Info. gezocht over VOC larijnen & ducatons.

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Info. gezocht over VOC larijnen & ducatons.

Bericht door Richardddd » 22 okt 2014, 12:36

Het kunnen bemachtigen van een echte larijn zoals het stuk Scholten 1295 zal voor mij denk ik niet haalbaar zijn en voor een VOC ducaton moet je aardig je portemonnee voor open trekken, informatie & plaatjes is goed genoeg voor mij maar lastig te vinden. Al moet ik zeggen, een VOC ducaton voor een interessante prijs en last van verzamelwoede........
Zelf heb ik de catalogus van Scholten waar wat over larijnen en VOC ducatons in beschreven staat, wat informatie op deze forum en op de http://www.lakdiva.org kunnen vinden, maar dan houd het voor mij snel op. Mijn vraag is dus, hebben jullie nog interessante sites, catalogussen & boeken die te koop zijn waar je op dit gebied van kan opsteken. Weet iemand ook wat belangrijke punten zijn voor het kunnen zien dat het om een valse larijn of VOC ducaton gaat?

Ik hoor graag van jullie

Gr., Richard

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Info. gezocht over VOC larijnen & ducatons.

Bericht door koenmunten » 22 okt 2014, 13:09

Had je deze al:

Afbeelding

Sincona AG, Auction 11, Lot 3353
SRI LANKA (CEYLON) Niederländische Vereinigte Ostindische Companie. 4 3/4 Stuivers o. J. Barren. 60.36 g. KM 32. Sehr schön. ...
Price: 1'559 USD

en:
Afbeelding

Bruun Rasmussen, Auction 848, Auction date: 13 May 2014, Lot number: 83
Price realized: 390 EUR (approx. 536 USD as of the auction date) Note: Prices do not include buyer's fees.Find similar lots in upcoming auctions at
Lot description:

World coins - Netherlands East Indies
Ceylon (Sri Lanka), Netherlands United East India Company, 4 3/4 stuiver bonk, ND (1785), Colombo, KM 32, cf. Scholten 1295, cf. Mitch. 2184, 64.20 g - nice reddish patina, scarce variation with the two monogram stamps and the two value stamps on the same,

en Lakdiva:
Afbeelding Afbeelding
http://lakdiva.com/coins/lingen/1785_vo ... t_cub.html

Als je de verschillende exemplaren bekijkt, dan zijn er best grote verschillen qua uitvoering. En dat maakt het zo gevaarlijk om er eentje te kopen, want sommige vervalsingen zijn ook heel mooi en het is dus niet duidelijk zo van je hebt alleen maar dit type en dat is de enige echte... :knipoog:

Ik ben zelf blij met de mooie valse die ik mijn verzameling heb :angel:

Zie ook:
http://forums.collectors.com/textthread ... did=879565

en eerder op het forum:
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=117&t=10192
en
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=117&t=6688
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 22 okt 2014, 16:09

Leuke aanvulling, de eerste 2 foto's kon ik nog niet, de derde wel. Het zijn inderdaad stukken die veeeeel vervalst worden in de huidige tijd en in het verleden en je kan door de verschillende (nep) larijnen eigenlijk geen conclusie trekken welke echt zou kunnen zijn. Weet even niet meer welke museum, maar heb begrepen dat er ergens een echte moet te zien zijn.
Was laatst bij MPO en die wisten te vertellen dat dit soort stukken in het Oost werden geslagen en niet in Holland, dan neem ik nu altijd maar aan als je hier eentje koopt waarbij gezegd wordt; die heb ik hier in Nederland gevonden of iets met bodemvondst, het (op een uitzondering na) niet een echte kan zijn.

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 24 okt 2014, 16:43

Hierbij nog een fotootje van 3 (halve!) larijnen. Veel als zodanig aangeboden stukken kun je meteen als vals herkennen door het gebruikte lettertype. De getallen deugen vaak niet, waarbij vooral de 4 een groot probleem voor de vervalsers bleek/blijkt. Een halve larijn werd geslagen uit staafmateriaal dat aan beide zijden plat was geslagen om een groter stempeloppervlak te realiseren en zijn in het midden beduidend dikker dan aan de uiteindes.
100 % zeker vals zijn ook de exemplaren die in muntslag geslagen zijn en gegoten exemplaren. Die laatste herken je o.m. aan sporen van mechanische bewerkingen en tapsheid aan de randen. Kijk ook goed naar het koper; zowel japans staafkoper alsok kanonnenkoper zijn oker van oppervlakkleur en vertonen niet de rode glans die vervalsingen hebben. Die tint, vaak gecamoufleerd door een aangebrachte groene patine, is een gevolg van bijmengingen in het koper zodat het makkelijker te bewerken is. Typisch ook een kleur die je vaak aantreft op de bekende (beruchte) vervalsingen van b.v. de dubbele stuivers uit Galle (Scholten 1334-1340).

Afbeelding

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 02 nov 2014, 19:02

De bovenste larijn is een zeer mooie/goede vervalsing als het er een is btw. De streepjes op de V staan mijn inziens mooi horizontaal in tegenstelling tot de twee onderste exemplaren, ondanks de ovale O lijkt t me toch verstandig om contact op te nemen met jan Lingen of dhr lansen om uit te sluiten of het hier om een imitatie of een origineel gaat. Ikzelf twijfel of het een imitatie is greeny

Groet:Frans,,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 03 nov 2014, 09:29

Het is inderdaad een erg mooi en vooral interessant stuk, voor mij is die zeer scherp in vergelijking met andere vervalsingen.
Kon nog 2 leuke kopieën vinden over larijnen, waaronder een mooie afbeelding van een originele larijn zoals de bovenste van Martin.

Gr., Richard.

Bron: gedigitaliseerd door Google, kopie uit het boek Numismatische herinneringen aan Ceylon onder het bestuur van Holland, Universiteit Michigan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”