Een sobere duit.

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Een sobere duit.

Bericht door C.vanderLey »

Tekst kopergeldpagina:

Wettelijk voorschrift: resolutie van de stad Utrecht uit 1710. Uit een mark 64 stuks is ca. 3,85 gram per stuk.

Pas op 11 maart 1711 werden de nieuwe duiten te Utrecht in omloop gebracht. De aanmaak was al in 1710 gestart want de eerste exemplaren dragen het jaartal 1710. Dit nieuwe type is nogal sober en kaal uitgevoerd. De letters U en T van Utrecht zijn bij dit type vaak nog maar gedeeltelijk leesbaar. Omdat zij zo dicht bij de rand staan zijn zij vaak gedeeltelijk weggevallen door slijtage.

1710U.jpg
Dit exemplaar weegt 3,9 gram en zijn de U en T van Utrecht nog duidelijk leesbaar, toch een sobere duit maar nog in een bijzondere kwaliteit.

Groeten, Cor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Een sobere duit.

Bericht door spatbord »

Als niet-duitenverzamelaar moest ik toch even de CNM erbij pakken om te zien wat nou het verschil was met andere duiten. Dat hij sober is kon ik nog zien, wat er miste wist ik niet. Het zijn de leeuwen... Inderdaad nog een heel mooie duit!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Voor dit type een erg mooi exemplaar. :thumb up: Verbazingwekkend eigenlijk dat zo'n muntje 300 jaar zonder schade heeft overleefd.

Las vanochtend een artikel over monumentale bomen in de Volkskrant. Bij Fleringen in Twente staat een eikenboom van 500 jaar oud. Die komt dus uit ongeveer 1500. De 80-jarige oorlog moest toen nog beginnen.. :suprised:
Heinz Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Heinz »

Voor een gewone circulatiemunt is dit topkwaliteit.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”