Nieuw boek Hugo Vanhoudt

Plaats hier berichten over literatuur met betrekking tot munten.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Nieuw boek Hugo Vanhoudt

Bericht door Nico »

Kwam op een ander forum dit boek tegen, ziet er interessant uit.
Hugo Vanhoudt.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Nieuw boek Hugo Vanhoudt

Bericht door spatbord »

Ziet er interessant uit! Bedankt voor het posten.
Ik zie hier nog niets over op de website van Schulman staan. Misschien eens kijken of ik hem kan krijgen wanneer ik naar de kijkdagen bij Schulman ga. Scheelt ook weer porto. :)
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Heel interessant. Ik had eigenlijk geen idee dat hier iemand mee bezig was.

Wel enige overlap met de CNM, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik neem er denk ik ook eentje mee op de kijkdagen.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Ik bedenk me nu ook wel een nadeel: dan kan ik niet meer voor een prikkie de lotjes Zuidelijke Nederlanden kopen op veilingen. Straks verzamelt iedereen dat natuurlijk. :knipoog:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik zag de flyer van dit boek in de recente Schulman veilingcatalogus bijgesloten. Ik zou eerst wel eens een paar voorbeeld bladzijden willen zien voor ik deze zou aanschaffen. Opvallend aan een aantal oudere catalogi van de Zuidelijke Nederlanden (Delmonte, van Keymeulen) is namelijk dat de informatie verspreidt is over de boeken. Slagaantallen en varianten staan dan elders achterin het boek, evenals de foto's. Bijzonder onhandig want je blijft bladeren. Wat dat betreft zijn de CNM en bijvoorbeeld de Muntalmanak veel beter van opzet, hier staat alles bij elkaar: foto, jaren, oplagen, eventuele varianten en natuurlijk de prijzen. Ik hoop dat Vanhoudt hetzelfde stramien heeft gevolgd met deze catalogus maar ik lees in de flyer dat de geschatte prijzen weer in een bijlage staan. Dat wordt dus weer bladeren.

Ook wel vreemd dat er niet eerder melding is gemaakt dat er aan zo'n catalogus gewerkt wordt. Ik zou iets al van tevoren aankondigen. Ik heb overigens een mailtje verstuurd naar Schulman voor meer informatie (foto's van de inhoud om zo een indruk te krijgen) en de suggestie gedaan om ze hier te plaatsen.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Misschien zijn de prijzen apart vermeld in een bijlage om ze om de paar jaar opnieuw te bezien?
Wat ik wel zou willen weten is of de muntplaatsen Maastricht en Den Bosch ook opgenomen zijn, lijkt me wel logisch eigenlijk.
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

In een ander topic (ergens) was deze uitgave al aangekondigd.
Was toen voorzien tegen eind 2014.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ziet er interessant uit.

Gr,
Tristán
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Blijkbaar zou de release op 1 mei op de EGMP beurs van Leuven.

Kan dit bevestigd worden ?

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Aernout schreef:Blijkbaar zou de release op 1 mei op de EGMP beurs van Leuven.
mvg,
Aernout
Geen idee, maar Schulman is ze al volop aan 't verkopen.
Hij is namelijk sponsor...
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Einstein schreef:
mvg,
Aernout
Blijkbaar heeft Schulman het zo druk met verkopen dat ze geen tijd hebben om op mijn vraag naar wat meer info te reageren..? :(
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Jan W schreef:
Einstein schreef:
Kan dit bevestigd worden ? mvg,Aernout
Blijkbaar heeft Schulman het zo druk met verkopen dat ze geen tijd hebben om op mijn vraag naar wat meer info te reageren..? :(
Tja, ik heb hetzelfde probleem, Jan!
Ik krijg sterk de indruk dat ze een beetje naast hun schoenen aan 't lopen zijn...
Ook goed om weten is bijvoorbeeld dat hun komende veiling gedeeltelijk bestaat uit een collectie die van "Van Alsenoy" uit Antwerpen afkomstig is. Van Alsenoy houdt er namelijk binnenkort mee op, en alle ingeleverde loten voor zijn veiling zijn doorgeschoven naar Schulman.
Weeral een veilinghuis minder in België, dus...
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Zijn dat de zilveren en gouden rijders?
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

rtholen schreef:Zijn dat de zilveren en gouden rijders?
Helaas weet ik dat niet.
Heb geen enkele informatie betreffende de loten van Van Alsenoy...
Groetjes,
marc
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Einstein schreef:Ook goed om weten is bijvoorbeeld dat hun komende veiling gedeeltelijk bestaat uit een collectie die van "Van Alsenoy" uit Antwerpen afkomstig is. Van Alsenoy houdt er namelijk binnenkort mee op, en alle ingeleverde loten voor zijn veiling zijn doorgeschoven naar Schulman.
Weeral een veilinghuis minder in België, dus...
Dat bericht had ik ook al gehoord via Van Alsenoy zelf. Ik mailde hem een tijdje geleden met de vraag wanneer er weer eens een veiling van zijn hand zou komen. Hij mailde terug dat hij bij de eerstvolgende veiling van Schulman mee zou doen. Gek genoeg kom ik zijn naam verder niet tegen in de catalogus van de veiling.

Maar jammer dat hij er mee ophoudt. Ik heb hem ooit eens zelf ontmoet en vond het een zeer plezierige man om mee te praten. In 2012 won ik een aantal munten op zijn veiling en tot mijn verbazing kreeg ik de munten al in huis voor ik een rekening had ontvangen én überhaupt betaald had. Dan heb je wel vertrouwen in je medemens. :knipoog:

Ik neem trouwens aan dat vooral veel van de munten uit de Zuidelijke Nederlanden en de buitenlandse munten bij hem weg komen.
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Jan W schreef: Dat bericht had ik ook al gehoord via Van Alsenoy zelf. Ik mailde hem een tijdje geleden met de vraag wanneer er weer eens een veiling van zijn hand zou komen. Hij mailde terug dat hij bij de eerstvolgende veiling van Schulman mee zou doen. Gek genoeg kom ik zijn naam verder niet tegen in de catalogus van de veiling.

Maar jammer dat hij er mee ophoudt. Ik heb hem ooit eens zelf ontmoet en vond het een zeer plezierige man om mee te praten. In 2012 won ik een aantal munten op zijn veiling en tot mijn verbazing kreeg ik de munten al in huis voor ik een rekening had ontvangen én überhaupt betaald had. Dan heb je wel vertrouwen in je medemens. :knipoog:

Ik neem trouwens aan dat vooral veel van de munten uit de Zuidelijke Nederlanden en de buitenlandse munten bij hem weg komen.

Dat zijn naam niet in de veilingcatalogus vernoemd wordt, heeft persoonlijke redenen.
Willem Van Alsenoy is inderdaad een zeer correct en vertrouwensvol man!
marc
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Jan W schreef:Blijkbaar heeft Schulman het zo druk met verkopen dat ze geen tijd hebben om op mijn vraag naar wat meer info te reageren..? :(
Vandaag een reactie gekregen. :thumb up: Het boek ligt nu bij de drukker en op 7 mei moeten ze bij Schulman gereed liggen. Dan zullen ze ook wat afbeeldingen sturen.
Laatst gewijzigd door Jan W op 07 apr 2015, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Schulman1880
Lid
Lid

Bericht door Schulman1880 »

@ Jan

Zoals door u gevraagd zullen we dan ook enkele afbeeldingen hier publiceren.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

:thumb up:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Schulman1880 schreef:@ Jan

Zoals door u gevraagd zullen we dan ook enkele afbeeldingen hier publiceren.
:thumb up:
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Jan W schreef:
Jan W schreef:Blijkbaar heeft Schulman het zo druk met verkopen dat ze geen tijd hebben om op mijn vraag naar wat meer info te reageren..? :(
Vandaag een reactie gekregen. :thumb up: Het boek ligt nu bij de drukker en op 7 mei moeten ze bij Schulman gereed liggen. Dan zullen ze ook wat afbeeldingen sturen.
De beurs te Leuven van 1 mei zal dan niet gehaald worden ?

mvg,
Aernout
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Deze lag wel degelijk op de beurs te leuven.

De prijzen zitten inderdaad in klein boekje (enkele bladen) apart en staan dus niet in de catalogus gedrukt.
Zo vervalt het boek niet (tijdloos). Want er worden er geen meer bijgedrukt aldus de auteur.

Zo ziet de kaft eruit:
vanhoudt klein.jpg
mvg,
Aernout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Aernout schreef:De prijzen zitten inderdaad in klein boekje (enkele bladen) apart en staan dus niet in de catalogus gedrukt.
Zo vervalt het boek niet (tijdloos). Want er worden er geen meer bijgedrukt aldus de auteur.
mvg,
Aernout
Mooi dat je de foto even plaatst Aernout :thumb up: .
Getuigt niet van een echte koopmansgeest trouwens om de prijzen apart te doen... :knipoog: Zet ze erbij (dat leest ook wat gemakkelijker) en breng na vier/vijf jaar een nieuwe editie uit met nieuwe prijzen en met tot dan toe onbekende nieuwe varianten et cetera. En de catalogus verkoopt zich zelf zo weer.
Maar goed, ik ben benieuwd naar de binnenzijde en wacht de foto's van Schulman af.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Vandaag op de Filanumis 2015 beurs het nieuwe boek van Hugo Vanhoudt gekocht bij Eddy Absil van de firma Schulman b.v. Het is zeker geen goedkoop boek. Men dient te rekenen op zo'n 80 euro inclusief verzendkosten, of 70 euro als men het boek zelf ophaalt, maar wel een boek waar denk ik behoefte voor bestaat en hoe kan het ook anders, gebonden en met hardcover. De wijze van catalogiseren door Vanhoudt is wel even wennen. Groot plus punt zijn de vele afbeeldingen van de munten, hoewel sommige afbeeldingen duidelijk van elders komen (internet, scan uit een boek, etc.) gezien het feit dat de pixels zichtbaar zijn. Iets wat meteen ook opvalt bij de afbeeldingen van de verscheidene kloppen. Verder meen ik zelfs te herkennen dat vele afbeeldingen afkomstig zijn van veilinghuis Jean Elsen & Fils. De munten van dit veilinghuis hebben bijna altijd een karakteristieke rainbow toning met alle kleuren van de regenboog (ben ik persoonlijk niet zo weg van). Ik zal als ik iets meer tijd heb kijken of Vanhoudt hen in het dankwoord vermeldt. Dat er geen prijzen in de tekst opgenomen zijn is mijns inziens geen enkel probleem. Handelaren schijnen zelf toch al te vragen wat ze willen. Verscheidene handelaren op de beurs waren daar een goed voorbeeld van. Ik heb vele munten gezien waarvan de prijs onrealistisch hoog was en in een enkel geval zelfs een vervalsing, maar dat is een verhaal apart. Wat ik in het boek echter wel mis is achtergrond informatie bij de munten, bv de noodmunten waar uiteraard mijn interesse naar uitgaat. Aan de andere kant bij het catalogiseren van zoveel munten is dat bijna een onmogelijke taak. Ook is de catalogus niet compleet. Zo weet ik dat van de 1 stuiver van Breda uit 1625 een variant bestaat die niet vermeld wordt. Blijft er voor mij toch nog een schone taak weggelegd. :knipoog: Al met al kan ik niet anders concluderen dat wie geïntereseerd is in "De munten van de Bourgondische, Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden en van de Franse en Hollandse periode. 1434-1830." dit nieuwste werk van de hand van Hugo Vanhoudt niet in zijn numismatische bibliotheek mag ontbreken.

Gegroet,
Tristán

PS Zelf heb ik op de beurs dus deze catalogus gekocht en 2 Gibraltar 25 New Pence munten uit 1971. Ik weet nu niet of dit te maken had met het feit dat ik momenteel wat krap bij kas zit (ik was overigens niet de enige, met dank aan de overheid) of dat ik de handelaren te duur vond (een aantal beursgangers waar ik naderhand mee gesproken had was het met deze laatste stelling eens). Ik denk dat als numismatische handelaren in deze moeilijke tijden willen overleven ze meer realistische prijzen dienen te vragen en niet de teruggang in inkomsten agv omzetdaling in de prijzen van de munten moeten verdisconteren. Iets was zij overigens glashard zullen ontkennen. Doen ze namelijk allemaal, zowel het verdisconteren als het ontkennen. Hoop in ieder geval toch dat diegenen die naar de beurs gegaan zijn iets voor jullie verzameling hebben kunnen vinden. In september denk ik dat ik toch weer naar de beurs in Houten zal gaan. Hopelijk heb ik dan wat meer geld te besteden. :lollig:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

JO3023 schreef:Dat er geen prijzen in de tekst opgenomen zijn is mijns inziens geen enkel probleem. Handelaren schijnen zelf toch al te vragen wat ze willen. Verscheidene handelaren op de beurs waren daar een goed voorbeeld van. Ik heb vele munten gezien waarvan de prijs onrealistisch hoog was en in een enkel geval zelfs een vervalsing, maar dat is een verhaal apart.

PS Zelf heb ik op de beurs dus deze catalogus gekocht en 2 Gibraltar 25 New Pence munten uit 1971. Ik weet nu niet of dit te maken had met het feit dat ik momenteel wat krap bij kas zit (ik was overigens niet de enige, met dank aan de overheid) of dat ik de handelaren te duur vond (een aantal beursgangers waar ik naderhand mee gesproken had was het met deze laatste stelling eens). Ik denk dat als numismatische handelaren in deze moeilijke tijden willen overleven ze meer realistische prijzen dienen te vragen en niet de teruggang in inkomsten agv omzetdaling in de prijzen van de munten moeten verdisconteren. Iets was zij overigens glashard zullen ontkennen. Doen ze namelijk allemaal, zowel het verdisconteren als het ontkennen.
Ik koop daarom eigenlijk ook zelden munten op een beurs. Puur omdat de prijzen er meestal te hoog liggen, het aanbod in wat ik zoek meestal mager is en ik via veilingen vaak veel goedkoper terecht kan. Wat mij overigens bij een aantal veilingen weer opvalt (zowel in NL als in buitenland) is dat men de laatste tijd munten aanbiedt voor een relatief best wel hoge prijs. Wordt de munt niet verkocht dan zie je deze later weer terug op een volgende veiling maar dan voor een lagere prijs. Gewoon een kwestie van proberen dus.
Ook op sites van handelaren zie je regelmatig dat men een (buitensporig) hoge prijs vraagt en dat men deze prijs na verloop van tijd wat laat zakken. Ook hier weer met in het achterhoofd: niet geschoten is altijd mis (of beter: wellicht trapt er een sukkel in en zo niet dan verlaag ik de prijs wel :knipoog: ).

Dat handelaren hoge prijzen vragen is trouwens één ding, er moeten natuurlijk wel kopers gevonden worden die zo gek zijn om die hoge prijzen te betalen. Zolang deze kopers er zijn zal het zo blijven.

Wat ik op een beurs zoals in Houten wel weer leuk vindt (ook al koop ik meestal bijna niets) is om allerlei mensen te spreken, mooie munten te bekijken en soms toch een verrassende koop te doen. Ik ga daar echter nooit meer heen in de verwachting met een aantal leuke aanwinsten thuis te komen. :knipoog:

Terug naar “Literatuur en software over munten, bankbiljetten en het verzamelen ervan”