Muntalmank 2015

Plaats hier berichten over literatuur met betrekking tot munten.

Koop je de nieuwe muntalmanak 2015?

1. Ja, ik koop ieder jaar de nieuwste catalogus.
11
29%
2. Nee, die van het vorig jaar is nog goed genoeg.
20
53%
3. Ik gebruik geen papieren catalogus, maar zoek op internet.
7
18%

Totaal aantal stemmen: 38

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Muntalmank 2015

Bericht door janssenfrank »

De nieuwe Muntalmanak 2015 is uit. Voor € 19,95 is hij te koop.

Ik vroeg me eens af of iedere verzamelaar nu meteen de nieuwe catalogus koopt? Zelf wil ik hem wel halen, omdat ik de 2014 uitgave niet heb en dus nog de 2013 gebruik. Het lijkt me handig om de nieuwe "richtprijzen" te weten en natuurlijk staat er weel nieuwe info in over nieuwe munten.

Aan de mensen die de nieuwe Muntalmanak al hebben: staan er noemenswaardige wijzigingen in, zoals bijvoorbeeld opmerkelijke prijsstijgingen/ -dalingen. Mischien missen jullie bepaalde vermeldingen of hebben jullie andere opmerkingen?
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 20 sep 2014, 00:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Muntalmank 2015

Bericht door mk0111 »

Ik gebruik het internet gewoon... Heb wel de 2013 versie, maar kijk er zelden in...
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik verzamel alleen maar 2 euromunten en papiergeld. Is het niet beter om de prijzen van de munten uit de Muntkoerier te halen, ben je volgens mij ook up-to-date en het is goedkoper.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Ik heb hem nog van 2012, kreeg hem in 2013 gratis bij mijn metaaldetector! :)
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Ik koop om de 2 jaar een nieuwe muntalmanak, ik heb hem nu van 2014.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten »

Heb hem vandaag gekocht. In de nieuwste Muntkoerier staat een artikel met de belangrijkste wijzigingen trouwens. Ik had er nog 1 uit 2010 dus was hoognodig. Ook kijk ik meestal gewoon op internet. Maar met een beurs toch wel makkelijk om een hardcopy te hebben
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

NijmegenMunten schreef:Maar met een beurs toch wel makkelijk om een hardcopy te hebben
Helemaal mee eens. Juist dan heb ik altijd mijn blauwe boekje bij me. Natuurlijk maak ik thuis een 'boodschappenlijstje' met de prijzen die ik zelf in gedachten heb. Maar omdat ik veel op type verzamel, komt het wel eens voor dat ik toch net een ander jaartal krijg aangeboden waarnaar ik geen research heb gedaan. En dan is die oude, vertrouwde almanak wel even heel handig.

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ik verzamel enkel de 2 euromunten, en dan ook nog alleen uit circulatie. Dus voor mij is het alleen nuttig om te weten welke munten er zijn en in welke oplage.
Daarvoor zou ik dan elk jaar de almanak moeten aanschaffen en dat gaat me een beetje ver.

Daarnaast krijg ik de benodigde informatie sneller(en goedkoper ;) ) hier op het Forum en op het web.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM »

Welke web-catalogus is een beetje goed en duidelijk betreffende uitgifte?
Prijzen is niet super interessant... (is natuurlijk altijd wat de gek ervoor geeft)
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Niet zozeer een web-catalogus, maar wel altijd met up-dates en overzichtelijk.

De lijst van Numisfreund
(Voor het web zou je ook kunnen kijken op: Collect2euros)

Afbeeldingen pluk ik van het Forum of van http://www.2-euro.nl van Thomas(resparvae)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik gebruik er eentje uit 2012, puur vanwege de vele achtergrondinformatie. Daarvoor gebruikte ik nog een Mevius catalogus maar die was lang niet zo uitgebreid. Voor de nieuwste prijzen heb ik er een Muntkoerier naast die ik ieder jaar even oppik tijdens de Muntmanifestatie.

Het "nadeel" van de Muntalmanak is natuurlijk dat het een uitgave betreft van de NVHM waarvan de leden hun eigen belangen hebben en dat de almanak een monopolie positie heeft. De prijzen voor munten zitten dan ook vaak aan de hoge kant vergeleken met wat munten opbrengen op veilingen en wat particulieren krijgen voor hun munten bij verkoop. Ik waardeer de almanak vanwege de compleetheid en het handzame formaat. Maar de prijzen neem ik persoonlijk met een flinke korrel zout.
Wat dat betreft zou er een soort "tegencatalogus" moeten komen vanuit de verzamelaars zelf. Of zouden die dan ook opeens hun munten zo hoog mogelijk prijzen? :knipoog:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Jan W schreef: Het "nadeel" van de Muntalmanak is natuurlijk dat het een uitgave betreft van de NVHM waarvan de leden hun eigen belangen hebben en dat de almanak een monopolie positie heeft. De prijzen voor munten zitten dan ook vaak aan de hoge kant vergeleken met wat munten opbrengen op veilingen en wat particulieren krijgen voor hun munten bij verkoop. Ik waardeer de almanak vanwege de compleetheid en het handzame formaat. Maar de prijzen neem ik persoonlijk met een flinke korrel zout.
Wat dat betreft zou er een soort "tegencatalogus" moeten komen vanuit de verzamelaars zelf. Of zouden die dan ook opeens hun munten zo hoog mogelijk prijzen? :knipoog:
Ik denk ook dat de NVMH de prijzen in de muntalmanak wat hoger weergeeft voor hun eigen belang. Bij een handelaar zijn de munten sowieso bijna altijd duurder dan bij een verzamelaar. Logisch, want ze moeten er van eten.

Voor de prijzen hou ik zelf altijd ongeveer de helft aan, of ik kijk een kolommetje lager: dus voor een ZF munt hou ik de waarde van een F munt in mijn hoofd. Verder is het veel kijken en vergelijken met andere aanbieders.

En het verschil in belang van de kopende partij en de verkopende partij is al zo oud als de mensheid.

Terug naar “Literatuur en software over munten, bankbiljetten en het verzamelen ervan”