Hoeveel wil je betalen voor digitale downloads ? ( Poll )

In deze rubriek vind je nieuwsberichten, discussies en aankondigingen van en over de Nederlandse IBNS vereniging

Kennis maken voor niet leden en download vergoeding

Ja, goed idee
1
6%
nee, zou ik niet aan beginnen
5
31%
Goed idee, ik zou hier € 1.00 voor over hebben.
2
13%
Goed idee, ik zou hier € 1.50 voor over hebben.
4
25%
Goed idee, ik zou hier € 2.00 voor over hebben.
2
13%
Ik zou het anders doen namelijk : ( in reactie aangeven )
2
13%
Goed, idee maar € 1.00 vind ik wel veel.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 16

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Hoeveel wil je betalen voor digitale downloads ? ( Poll )

Bericht door Arjena3 »

Zoals jullie weten ben ik op dit moment bezig met de website van de IBNS.

één van de ideeën die we hebben is om een kleinschalige webshop te maken waar verzamelaars toebehoren kunnen kopen maar waar wellicht in de toekomst ook bankbiljetten kunnen worden aangeboden.

Uiteraard willen wij de site ook toegankelijk maken voor niet leden, één van de mogelijkheden is om bijvoorbeeld het verenigingsblad te downloaden om zo eens te zien wat het IBNS allemaal doet en voor staat.

Wij zijn de mening toegedaan dat hier wel een kleine vergoeding tegenover moet staan aangezien de leden contributie betalen en mede daardoor wij de middelen hebben om het blad uberhaubt uit te geven.

Mijn vraag is dan ook tweeledig: Zou je het leuk vinden op op deze manier kennis te maken met een vereniging ? en hoeveel zou je willen betalen voor een fullcolor blad in digitale vorm ? ( meerdere opties mogelijk )
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Hoeveel wil je betalen voor digitale downloads ? ( Poll

Bericht door Stephan O »

Dat lijkt me een goed idee, en logisch dat je er als vereniging/redactie een vergoeding voor vraagt.

Ikzelf zal deze misschien niet downloaden, omdat ik niet direct geïnteresseerd ben in bankbiljetten en om mogelijk lid te worden van de IBNS.
Toch denk ik dat het potentiële leden over de streep kan trekken om een lidmaatschap aan te vragen.

Daarnaast is de prijs een lastig punt, omdat iedereen hier weer anders over denkt, als je zo breed mogelijk je publiek wil aanspreken is de beste optie denk ik Gratis. Dit is inderdaad niet fair tegenover de leden van de IBNS maar verlaagd de drempel wel voor de bezoeker.
Je zou er dan ook nog voor kunnen kiezen om, als je het gratis aanbied, maar een deel van het verenigingsblad aan te bieden om ze warm te maken voor de rest van het blad en mogelijk volgende uitgaves.

Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt, zo niet dan ook succes met de beslissing. ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik zou in ieder geval de optie bieden om het eenmalig gratis te downloaden, of om elk jaar een nummer op de website te zetten voor gratis download. De meeste mensen zijn niet bereid te betalen voor iets wat ze niet kennen. Op deze manier kunnen ze kennis maken, en vervolgens beslissen of het de moeite waard is om het vaker te doen. Je zou ook de mogelijkheid kunnen bieden om een formulier in te vullen met je gegevens, en dan een gratis pdf toegestuurd krijgen. Op het moment dat je gegevens in moet vullen haken al een hoop mensen af en blijven alleen de serieuze belangstellenden over. Maar ik denk dat betalen voor een proefnummer voor veel mensen echt een stap te ver is.

Ik zou dan overigens meteen de optie bieden voor een digitaal abonnement: voor een jaarlijkse bijdrage krijg je het nieuwste nummer telkens via de email toegestuurd.

De topictitel heeft het over digitale downloads, en vervolgens begon je over een webshop waarin bankbiljetten worden aangeboden. Ik dacht even dat je deze als digitale download aan wilde gaan bieden. :lollig:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik ben het met Spatbord eens. Ik zou er één nummer opzetten wat gratis gedownload kan worden. Dat is dan een iets ouder nummer (misschien een half jaar of maximaal een jaar oud. Dat moet je dan wel om de zoveel tijd vervangen, anders staat er op een bepaald moment een nummer uit de steentijd.

Daarnaast kun je dan het nieuwste nummer tegen betaling laten downloaden. Tja, wat is redelijk... wat kost het nummer gewoonlijk? En dan misschien de helft daarvan (je spaart immers op druk- en papierkosten).

Misschien kun je de mensen ook 'lokken' met een preview uit het nieuwste nummer. Als je van een interessant artikel (van een paar pagina's) de eerste pagina laat zien, worden de mensen nieuwsgierig om de rest ook te lezen en downloaden ze het hele nummer.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik denk zelf trouwens dat max. € 1,50 redelijk is.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Het idee is natuurlijk erg interessant VOOR DE VERZAMELAAR, maar voor de vereniging zal het denk ik een grote teleurstelling worden.

Ik heb een dergelijk initiatief wel eens eerder zien mislukken en dan met name met het grote struikeblok dat 1 iemand de download betaald en het blad daarna via bekende downloadwegen of mail gedeeld wordt. Binnen de kortste keren wist het 'digitale blad' zijn weg gratis naar andere geïnteresseerden te vinden en nam het aantal betalende leden voor de papieren versie af. Neem dit in ieder geval mee in jullie overwegingen. Hoewel het bovenstaande voorbeeld te maken had met een fotografievereniging, lijkt mij een dergelijk scenario ook in dit geval wel te verwachten. Denk niet dat het beveiligen van een pdf dit kan voorkomen, er zijn zat gratis programma's (ook online) om een beveiligde pdf te kraken en om te zetten zodat hij zelfs bewerkt kan worden. Ook dat kan weer problemen opleveren natuurlijk. Op zich ben ik wel van mening dat €2,00 een redelijk bedrag is voor een digitale versie.

Ik weet nu niet of het gaat om een enkel blad, of dat jullie de wens hebben om elke uitgifte digitaal aan te gaan bieden. In dat laatste geval denk ik dat je zeker rekening moet houden met bovenstaande scenario.

Wat betreft het aanbieden van bankbiljetten, verzamelmateriaal en toebehoren. Ik weet natuurlijk niet wie deze biljetten gaat aanbieden, de vereniging of haar leden. Met een webshop is het lastig omdat je, wanneer er geld verdiend wordt je inkomensbelasting en dergelijke af zal moeten dragen en in ieder geval je inkomsten inzichtelijk moet kunnen maken voor de fiscus. In die hoedanigheid lijkt mij dat vrij lastig, zeker gezien de bedragen van sommige biljetten en de wettelijke beperking van een stichting/vereniging. Voor het forum heb ik ook al diverse zaken bedacht maar elke keer zijn die zaken ook de spelbreker van mijn plannen.

Bedenk ook dat handelaren die de vereniging steunen door middel van sponsoring en advertentieruimte (weet niet of jullie die aanbieden) allerminst bij zullen worden als de vereniging in hun handel/vaarwater gaat zitten met de verkoop van biljetten en verzamelmateriaal en toebehoren...

Misschien ben ik een azijnpisser, maar deze zaken komen zo bij me op. Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Bovenal vind ik het helemaal geweldig dat de vereniging op deze wijze zichtbaar bezig is om verder te groeien en heb ik het volste vertrouwen dat dit nu al zichtbaar is.

Arjen ik hoop je volgende week zaterdag nog wel even te zien bij de Munthunterstand. ;) Neem aan dat jij een andere stand bemand van de IBNS.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Hulde Arjen dat je dit buiten de leden van IBNS zelf pollt!
Het is tenslotte belangrijk te weten hoe die markt eruit ziet.

Zelf ben ik voorstander van zowel de papieren als digitale versie, waarbij digitaal een extraatje voor leden is, en je kunt er altijd een voor iedereen beschikbaar maken, zodat je geen dure gedrukte exemplaren naar potentiele leden hoeft te sturen, die vervolgens niets meer laten horen...

By the way, ik weet dat ik niet de enige ben, maar ik heb alle exemplaren vanaf 1991 al digitaal (net als de Journal van de internationale IBNS vanaf 1961 en Münzen und Sammlen vanaf 1986 en de jaarboeken Beeldenaar vanaf de oprichting), en NEE ik deel ze niet.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik denk als er een digitale versie voor handen is er minder exemplaren op papier worden gedrukt en dan is de vraag of het nog rendabel is om hem op papier uit te geven.

Maar goed ik moet er nog wel bij vermelden dat dit wel een vorm is 'van met je tijd meegaan'. In dat opzicht is het goed bedacht en digitaal zijn er natuurlijk vele voordelen te bedenken die op papier een stuk lastiger en duurder zijn. Ikzelf ben iemand die graag op de bak door een boek of tijdschrift bladert, digitaal lezen is voor mij (nog) niet weggelegd.

Gr. Jeroen
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Prima reactie waar ik zeker iets mee kan.

Uiteraard hoop ik op meer reacties maar voor dit moment nu alvast mijn dank :-)
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi,

Een tijdschrfit kan heel goedkoop worden uitgegeven. Wie graag een papieren exemplaar heeft, zou dat voor een paar euro extra moeten kunnen kopen, zelfs bij een kleine oplage. Neem gerust eens contact met me op als je een oplossing zoekt.

Vriendelijke groet,

Mark
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

In de loop der jaren ben ik van XXL Digibeet gegroeid naar XX Digibeet. Dus de conclusie dat ik een voorstander ben van een papieren versie. Stel dat het blad voortaan digitaal verspreid gaat worden dan denk ik dat het toch inkomsten gaat schelen want er zullen dan ongetwijfeld adverteerders afhaken. De voor mij interessante artikelen heb ik ook digitaal maar zou toch weinig zin hebben om een digitaal Watermerk compleet te printen. Ben ik meer geld kwijt aan inkt dan aan een abonnement.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Alfred, dat is niet wat gevraagd wordt. Gevraagd wordt een digitale versie voor NIET leden ;)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als je een niet-lid wil laten betalen voor een download dan denk ik niet dat het gaat gebeuren. Een gratis download heeft meer kans van slagen dan een betaalde.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

En als een niet-lid voor een euro het blad kan downloaden, is de aanleiding om lid te worden weg. 4 x per jaar een blad = 4 euro.
4 x per jaar een beurs is 8 euro. Waarom dan nog lid worden...
Ik ben hiervan geen voorstander.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Het lid zijn van een vereniging is voor veel mensen vaker belangrijker dan hetgeen ze er voor terug krijgen. Naar ik meen kunnen de leden van de IBNS ook in aanmerking komen voor gratis entreekaarten voor bijvoorbeeld Filanumis en de Muntmanifestatie. Dat is per jaar ook al €9,- wat je er voor terug krijgt.

Ik denk dat het wel slim is om een digitale versie van het Watermerk op de site beschikbaar te stellen, een gratis download. Geïnteresseerden kunnen dan zien wat ze mogen verwachten. Ik zou er dan niet voor kiezen om er geld voor te vragen en ook niet de recentste, gewoon een editie of 2 geleden en die af en toe updaten naar een nieuwe.

Kijk ik naar de MUNTkoerier dat is dat blad ook 1-malig op te vragen en sturen ze je er 1 toe (op papier). Voor mij was dat de reden om destijds lid te worden, na een jaar of twee wenste ik niet meer te betalen voor oud nieuws, megaveel advertenties en een enkel interessant berichtje wat elders al ruim besproken was. Ik kan mij voorstellen dat wanneer men nu een gratis exemplaar aanvraagt dit ook een reden is om van een lidmaatschap af te zien. maar goed volgens mij zit het Watermerk vol met interessante artikelen en zal het daar wel mee vallen.

@Marksch, dat is interessant want naar ik meen vallen veel tijdschriften om vanwege het feit dat de oplage te laag is... Je wilt toch iets moois afleveren en wat printjes aan elkaar nieten zal niet iedereen waarderen denk ik. Maar ik ben wel benieuwd hoe jij dit berekend/ziet.

Gr. Jeroen
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Munthunter schreef:Het lid zijn van een vereniging is voor veel mensen vaker belangrijker dan hetgeen ze er voor terug krijgen. Gr. Jeroen
Wat ik ervaar als lid van de IBNS is dat je veel meer verzamelaars van papiergeld leert kennen in de loop der jaren sinds ik lid ben geworden. Je krijgt veel informatie, je kunt alles vragen, je kunt artikelen schrijven en insturen ter plaatsing in 't Watermerk, je krijgt 4 x per jaar het verenigingsblad, je kunt 2 x per jaar gratis naar een beurs en af en toe krijg je gratis toegangsbewijzen voor beurzen. Dat is mij wel een lidmaatschap waard, dan heb ik geen downloads nodig. Ik zou inderdaad een oudere editie beschikbaar stellen en de laatste nieuwe editie uitsluitend voor de leden.

Alfred
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Jeroen,

Als je een mooie PDF maakt en een goeie cover, kun je die voor een paar euro laten drukken. Zou je bijvoorbeeld drie edities per jaar willen drukken, dan kun je die wellicht vullen met 50 tot 100 pagina's met foto's en tekst. Zoiets kost misschien 3,50 euro per exemplaar bij on-demand drukkers. Met on-demand drukkers bedoel ik niet de on-line services zoals Lulu, maar gewoon bedrijven waar je op korte termijn, kleine oplagen tegen lage kosten kunt laten drukken. Zelf doe ik dit bij een bedrijf in het buitenland. Dan komen er natuurlijk nog verzendkosten bij. Ik denk dat je in totaal ongeveer 7 euro per exemplaar moet vragen. Dat is ongeveer hetzelfde als de bekende tijdschriften in de winkel, als het niet goedkoper is. Natuurlijk ben je dan voor het creëren van content en opmaak wel afhankelijk van vrijwilligers.

Vriendelijke groet,

Mark
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Dan zou dat denk ik toch al te duur zijn.

Een lidmaatschap bij de IBNS is €25 euro per jaar, naar ik meen komt er vier maal per jaar een Watermerk uit. 4 maal €7,- is €28,-, exclusief verzendkosten...
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Munthunter schreef:Dan zou dat denk ik toch al te duur zijn.
Een lidmaatschap bij de IBNS is €25 euro per jaar, naar ik meen komt er vier maal per jaar een Watermerk uit. 4 maal €7,- is €28,-, exclusief verzendkosten...
Alleen al met het Watermerk heb je de kosten van een lidmaatschap er dus al uit, maar dat staat nog los van alle overige informatie, zoals contacten met andere verzamelaars waarvan je weet wie hetzelfde verzamelen, door delen van lijst met verzamelgebieden (alleen als je dat wilt), eigen beurzen, goede contacten... Binnen de vereniging een schat aan kennis beschikbaar! En vooral... je voelt je verbonden met andere verzamelaars.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Het lid van de IBNS heeft het er wel uit alleen draait de IBNS zelf dan dus wel verlies, want het kost hen 28 euro per jaar om de Watermerk te drukken en ze krijgen maar 25 euro per jaar... dan houd je het als vereniging niet lang vol, ben ik bang.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Stephan O schreef:Het lid van de IBNS heeft het er wel uit alleen draait de IBNS zelf dan dus wel verlies, want het kost hen 28 euro per jaar om de Watermerk te drukken en ze krijgen maar 25 euro per jaar... dan houd je het als vereniging niet lang vol, ben ik bang.
Gr, Stephan
De vergelijking was met ON-LINE drukkers... :) IBNS kan het blad, door schaalgrootte en slim inkopen voor minder produceren.
IBNS is een vereniging die al vanaf 1986 bestaat, zonder winstoogmerk. Maar met een gezonde financiële positie!
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Patrickp_nl schreef:Maar met een gezonde financiële positie!
Met al dat papiergeld binnen de vereniging ;)

Mooi dat het goedkoper gebeurd, in ieder geval.

Gr, Stephan
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi,

Het lijkt erop dat er enige verwarring is ontstaan. Allereerst: drukken is duurder dan je denkt. Het kostenvoorbeeld dat ik gaf, was bij een oplage van 3 stuks per jaar voor bijvoorbeeld 3,50 plus nog eens 3,50 voor portokosten. Je hebt dan een lekker dik tijdschrift en ik denk dat het geen probleem is als dat maar drie keer per jaar verschijnt. De kosten van het tijdschrift zouden dan 21 euro per jaar per lid zijn.

Het grote voordeel van mijn aanpak is dat je leden zelf kunt laten besluiten of ze 25 euro per jaar voor een lidmaatschap met digitaal tijdschrift of 45 euro per jaar voor een lidmaatschap met gedrukt tijdschrift willen betalen. Je zou ook kunnen schuiven met deze bedragen, als je het bestaan van een gedrukt tijdschrift belangrijk vindt en bijvoorbeeld nog eens 5 euro van de totaalprijs af doen.

Een lid zou dus niet verplicht hoeven te worden om voor een gedrukt exemplaar van het tijdschrift te betalen en de kosten van losse exemplaren zijn zo laag dat die best door de leden die dat willen, betaald kunnen worden.

Mijn uitgangspunt was niet alleen het IBNS. Het ging om een algemeen voorbeeld. Wellicht ook als idee voor een eventueel blad met de titel "De munten- en bankbiljettenverzamelaar" of iets van die strekking ;-)

Ik denk eigenlijk dat de pol aan het begin van dit draadje helemaal niet over leden van het IBNS ging. Het gaat erom hoeveel niet-leden zouden willen betalen voor digitale downloads. Als ik lid was van de vereniging en het gedrukte exemplaar van het tijdschrift al zou ontvangen, zou ik natuurlijk gek zijn als ik voor de digitale downloads nog eens extra zou betalen.

Vriendelijke groet,

Mark
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

marksch schreef:Hoi,

Ik denk eigenlijk dat de pol aan het begin van dit draadje helemaal niet over leden van het IBNS ging. Het gaat erom hoeveel niet-leden zouden willen betalen voor digitale downloads. Als ik lid was van de vereniging en het gedrukte exemplaar van het tijdschrift al zou ontvangen, zou ik natuurlijk gek zijn als ik voor de digitale downloads nog eens extra zou betalen.

Vriendelijke groet,

Mark
De poll gaat inderdaad niet over leden van het IBNS.

Terug naar “IBNS nieuws en aankondigingen”