Een nogal zwaar geschapen leeuwendaalder?
Moderator: Robin
Een nogal zwaar geschapen leeuwendaalder?
Een Duitse handelaar had laatst een Gelderse Leeuwendaalder uit 1593 op Ebay staan in een mooie kwaliteit (die dan ook 170 euro opbracht). Maar ik weet niet zo goed wat er in het hoofd van de stempelsnijder omging* toen hij de leeuw sneed. Het lijkt er namelijk op dat deze leeuw een wel erg, eeh, zwaar geschapen geslachtsdeel heeft?
Toevallig heb ik dezelfde leeuwendaalder uit 1593 (helaas wel minder van kwaliteit) van een ander stempel maar wel met het zelfde "euvel". Heeft de stempelsnijder hier een grap willen uithalen of zijn het gewoon stempel versnijdingen die er wonderbaarlijk uitzien?
De leeuwendaalder die op Ebay stond: En mijn exemplaar (die toevallig ook bij deze handelaar vandaan komt) met hetzelfde kenmerk: * Of ben ik nu degene met een dirty mind?
Toevallig heb ik dezelfde leeuwendaalder uit 1593 (helaas wel minder van kwaliteit) van een ander stempel maar wel met het zelfde "euvel". Heeft de stempelsnijder hier een grap willen uithalen of zijn het gewoon stempel versnijdingen die er wonderbaarlijk uitzien?
De leeuwendaalder die op Ebay stond: En mijn exemplaar (die toevallig ook bij deze handelaar vandaan komt) met hetzelfde kenmerk: * Of ben ik nu degene met een dirty mind?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Een nogal zwaar geschapen leeuwendaalder?
Waarschijnlijk is de stempelsnijder van niet-Kaukasische afkomst geweest en is de puddingbuks naar eigen formaat gevormd.
-
- Globale moderator
Ik zag eerst de munt van jouzelf en ik zag niet direct wat je bedoelde(lijkt inderdaad meer een stempel versnijding of verslijting), maar op die van Ebay is het onmiskenbaar. Lijkt inderdaad wel met opzet gedaan/gesneden(of besneden ).
Ik ben niet zo thuis in dit slag munten, maar ik ben zeer benieuwd wat hier uit komt.
Zijn er meer Forumleden met een leeuwendaalder van dit jaartal uit Gelderland?
Gr, Stephan
Ik ben niet zo thuis in dit slag munten, maar ik ben zeer benieuwd wat hier uit komt.
Zijn er meer Forumleden met een leeuwendaalder van dit jaartal uit Gelderland?
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Hendrick Noster was in deze periode stempelsnijder aan de Gelders Munt.Jan W schreef:Of ben ik nu degene met een dirty mind?
Zijn zoon Jan Noster wilde maar wat graag in de voetsporen treden van zijn vader als stempelsnijder.
Om aan te tonen hoe creatief Jan wel niet was als stempelsnijder gaf zijn vader hem opdracht om enkele stempels te snijden.
Dagen lang was Jan tot s'avonds laat in het atelier aan het snijden bij het schemerige kaarslicht.
Toen eenmaal de stempels gereed waren en hij deze toonde aan zijn vader viel deze zijn mond open van verbazing..................
Het mocht duidelijk zijn dat zijn zoon geschapen was voor het vak als stempelsnijder en dat hij een groot snijder zou worden !
Groeten, Cor.
Ha, ha. Een mooie verklaring wat me ook nieuwsgierig maakt naar hoe het afliep met de carrière van Jan Noster..
In ieder geval werden de Noster's benoemd in de wapenspreuk van Gelderland: In Deo Spes Noster (eeh, Nostra).
Ik ben trouwens benieuwd of er nog andere forumleden zijn die deze Gelderse leeuwendaalder uit 1593 bezitten. Ik heb dit soort fratsen nog niet eerder gezien op leeuwendaalders.
In ieder geval werden de Noster's benoemd in de wapenspreuk van Gelderland: In Deo Spes Noster (eeh, Nostra).
Ik ben trouwens benieuwd of er nog andere forumleden zijn die deze Gelderse leeuwendaalder uit 1593 bezitten. Ik heb dit soort fratsen nog niet eerder gezien op leeuwendaalders.
-
- Globale moderator
Haha, leuke verklaring
Gr, Stephan
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Naar het schijnt doen leeuwen meer dan 50 keer per dag paren. Dan moet je natuurlijk wel over goed gereedschap beschikken
bronvermelding
bronvermelding
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Volledig lid
Hahaha briljantjanssenfrank schreef:Naar het schijnt doen leeuwen meer dan 50 keer per dag paren. Dan moet je natuurlijk wel over goed gereedschap beschikken
bronvermelding
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.
Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.
Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.
€ 2,- CC
Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.
Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.
€ 2,- CC
Zou het misschien een piedfort (zwaarder gewicht) kunnen zijn? Maar nu even serieus: Zou volgens mij best wel eens het effect van een stempelbreuk kunnen zijn.
Groetjes,
JO3023 (Tristán)
Groetjes,
JO3023 (Tristán)
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar dezelfde stempelbreuk op twee verschillende stempels? Die kans lijkt me vrij klein toe. De bovenste leeuwendaalder wijkt qua stempel iets af van de onderste leeuwendaalder.JO3023 schreef:Zou het misschien een piedfort (zwaarder gewicht) kunnen zijn? Maar nu even serieus: Zou volgens mij best wel eens het effect van een stempelbreuk kunnen zijn.
Groetjes,
JO3023 (Tristán)
Piedfort...
Dit begint een beetje te lijken op de quiz; wat is waar?
Maar het juiste antwoord is toch echt die van mij
Groeten, Cor.
Maar het juiste antwoord is toch echt die van mij
Groeten, Cor.
-
- Globale moderator
Is dit ook als dusdanig gedocumenteerd?
Gr, Stephan
Gr, Stephan
Als het twee verschillende stempels betreft ben ik het inderdaad met je eens, dan kan het bijna geen stempelbreuk zijn. ... Of het zou een bijgewerkte stempel moeten zijn!
Groetjes,
JO3023 (Tristán)
Groetjes,
JO3023 (Tristán)
Ik kom dezelfde leeuwendaalder ook tegen op een veiling van Lanz op 5 juni 2014: http://www.sixbid.com/browse.html?aucti ... ot=1227492
Daar ging de munt voor 160 euro plus commissie weg. Een paar maanden later biedt dezelfde munthandelaar, Lanz, de munt dus weer aan op Ebay. Heeft een koper niet betaald? Had de koper spijt en verkocht hij/zij de munt terug? Of bood Lanz zelf op de munt omdat deze niet het streefbedrag van 200 euro opbracht? Dat laatste lijkt op die Catawiki thread elders op het forum.
In ieder geval vreemd.
Daar ging de munt voor 160 euro plus commissie weg. Een paar maanden later biedt dezelfde munthandelaar, Lanz, de munt dus weer aan op Ebay. Heeft een koper niet betaald? Had de koper spijt en verkocht hij/zij de munt terug? Of bood Lanz zelf op de munt omdat deze niet het streefbedrag van 200 euro opbracht? Dat laatste lijkt op die Catawiki thread elders op het forum.
In ieder geval vreemd.