Nieuw boek Hugo Vanhoudt

Plaats hier berichten over literatuur met betrekking tot munten.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Nieuw boek Hugo Vanhoudt

Bericht door Jan W »

zeep schreef:Ik vroeg aan Absil (Schulman) of ook de Noordelijke Nederlanden in dit boek zijn opgenomen. Dat vroeg ik voordat het boek gedrukt was. Volgens hen zouden alleen de Zuidelijke Nederlanden worden opgenomen.
Ik zie nu op de foto van Aernout dat ook de Noordelijke Nederlanden zijn opgenomen.
Om verwarring te voorkomen. Blijkbaar zijn er verschillende betekenissen voor "Noordelijke Nederlanden"? Voor onze zuiderburen betekent het wellicht de Brabantse gebieden die in het huidige Nederland liggen. Voor de Nederlander betekent het echter vaak alle munten uit de Noordelijke zeven provincies.

Even een beetje ruim genomen: In de catalogus van Hugo Vanhoudt zijn alleen de Brabantse (waaronder dus Maastricht en Den Bosch t/m Philips IIII maar ook de munten uit Gelderland, Utrecht, Holland, Zeeland en Overijssel tot en met Philips II) en Vlaamse munten opgenomen (plus allerlei steden binnen dat grondgebied).

Er staan dus geen reguliere Noordelijke provinciale munten in van de republiek der Verenigde Nederlanden. Daarvoor moet je bij de CNM zijn. De CNM vertoont dus gedeeltelijk wel weer overlap waar het de munten uit Brabant betreft die geslagen werden in de Noordelijke provincies ten tijde van Philips II en de Brabantse muntslag te Maastricht en Den Bosch t/m Philips IIII).

De muntslag ten tijde van Willem I t/m 1830 staat wel weer in het boek van Vanhoudt omdat het huidige België toen nog binnen het Koninkrijk der Nederlanden zat.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Jan W schreef:
zeep schreef:Ik vroeg aan Absil (Schulman) of ook de Noordelijke Nederlanden in dit boek zijn opgenomen. Dat vroeg ik voordat het boek gedrukt was. Volgens hen zouden alleen de Zuidelijke Nederlanden worden opgenomen.
Ik zie nu op de foto van Aernout dat ook de Noordelijke Nederlanden zijn opgenomen.
Om verwarring te voorkomen. Blijkbaar zijn er verschillende betekenissen voor "Noordelijke Nederlanden"? Voor onze zuiderburen betekent het wellicht de Brabantse gebieden die in het huidige Nederland liggen. Voor de Nederlander betekent het echter vaak alle munten uit de Noordelijke zeven provincies.
Dit is een zeer terechte opmerking !

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Het leek mij wel gepast om dit prachtige boek dat ik al gemeld had in nieuwe aanwinsten van juni 2020 hier ook te melden.

DE MUNTEN VAN DE BOURGONDISCHE, SPAANSE EN OOSTENRIJKSE NEDERLANDEN
EN VAN DE FRANSE EN HOLLANDSE PERIODE 1434-1830
Hugo Vanhoudt-1.jpg
Het is de 2e editie 2019 van Auteur Hugo Vanhoudt met alle wijzigingen tot aan de druk bekent.

Het is niet alleen een zeer uitgebreide catalogus maar ook met historische gegevens over de periodes tussen 1434 en 1830.
Persoonlijk vind ik het fijn dat bij de verschillende munten het soort metaal, gehalte, gewicht en diameter wordt vermeld.
Dit prachtige boek heb ik alleen nog maar doorgebladerd en vind het zeer overzichtelijk met mooie duidelijk afbeeldingen.
Daar ga ik nog vele uren leesplezier aan beleven en leerstof genoeg.

Voor een overview (uitgave 2015) klik op deze link:
https://www.scribd.com/document/

Geef boven in bij Search:
441427182/Vanhoudt-Overview-Book-2015

Naar onderen en klik op:
Vanhoudt_Overvieuw Book 2015

Voor het aankopen van dit boek bij de auteur zelf:
http://www.hugovanhoudt.be/boek/boek-nl.htm

Veel leesplezier mvg, :) .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Literatuur en software over munten, bankbiljetten en het verzamelen ervan”