Nieuw boek Hugo Vanhoudt

Plaats hier berichten over literatuur met betrekking tot munten.
Aernout België
Moderator
Moderator

Re: Nieuw boek Hugo Vanhoudt

Bericht door Aernout »

Ook al staat het expliciet in het begin dat er niks mag gekopieerd worden op welke wijze dan ook, met uitzondering van de nummering, is hier één foto uit het boek.

Moest de beheerder en/of een moderator het nodig achten deze foto te verwijderen. mag dit gerust.

Laat ons zeggen dat we deze foto plaatsen om de twijfelaars te overtuigen om het boek te kopen, dan denk ik dat deze foto mag blijven staan ;)
vanhoudt inhoud.JPG
mvg,
Aernout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Start klein om groots te eindigen
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Een aantal slordigheidjes die ik ben tegengekomen en die hopelijk in de volgende editie zullen worden gecorrigeerd of in de errata lijst online zullen worden opgenomen:

Blz. 181 De daalder vermeld achter nummer 468 is niet van Ag maar volgens de informatie vermeld op blz. 321 van Sn/Pb. De noodmunt van Alkmaar is in geen geval van Ag.

Blz. 321 Het omschrift van de noodmunt van Alkmaar luidt SIGILLVM DE ALCMAR en niet ALCMAR SIGILLVM | IQ. De betekenis van het eerstgenoemde en correcte omschrift is "Zegel van Alkmaar". Het verkeerde omschrift vindt zijn oorsprong klaarblijkelijk bij de Koninklijke Bibliotheek te Brussel die hetzelfde omschrift opgeeft. Van een bibliotheek, of het nu de predicaat Koninklijk draagt of niet, mag men niet verwachten dat ze numismatische kennis bezit. Van de auteur van het boek wel ofschoon het latijnse omschrift in weze niets met numismatiek te maken heeft.

Blz. 322 Het kleinere gegoten tinnen stuk (vGN-49) zou geen noodmunt zijn!? Misschien was het beter geweest om te vermelden dat het geen authentiek stuk betreft hoewel mij onduidelijk is waar men de beslissing of een munt wel of niet authentiek is op baseert. De discussie of een munt wel of geen noodmunt is, is zeer zeker een complexe discussie. En als men toch besluit om deze munt niet als noodmunt te beschouwen zou men in ieder geval moeten aangeven waarom men dit vindt. De kwart stuiver of oord geslagen voor het Sint-Catharina Gasthuis in Leiden wordt door sommigen strikt genomen niet als noodmunt beschouwd wat "strikt genomen" ook moge betekenen. Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens. Zoals Arent Pol en Bouke Jan van der Veen zelf in hun 3 Oktoberlezing van 2007 aangeven (http://issuu.com/3october/docs/3okt2007) is er wel degelijk "een samenhang met de nood der tijden". Dit "noodmuntje" werd geslagen als gevolg van "de verslechterde economie en de toestroom van vluchtelingen en gewonde soldaten van buiten de stad". Dat het beleg van Leiden door de Spaanse tercios pas vanaf 1573 een feit was betekend mijn inziens dus niet dat munten die daarvoor werden geslagen niet beschouwd zouden kunnen worden als noodmunten. Per slot van rekening is noodgeld geld dat uit nood is geboren ongeacht de reden van de nood. Vanhoudt neemt terecht, vindt ik, dit muntje op als zijnde een noodmunt. Maar nogmaals dit is een zeer complexe discussie waarover de meningen zeer divers zullen zijn.

Blz. 332 De afbeelding met nummer 493 heeft als jaartal 1575 en niet 1576.

Zoals jullie zien ben ik vrij kritisch, maar afgezien van dit soort kleinigheidjes ben ik blij de catalogus te hebben aangeschaft. Het werd tijd dat een dergelijk boek op de markt zou komen waarbij voor het eerst zowel de munten van de Noordelijke Nederlanden als de Zuidelijke Nederlanden zijn opgenomen. De auteur heeft zonder twijfel bergen werk verzet en goede literatuur en instanties geraadpleegd cq. benaderd.

Met vriendelijke groet,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Overigens ben ik wel blij dat Vanhoudt voor de daalder van Alkmaar niet een afbeelding van het exemplaar van de Koninklijke Bibliotheek te Brussel heeft gebruikt maar een andere. Het exemplaar van de Koninklijke Bibliotheek is mijns inziens een vals exemplaar.

Afbeelding
how to do a screenshot on a pc

Afbeelding
image free hosting

Zou de Bibliotheek zich dit realiseren :?:

Overigens lijkt het exemplaar dat Vanhoudt laat zien in zijn catalogus verdacht veel op mijn exemplaar ooit geveild door Fritz Rudolf Künker GmbH & Co. KG, Auction 116, 27 September 2006.

Afbeelding
screen shot on windows

Groetjes,
Tristán
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Schulman1880 schreef:@ Jan

Zoals door u gevraagd zullen we dan ook enkele afbeeldingen hier publiceren.
Ik hoop dat Schulman zelf ook wat duidelijke afbeeldingen van de inhoud gaat plaatsen. De foto die Aernout plaatste roept bij meer vragen op eigenlijk.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Altijd goed JanW opdat potentiële kopers zich beter een beeld kunnen vormen van het boek en zijn inhoud. Ikzelf heb het boek gekocht vanwege de vele foto's van munten en vanwege mijn interesse in de nederlandse noodmunten. De opmaak is zeker wel even wennen en of het uiteindelijk ook iets extra's zal toevoegen aan het, eveneeens door Schulman uitgegeven, boek van H. Enno van Gelder et Marcel Hoc, Les monnaies des Pays-Bas bourguignons et espagnols (1434-1713), is op dit moment nog moeilijk te zeggen. Ook tracht men de engelse- en frans-talige landen als doelgroep te bereiken gezien het feit dat het voorwoord en verscheidene bladzijden met historische en numismatische gegevens vertaald zijn naar zowel het engels als het frans. Persoonlijk denk ik dat dit verspilde moeite is aangezien de meeste interesse voor dit soort munten toch in Nederland, België, en sinds een paar jaar ook Spanje ligt vanwege zijn nauwe banden met de Nederlanden. Wat dat betreft zou men de tekst ook naar het Spaans moeten vertalen. Maar nu alle gekheid op een stokje, dit soort boeken moeten gewoon in het Nederlands en/of Frans geschreven worden. Indien anderstaligen interesse hebben in het boek dan zorgen zij maar voor de vertaling ervan. Hoe dan ook, echt storend is het niet. Verder dient men in het achterhoofd te houden dat dit een catalogus is en dus geen studie betreft. Dus literatuur verwijzingen naar officiële documenten, ordonanties, plakaten, etc. waaruit bv de slagaantallen blijkt hoeft men niet te verwachten. Ik weet niet precies wat de oplage van dit boek is, maar dit zou best wel eens een boek kunnen zijn dat over een aantal jaren niet meer te verkrijgen is. Een andere reden voor mij om tot aanschaf ervan over te gaan. Al met al denk ik een goed boek om te hebben. Uiteraard is het aan eenieder om zelf te besluiten of ze dit boek aanschaffen of niet. Ik geef enkel en alleen mijn mening en probeer dat te onderbouwen met voor mij zowel positieve als minder positieve aspekten.

Gr,
Tristán
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Inderdaad een prachtig boek, een aanrader voor de verzamelaar van de Zuidelijke Nederlanden zoals ik.
De van Gelder en Hoc heb ik niet in bezit dus ik kan moeilijk vergelijken, maar dit boek is wel zeer uitgebreid, alle muntplaatsen komen aan bod.
Vermeld wordt ook de zeldzaamheid van de munt, deze indeling kende ik nog niet, aangegeven is hoe vaak een bepaalde munt beschikbaar is voor de verzamelaar, R4 bijvoorbeeld, 1x per 20 jaar. De prijzen worden vrij beknopt weergegeven in een aparte bijlage. Per munttype/atelier wordt voor het meest gangbare jaartal de prijs gegeven in de kwaliteit zfr in 2015.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Aanvullingen en opmerkingen zeker doorgegeven aan de auteur.

Ik heb dat ook gedaan met nr 721 deze stond er maar een tekening (zeldzaamheid is R4?) in, ik heb wat foto's voorzien:
721kantA.jpg
721kantB.jpg
Deze worden zeker goed ontvangen !

mvg,
Aernout
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Aernout schreef:Aanvullingen en opmerkingen zeker doorgegeven aan de auteur.

Ik heb dat ook gedaan met nr 721 deze stond er maar een tekening (zeldzaamheid is R4?) in, ik heb wat foto's voorzien:

Deze worden zeker goed ontvangen !

mvg,
Aernout
Aernout, ik had juist uit een eerdere post van jou begrepen dat er geen boeken bijgedrukt gaan worden?
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Klopt, althans heeft men mij gezegd.

Er komen welk aanvullingen en/of errata op de site. Zoals in de inleiding van het boek te lezen is.

mvg,
Aernout
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Mooie Liard Aernout (hier bestaan verschillende varianten van zoals door Kees Pannekeet op zijn site http://www.duiten.nl/brussel.html aangeeft) Ikzelf heb een onlangs door mij ontdekte nieuwe variant aan Kees doorgegeven en hij heeft deze gecatalogiseert als AeII met een bijbehorende foto van mijn munt. Dezelfde munt had ik eerder op een spaanse numismatische site gepost: http://www.identificacion-numismatica.c ... e-bruselas. De variant bestaat uit Zc (naast elkaar) en niet over elkaar. In jouw exemplaar is überhaupt helemaal geen c te zien.

Zojuist heb ook ik mijn eerder gemaakte opmerkingen aan de heer Vanhoudt opgestuurd.

Weet iemand toevallig ook de oplage van deze catalogus? Als er slechts een paar honderd van wordt uitgegeven zullen ze, denk ik, als warme broodjes over de toonbank verkopen. Ik wilde het risico niet lopen dat ik achter het net zou vissen dus heb ik tijdens de muntenbeurs in Houten dit boek gekocht.

Groetjes,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik herriner mij nu dat ik mijn Liard ook op deze forum heb laten zien: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8& ... rd#p132914

Gr,
Tristán
Schulman1880
Lid
Lid

Bericht door Schulman1880 »

Beste leden van Hét forum,

Zoals beloofd enkele foto's van het werk van Hugo Vanhoudt. Mochten er nog vragen zijn, stuur gerust een mailtje!

Dit boek wil een geactualiseerde en uitgebreide versie zijn van het werk Les monnaies des Pays-Bas bourguignons et espagnols van H. Enno van Gelder & Marcel Hoc (Amsterdam, 1960). Het geeft een overzicht van de centrale muntslag in de Lage Landen van 1434 tot 1830. Het beginjaar is gebaseerd op de Ordonnantie van 23 januari 1434, waarmee Filips de Goede de muntslag in zijn gebieden uniformiseerde — het eindjaar valt samen met het stopzetten van de gemeenschappelijke muntslag onder Willem I, koning der Nederlanden, na het uitroepen van de Belgische onafhankelijkheid.
Bestuurlijk was het gebied sinds de Bourgondische periode ruimer dan het grondgebied van het huidige Nederland en België (met als voornaamste uitzon-dering het Prinsbisdom Luik). Aangezien de vorst meestal in Vlaanderen of Brabant verbleef, sprak men van de ‘landen van herwaarts over’, d.w.z. de omliggende en aangrenzende gebieden, en van de ‘landen van derwaarts over’, d.w.z. de Bourgondische gebieden in Frankrijk.
De centrale muntslag in de Lage Landen wordt hier behandeld in de breedste zin wat betreft het bestuurlijk grondgebied (incl. Bourgondië), en omvat al de officiële uitgiften van de regerende vorsten, de munten van opstandelingen in deze periode, en andere speciale uitgiften zoals meervoudige gewichten (piedforts), presentatiemunten, enz. Het was de bedoeling zoveel mogelijk informatie te bundelen in dit werk. Aanvullingen en correcties aan dit boek zullen beschikbaar zijn op de site http://www.hugovanhoudt.be.

Uit: Voorwoord ‘De Munten van de Bourgondische, Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden en van de Franse en Hollandse Periode’

Er is gekozen voor een meertalige opzet, namelijk Nederlands, Frans en Engels. In het boek is een apart lijst opgenomen waar prijzen worden vermeld, verdeeld in kolommen. De reden van de auteur om voor deze optie te kiezen is een weldoordachte: het boek blijft tijdloos.

De oplage van het boek is een ruime 500 stuks, er zullen volgens de auteur geen exemplaren worden bijgedrukt.

Deze foto’s en tekst worden gepubliceerd met eenmalige toestemming van de auteur.

Met vriendelijke groet,
Team Schulman B.V.
Schulman1880
Lid
Lid

Bericht door Schulman1880 »

En de laatste...
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mooi dat er foto's staan! :thumb up: Misschien is het wel handig om ook even een foto van de inhoudsopgave te plaatsen?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Jan W schreef:Mooi dat er foto's staan! :thumb up: Misschien is het wel handig om ook even een foto van de inhoudsopgave te plaatsen?
Vandaag het boek in huis gekregen. Met een oplage van 500 stuks wilde ik niet het risico open er naast te grijpen. :suprised:

Het is echt een heel mooie catalogus geworden waarin ook de munten van Vlaanderen en bijvoorbeeld Namen, Artois, Hainaut en Tournoi zijn opgenomen. Zeer verzorgd en prettig te hanteren. Kost wat maar dan heb je ook wat! Complimenten voor de auteur en mooi dat Schulman dit sponsort.

Enne, die inhoudsopgave? Die staat er niet in.. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:
Jan W schreef:Mooi dat er foto's staan! :thumb up: Misschien is het wel handig om ook even een foto van de inhoudsopgave te plaatsen?
Vandaag het boek in huis gekregen. Met een oplage van 500 stuks wilde ik niet het risico open er naast te grijpen. :suprised:

Het is echt een heel mooie catalogus geworden waarin ook de munten van Vlaanderen en bijvoorbeeld Namen, Artois, Hainaut en Tournoi zijn opgenomen. Zeer verzorgd en prettig te hanteren. Kost wat maar dan heb je ook wat! Complimenten voor de auteur en mooi dat Schulman dit sponsort.

Enne, die inhoudsopgave? Die staat er niet in.. :knipoog:
Ook ik heb hem vandaag in huis gekregen, ik had hem om precies dezelfde reden besteld. :)
Ik ben er ook erg over te spreken. Ik vind het mooi dat het niet alleen een droge opsomming van munten is, maar ook stukjes met geschiedenis bevat. Zoals ik al in een andere topic zei: investeren in literatuur is in het algemeen een goede investering. Dus waar wachten jullie nog op? :)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Ook ik heb hem vandaag in huis gekregen, ik had hem om precies dezelfde reden besteld. :)
:lollig: :thumb up:
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Maar je Karolusdaalder spatbord staat er niet in. :gniffel: Althans ik heb geen Karolusdaalder kunnen vinden in heel het boek. Misschien vallen deze munten buiten het bereik van de catalogus of heb ik simpelweg niet goed gezocht.

Wat de geschiedenis van de munten betreft staat er wel wat in, maar summier. Aan de andere kant is dit geen studie maar een catalogus. In dat opzicht verwacht ik misschien teveel.

Hoe dan ook, zoals je zegt, het blijft een goede investering.

Gegroet,
Tristán
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Deze Karolusdaalder is een driesteden munt, en valt inderdaad niet onder het bereik van het boek, zoals zoveel stedelijke munten en provinciale munten er ook niet onder vallen.
De titel van het boek dekt in dit geval de lading.

Groeten, Nico.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Maar de noodmunten, waar ik het boek voornamelijk voor heb aangeschaft, zitten er wel in, ook die geslagen door de opstandige steden: dus in strikte zin niet Spaans cq. Bourgondisch en zeker niet Oostenrijks en bovendien stedelijke noodmunt. Zouden deze munten dan wel van de Hollandse periode zijn :?: Maar goed, er zijn voldoende andere munten om van te genieten.

Gr,
Tristán
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Staan de in Luxemburg geslagen munten erin?
Heb het boek (nog) niet aangeschaft, maar Luxemburg vertegenwoordigt toch een belangrijk deel van deze muntslag?...
marc
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

JO3023 schreef:Maar de noodmunten, waar ik het boek voornamelijk voor heb aangeschaft, zitten er wel in, ook die geslagen door de opstandige steden: dus in strikte zin niet Spaans cq. Bourgondisch en zeker niet Oostenrijks en bovendien stedelijke noodmunt. Zouden deze munten dan wel van de Hollandse periode zijn :?: Maar goed, er zijn voldoende andere munten om van te genieten.

Gr,
Tristán
Voor zover ik heb gezien tot nu toe staan de noodmunten van steden die onder beleg van de Spanjaarden waren of waar de stad in Spaanse handen was er in, maar niet de noodmunten van steden waar de Spanjaarden geen rol van betekenis speelden.
Einstein schreef:Staan de in Luxemburg geslagen munten erin?<BR abp="847">Heb het boek (nog) niet aangeschaft, maar Luxemburg vertegenwoordigt toch een belangrijk deel van deze muntslag?...<BR abp="848">marc
Er staan in Luxemburg geslagen munten in, maar ik weet te weinig over de muntslag daar om aan te kunnen geven of het een compleet overzicht is.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Inderdaad, dat van de noodmunten verbaasde mij ook, maar ik vind dat wel een welkome aanvulling.
Het is wel lastig waar precies je de grens trekt met zo een catalogus.
De munten van Luxemburg staan er ook in, voor zover deze onder Spaans gezag vielen, zoals de Filipsdaalders etcetera.
Groeten, Nico.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Nico schreef:De munten van Luxemburg staan er ook in, voor zover deze onder Spaans gezag vielen, zoals de Filipsdaalders etcetera.
Groeten, Nico.
Tja, een Luxemburgse Philipsdaalder..., ik denk niet dat die ooit in mijn verzameling komt. Of het moet een ongelofelijke toevalstreffer zijn. Hetzelfde geldt voor de patagon. Die Luxemburgse munten zijn erg zeldzaam, helaas.
zeep Nederland
Lid
Lid

Bericht door zeep »

Aernout, bedankt voor de foto.
Ik vroeg aan Absil (Schulman) of ook de Noordelijke Nederlanden in dit boek zijn opgenomen. Dat vroeg ik voordat het boek gedrukt was. Volgens hen zouden alleen de Zuidelijke Nederlanden worden opgenomen.
Ik zie nu op de foto van Aernout dat ook de Noordelijke Nederlanden zijn opgenomen.
Zo te zien is het een volledige heruitgave van Les Monnaies des Pays Bas Bourguignons et Espagnols door Van Gelder / Hoc.

Ten aanzien van nieuwe varianten etc. etc.:
De stempels werden in die tijd met de hand gesneden. Indien een stempelsnijder uit een bepaalde stad was overleden, dan liet de muntmeester de stempels maken door een stempelsnijder uit een andere stad. Iedere stempelsnijder had zijn eigen stijl en daardoor komt het voor dat van één jaartal er diverse munten bestaan die er zeer verschillend uitzien.
Zeer regelmatig worden er nieuwe varianten gevonden. Als u een nieuwe vondst doet dan kunt u die naar Hugo kenbaar maken:

Dear coin collector,

you may contact me always at numisbelgica@gmail.com

Looking forward to meet you

Best regards

Hugo Vanhoudt

Terug naar “Literatuur en software over munten, bankbiljetten en het verzamelen ervan”