Elisabeth 5 kopeks

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Petrus
Lid
Lid

Elisabeth 5 kopeks

Bericht door Petrus »

Geen datum
Koper
diam. onbekend, ongeveer 4cm
eerste foto:
Ik kan hier lezen : vijf kopek (ПЯТЬ КОПѢЕКЪ)

Tweede foto picture:
Б М ЕЛІСАBЕТЪ I (ik weet niet of deze site cyrillic goed weergeeft)
En dan zo iets als : keizerin van alle russen
St Petersburg mint : СПБ

Rare munt/token. Iemand enig idee of referentie?
Bedankt
IMG_20140927_161618b.jpg
IMG_20140927_161643b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Elisabeth 5 kopeks

Bericht door bernard3 »

Beste Petrus, ik ben ook geen expert op dit gebied, maar om je enigszins op weg te helpen: op de keerzijde van de munt (bovenste plaatje) staat het wapen van de stad Sint Petersburg (twee gekruiste ankers met in het midden de rijksscepter).

Met wat google'en kom ik dan deze munt tegen: http://www.numismat.ru/cgi-bin2/cat_view.cgi?id=1008 Dit is een extreem zeldzame munt, die echter verschilt met die van jou in één zijde. Ik vrees dat jouw munt een vervalsing is, een soort hybride voor- en keerzijde die nooit zo bij elkaar hebben bestaan. Maar nogmaals, ik ben geen expert, dus wacht ook nog even andermans oordeel af.

Bernard
Petrus
Lid
Lid

Bericht door Petrus »

Benard,
Dat is ook mijn gevoel, maar de huidige eigenaar blijft volhouden dat hij echt is.

Ik had die Russische ook al gezien. Op dezelfde site staan enkele vervasingen.
Maar deze staat er niet bij.
Alvast bedankt voor uw reaktie
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

In mijn Krause staat een 5 Kopeke als proefslag met hetzelfde wapen van Sint Petersburg als op deze munt maar dan met op de andere zijde het monogram van Elisabeth in een krans plus het jaartal 1757. Hiervan zijn twee exemplaren bekend volgens Krause (Krause Pn16). Er zijn wel twee proefslagen bekend van de 1 en 2 Kopeke met het portret van Elisabeth (Pn3 en Pn4) maar niet van de 5 Kopeke.

Gezien het amateuristische uiterlijk van het portret van Elisabeth op deze 5 Kopeke lijkt me dit een fantasiemunt toe. Het portret op de proefslagen van de 1 en 2 Kopeke is veel mooier en waarheid getrouwer uitgevoerd.
Ik zag op een ander forum dat je deze munt kopen kan. Nu ben ik wel benieuwd wat de verkoper hiervoor vraagt.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

chinese fantasy vervalsing van 2,50 us dollar. Nooit het nut van begrepen. naast amerikaanse fantasy vervalsingen beginnen er vanuit china steeds meer van dit soort russische fantasy vervalsingen te komen. er zal wel veel vraag naar zijn.

Maar met de numismatiek heeft het erg weinig van doen meer.
Petrus
Lid
Lid

Bericht door Petrus »

Ik heb van Dmitri Markov bericht gekregen dat dit een veel voorkomende moderne kopie is, geslagen ergen rond 1975
Bedankt voor al jullie antwoorden.
dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego »

Om eerlijk te zijn zou ik niet weten waarom deze munt zou zijn vervalst! Er zijn destijds behoorlijk veel van gemaakt. De munten van haar opvolger Ivan VI daarentegen zijn moeilijk te vinden omdat de beste tsaar maar 1 jaar heeft geregeerd.
Als je van die false munten af wil dan hou ik me wel aanbevolen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

dutchgalego schreef:Om eerlijk te zijn zou ik niet weten waarom deze munt zou zijn vervalst! Er zijn destijds behoorlijk veel van gemaakt.
Van de "normale" 5 kopeken van Elisabeth zijn er miljoenen geslagen. Het exemplaar waarover dit topic gaat is echter een fantasy-vervalsing. De munt zoals afgebeeld met portret van de tsarin bestaat in het echt niet eens. Dan lijkt het mij vrij duidelijk toe dat de munt niet echt is is.

Op bijgaande foto een reguliere 5 Kopeken:
Afbeelding
Afbeelding
dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego »

Corrigeer mij even als ik het fout heb, maar afbeeldingen van de Russische tsaren en tsarinen komen alleen in zilveren en gouden munten voor.
Kortom de koperen en/of bronzen van de afbeelding 5 kopéek van Elizaveta, bestaat simpelweg niet.

Toch, blijft het wel een curieuze en zeer aantrekkelijk munt.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi dutchgalego,

Ik vind de "valse" 5 kopeke helemaal niet aantrekkelijk. Iedereen kan een oneindige hoeveelheid verschillende fantasiemunten ontwerpen en uitgeven en die zou ik dan allemaal moeten verzamelen om mijn verzameling compleet te krijgen? Dat ga ik dus niet doen. Ik richt mij op munten die in principe bedoeld zijn voor circulatie of op de een of andere manier samen met circulatiemunten in een historisch perspectief geplaatst kunnen worden. Daar horen fantasiemunten dus echt niet bij. Misschien wil je eens uitleggen waarom jij deze munt "aantrekkelijk" vindt?

Mark

Terug naar “Europa (voor euro)”