Onlangs deze duit gekocht uit Friesland. In 1629 werd deze duit overgeslagen op een Duits gastmuntje: een 3 Pfenning uit Mecklenburg-Güstrow. Op de zeer informatieve site http://www.duiten.nl van Kees Pannekeet staat hierover meer achtergrondinformatie te lezen: Van de duiten uit de periode 1626-1629 bestaan overslagen op Duitse koperen muntjes. Bekend zijn o.a. overslagen op 3 pfennig munten van hertog Hans Albrecht van Mecklenburg-Güstrow (1610-1628)10. Gedurende de 30-jarige oorlog liep de inflatie in Duitsland hoog op (zgn. Kipper und Wipper zeit). Er werd ook veel kopergeld geslagen dat in Duitsland echter niet populair was en men trachtte dit zo snel mogelijk weer in te trekken. Mogelijk zijn grote partijen van dit ingetrokken kopergeld verkocht naar munthuizen in het oosten van Nederland. In Nederland werden koperen duiten en oorden juist wel veel gebruikt. Onder andere het Friese munthuis heeft de Duitse muntjes gebruikt als grondstof voor de Friese duiten [Bron: http://www.duiten.nl].
In de CNM 2de druk staat nog dat alleen van het jaar 1627 een overslag bekend is. Maar ook in 1629 zijn dus nog duiten overgeslagen op gastmuntjes. Het gewicht van deze duit bedraagt 2,25 gram. De mate van zeldzaamheid is mij niet bekend, wellicht weet een ander forumlid hier meer van?
Eigenlijk valt deze duit buiten mijn verzamelgebied maar ik vond deze munt toch erg interessant vanwege de historische achtergrond. Daarnaast heb ik nog twee duiten die overgeslagen zijn dus het begint al een kleine, aparte, verzameling te worden.
Duit Friesland 1629 overslag over Duitse 3 pfenning
Moderator: Robin
Duit Friesland 1629 overslag over Duitse 3 pfenning
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Duit Friesland 1629 overslag over Duitse 3 pfenning
wauw super gaaf. Die zijn erg zeldzaam. Vooral in deze kwaliteit! Als je ooit weg doet hou mij altijd aanbevolen
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
-
- Globale moderator
Re: Duit Friesland 1629 overslag over Duitse 3 pfenning
Mooie achtergrond bij deze munt. Hij ziet er ook nog goed uit, alleen een beetje warrig/slordig door die overslag.
Gr, Stephan
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool