Om verwarring te voorkomen. Blijkbaar zijn er verschillende betekenissen voor "Noordelijke Nederlanden"? Voor onze zuiderburen betekent het wellicht de Brabantse gebieden die in het huidige Nederland liggen. Voor de Nederlander betekent het echter vaak alle munten uit de Noordelijke zeven provincies.zeep schreef:Ik vroeg aan Absil (Schulman) of ook de Noordelijke Nederlanden in dit boek zijn opgenomen. Dat vroeg ik voordat het boek gedrukt was. Volgens hen zouden alleen de Zuidelijke Nederlanden worden opgenomen.
Ik zie nu op de foto van Aernout dat ook de Noordelijke Nederlanden zijn opgenomen.
Even een beetje ruim genomen: In de catalogus van Hugo Vanhoudt zijn alleen de Brabantse (waaronder dus Maastricht en Den Bosch t/m Philips IIII maar ook de munten uit Gelderland, Utrecht, Holland, Zeeland en Overijssel tot en met Philips II) en Vlaamse munten opgenomen (plus allerlei steden binnen dat grondgebied).
Er staan dus geen reguliere Noordelijke provinciale munten in van de republiek der Verenigde Nederlanden. Daarvoor moet je bij de CNM zijn. De CNM vertoont dus gedeeltelijk wel weer overlap waar het de munten uit Brabant betreft die geslagen werden in de Noordelijke provincies ten tijde van Philips II en de Brabantse muntslag te Maastricht en Den Bosch t/m Philips IIII).
De muntslag ten tijde van Willem I t/m 1830 staat wel weer in het boek van Vanhoudt omdat het huidige België toen nog binnen het Koninkrijk der Nederlanden zat.