Waarde?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

Waarde?

Bericht door Dieks »

Beste allen,

Ik heb onlangs twee 2,5 gulden biljetten 'Juliana' 1949 gekocht.
Deze hebben een opvolgend serienummer. Stijgt hierdoor de waarde ( eventueel als set )?
Nu heb ik de opvolgende twee biljetten ook gevonden. Is het een idee om deze te kopen, zodat ik een serie heb van 4 biljetten in unc/unc- kwaliteit?

Alvast bedankt.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Waarde?

Bericht door Ilosab »

Als je verzamelaar van Nederlands papiergeld bent en je vindt het leuk om zoiets te verzamelen dan zou ik die 2 erbij kopen. Een serie van 4 is beter dan een serie van 2 en het verhoogt de waarde wel. Maar wat de waarde is dat bepaalt degene die het koopt of expliciet wil hebben.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Uiteraard, hoe groter de reeks, hoe hoger de waarde.
Ik denk dat deze in het geval van de 2,5 Gulden uit 1949 niet gelijk met hele grote sprongen omhoog gaat, aangezien ze nog regelmatig met opvolgende serie nrs te vinden zijn.

Ik heb er laatst ook 4 gekocht, 2 x 2 opeenvolgend voor in totaal 25 euro.
2 waren er UNC. de andere 2 Fraai.

Heb je misschien een idee!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

"Waarde" is altijd een lastig onderwerp.
In het geval van reguliere varianten Nederlands staatspapiergeld is het in ieder geval niet zomaar "wat de gek ervoor geeft". Natuurlijk preek ik voor eigen parochie als ik zeg, koop een recente catalogus, daarin staat een goed beeld van wat een biljet zou kunnen kosten.

Er zijn verschillende 'markten' waar je deze biljetten kunt bemachtigen. En daarmee bedoel ik: on-line verkopers met een eigen webshop, ebay, marktplaats, beurzen speciaal voor papiergeldverzamelaars, de ruilbeurs om de hoek, on-line veilingen en zaal-veilingen. Elk heeft voor- en nadelen.

Mijn ervaring is dat je als koper vaak bij zaalveilingen voor veelvoorkomende Nederlandse biljetten als deze guldens '49 het mest voordelig uit bent. Het grootste kavel dat ik enkele jaren terug gezien heb waren 20 opvolgende nummers. Het bracht zonder opgeld €185 op.

Zeldzame biljetten in hoge kwaliteit met opvolgende nummers hebben veelal een grotere aantrekkingskracht, en leveren dan beduidend meer als koppel dan de som van de individuele biljetten.
In het Watermerk heeft een lid van De Nederlandse Vereniging van Papiergeldverzamelaars ooit een leuke verhandeling geschreven over twee exemplaren van 10 gulden model 1924, de Zeeuwse schone, die hij na 80 jaar van elkaar gescheiden te zijn geweest met opvolgende nummers weer bij elkaar heeft gebracht. Elk met duidelijk andere slijtagesporen.
Maar... Wel zeldzaam, weinig verzamelaars geinteresseerd omdat de kwaliteit slecht was, dus geen meerwaarde.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”