Een tijd geleden heb ik een munt geplaatst op een ander forum (muntenbodemvondsten) met de vraag om info.
Ik heb de betreffende munt eens samen met wat andere munten van een collega gekregen en was benieuwd waar hij vandaan komt.
Materiaalsoort: Koper/Brons (lijkt mij brons)
Afmetingen: 18 mm
Gewicht: 4,25 gram
Bijzonderheden:
Voorzijde: Een figuurtje op een olifant naar links. Een rand van punten eromheen.
Keerzijde: Oosterse tekens en een soort van klop?
Hij werd gedetermineerd als:
Ghoriden
Ghiyath al-Din Muhammad, (AH 558-599 / 1163-1203 AD)
AE Jital, Shafuryan (Afghanistan)
Over de klop heb ik geen info. Kan hier iemand mij daar verder mee helpen?
Bij voorbaat dank.
Groetjes,
Bas
Iran - Falus 1842 (1258) - KM# A63
Moderator: George_III
-
- Donateur
Iran - Falus 1842 (1258) - KM# A63
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Coinshooter op 05 nov 2014, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
Re: Oosters muntje met klop (Ghoriden, AE Jital, Shafuryan)
Leuke munt ! Leuk ook om weer eens iets uit deze contreien op het forum te zien. Jammer dat tot nu toe niemand gereageerd heeft. Omdat ik wel een beetje in deze regio actief ben hierbij mijn eerste gedachten:
Ik ben bang dat je attributie fout is. De elephant rider lijkt in eerste instantie op een elephant Jital welke onder verschillende heersers zijn uitgegeven. De grootte klopt ook redelijk. Echter; de olifant op de jitals is meestal wat "kinderlijker" afgebeeld. De berijder heeft meestal een speer en niet een hand in de zij. De houding van de berijder lijkt meer op een copper unit van Kushan koning Huvishka. Belangrijkste wat echter niet klopt voor de attributie is het gewicht. Deze jitals zijn nooit zwaarder dan een gram of 3., 4.25 is veel te zwaar. Op de achterkant van de Jitals zou een meer-regelige text in klassiek arabisch (Kufic) moeten staan. Daar zie ik geen spoor van terug. De grotere krullen die je ziet passen veel beter bij later arabisch/persisch. Het is ook zeer ongebruikelijk om een gecountermarkte jital te vinden. In de countermark lijken een aantal arabische getallen te staan en mogelijk een zwaard ?
Ik denk veel meer dat dit een latere afghaanse "civic copper"is. Deze werden lokaal gemaakt in allerlei (gecopieerde) varieteiten. Dubbelslagen en countermarks hierop komen veelvuldig voor.
Ik ben bang dat je attributie fout is. De elephant rider lijkt in eerste instantie op een elephant Jital welke onder verschillende heersers zijn uitgegeven. De grootte klopt ook redelijk. Echter; de olifant op de jitals is meestal wat "kinderlijker" afgebeeld. De berijder heeft meestal een speer en niet een hand in de zij. De houding van de berijder lijkt meer op een copper unit van Kushan koning Huvishka. Belangrijkste wat echter niet klopt voor de attributie is het gewicht. Deze jitals zijn nooit zwaarder dan een gram of 3., 4.25 is veel te zwaar. Op de achterkant van de Jitals zou een meer-regelige text in klassiek arabisch (Kufic) moeten staan. Daar zie ik geen spoor van terug. De grotere krullen die je ziet passen veel beter bij later arabisch/persisch. Het is ook zeer ongebruikelijk om een gecountermarkte jital te vinden. In de countermark lijken een aantal arabische getallen te staan en mogelijk een zwaard ?
Ik denk veel meer dat dit een latere afghaanse "civic copper"is. Deze werden lokaal gemaakt in allerlei (gecopieerde) varieteiten. Dubbelslagen en countermarks hierop komen veelvuldig voor.
-
- Donateur
Bedankt voor de info THCoins!
Als iemand nog aanvullende info heeft hoor ik het graag.
Overigens zie ik net dat ik deze munt al eens eerder op dit forum geplaatst heb http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=67&t=10399
Groet,
Bas
Als iemand nog aanvullende info heeft hoor ik het graag.
Overigens zie ik net dat ik deze munt al eens eerder op dit forum geplaatst heb http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=67&t=10399
Groet,
Bas
Wat denken jullie van de volgende optie:
Iran KM# A63 Falus 1842 (1258) Copper Obv: Rider on elephant standing to left, date backwards in field in front and in back of rider Rev: Legend and mintname
Zie bijlagen
Melcoins
Iran KM# A63 Falus 1842 (1258) Copper Obv: Rider on elephant standing to left, date backwards in field in front and in back of rider Rev: Legend and mintname
Zie bijlagen
Melcoins
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Donateur
Kijk, dat klinkt al veel logischer ! Mooi dat je dit gevonden hebt.
-
- Donateur
Heel erg bedankt!
@admin: Deze munt A.u.b. naar de juiste rubriek verplaatsen
Groet,
Bas
@admin: Deze munt A.u.b. naar de juiste rubriek verplaatsen
Groet,
Bas
Je had een goede voorzet gegeven. NB mogelijk is de klop nog te herleiden met de info in KM bij Iran en de heersers in de periode??THCoins schreef:Kijk, dat klinkt al veel logischer ! Mooi dat je dit gevonden hebt.
Melcoins