigenaar wil er 500 euro voor hebben (wat volgens mij, gezien de mindere staat van de munt, een redelijk buitensporige verwachting is). Daarnaast is het natuurlijk altijd de vraag of er binnenkort niet meerdere exemplaren zullen opduiken. Wellicht zelfs nog andere nu nog ontbrekende en onbekende jaartallen.
In ieder geval wel bijzonder om zo'n tot dusverre totaal onbekend exemplaar tegen te komen ook al is het op afstand. De munt is door mij in ieder geval doorgegeven aan de samenstellers van de CNM.
Rijksdaalder Utrecht 1645 - tot dusverre onbekend jaartal
Moderator: Robin
Rijksdaalder Utrecht 1645 - tot dusverre onbekend jaartal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Volledig lid
Re: Rijksdaalder Utrecht 1645 - tot dusverre onbekend jaarta
Mooi zo'n verhaal bij een munt, sowieso leuk dat het exemplaar na al die jaren nog steeds in Oost-Europa is, en daar bewaard is gebleven. Daarnaast is het natuurlijk ook niet verkeerd dat het om een tot dusver onbekend jaartal gaat. Is ook bekend waarom deze munten, destijds, voor een groot deel naar Oost- en Centraal-Europa verhuisden?
Missch
Bernard
Misschien had het te maken met de moedernegotie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Moedernegotie): er werd op grote schaal hout en graan geïmporteerd uit de Oostzeelanden om de bevolking van de Republiek en dan met name Amsterdam te voeden en om de handelsschepen te bouwen.Cosimo schreef:s ook bekend waarom deze munten, destijds, voor een groot deel naar Oost- en Centraal-Europa verhuisden?
Bernard
-
- Volledig lid
Dat snap ik, de oostzeehandel zou een legitieme reden zijn waarom Nederlandse munten in die gebieden terecht kwamen. Mijn vraag had meer betrekking op deze specifieke munt. Waarom zouden juist deze Utrechtse munten naar Oost-Europa verhuizen? Utrecht had geen invloedrijke haven of admiraliteit. Zou het dan niet logischer zijn als Rijksdaalders uit andere steden/gebieden (bijvoorbeeld Holland) voor de oostzeehandel bestemd waren? Of denk ik dan te provinciaal en werd toen al meer nationaal nagedacht over het slaan van munten (wat Utrecht, als muntstad, dan weer goede kansen gaf).
-
- Donateur
Handelaren die zilveren munten nodig hadden bestelden deze soms rechtstreeks bij de munthuizen. Dat wilden ze natuurlijk zo goedkoop mogelijk doen, dus als je als muntmeester een goed salaris wilde verdienen moest je wel concurrerende tarieven hanteren. De afstand vanaf Utrecht naar de verschillende havens was relatief klein, wat er voor zorgden dat hun kosten lager was dan van sommige andere, verderaf gelegen, munthuizen. Hierdoor kregen ze dus relatief veel orders om allerlei handelsmunten te slaan. Dus ja, er werd toen al meer nationaal gedacht over het slaan van munten.
-
- Volledig lid
Kijk aan, dat wist ik niet. Zeer interessant, bedankt voor je reactie.