marksch schreef:Overigens kwam een tijdje geleden ook plastic geld op het forum aan bod. Ik beschouw plastic geld ook niet als munten; ik zou ze eerder bij het papiergeld indelen.
Als het gaat over het Nederlandse plastic geld ben ik het hier absoluut niet mee eens; die reken ik wel degelijk onder muntgeld.
In 1949 trad Nederland toe tot de NATO en in 1951 was het dan zo ver: Nederlandse militairen gingen oefeningen houden in het buitenland. De valutaregels waren toen nog erg streng en je mocht niet zomaar geld meenemen naar het buitenland en geld wisselen was ook aan allerlei voorschriften gebonden. De Nederlandse militairen kregen toen vijf gulden 'plastic geld' mee om inkopen te kunnen doen in de kantine.
Voor het spuitgieten van de 'munten' werden twee bedrijven benaderd: de Hollandse Knopenfabriek in Spakenburg mocht de munten van 1, 5, 10 en 25 cent produceren. Ook waren er munten van 100 en 500 cent die werden uitbesteed aan de N.V. Luxor Plastics uit Amsterdam. Die van 100 cent vooral waren een ramp; door het productieprocede braken deze makkelijk doormidden.
In 1952 tot 1954 zijn de muntjes opnieuw ingezet maar N.V. Luxor werd bedankt voor zijn inspanningen en de munten van 100 en 500 cent werden vervangen door (PAPIEREN) biljetten.
Onveranderd bleef de regel dat militairen die terugkwamen van de buitenlandse escapades, hun overgebleven munten en papiertjes mochten inruilen tegen 'echt' geld. Dit gebeurde bijna volledig, reden waarom zij tamelijk schaars zijn.
Vanaf 1955 werden de deviezen-bepalingen versoepeld en was het niet langer verboden Nederlands geld te 'exporteren' en verdween het plastic geld uit de kassaladen, ook in Seedorf.
Jacques Schulman beschrijft deze munten ook in zijn standaardwerk over de 'Nederlandse munten' en zijn daar opgenomen onder nummer 1475 tot en met 1480.
Zelf beschouw ik ze als munten omdat het een door de overheid uitgegeven en erkend betaalmiddel was, een groot verschil met penningen en/of jetons. Biljetten zijn voor mij gedrukt en niet gegoten of geslagen. Bovendien wordt de waarde daarop aangegeven door middel van met inkt geschreven tekst.
Martin