Hongaarse Korona

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
paula
Nieuw lid
Nieuw lid

Hongaarse Korona

Bericht door paula »

Hallo, ik heb drie biljetten van 1000 Hongaarse Korona uit 1920 in mijn bezit. Is iemand daar in geïnteresseerd?
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Re: Hongaarse Korona

Bericht door SnakeDoc »

Dag Paula,

Plaats sowieso even afbeeldingen bij je bericht. Dan krijgen we een iets duidelijker beeld.
Je kunt de biljetten overigens aanbieden op Forummarkt (boven in het menu te vinden).
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Het ligt aan de kwaliteit van het biljet of het iets waard is maar het is een voorkomend biljet dus veel waarde heeft het niet behalve als het UNC is, dan maakt het iets aantrekkelijker maar niet veel.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Is het deze?
Afbeelding
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
paula
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door paula »

Dank je wel Patrick, dit is precies zoals ze eruit zien, excuus dat ik zo laat reageer! Ik was het even vergeten, maar kom het envelopje nu weer tegen. Ik heb ook een paar roebel biljetten (drie van 50 en drie van 100) uit 1922. De biljetten zijn niet kapot maar wel flink gebruikt. Groet, Paula
paula
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door paula »

Bericht voor Ilosab / Alfred
Wat betekent UNC?
groet, Paula
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

UNC betekent Uncirculated. Dat betekent dat het biljet nooit in roulatie is geweest en puntgaaf is, zelfs geen knikje/vouwtje.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Ilosab schreef:UNC betekent Uncirculated. Dat betekent dat het biljet nooit in roulatie is geweest en puntgaaf is, zelfs geen knikje/vouwtje.

Groeten, Alfred
Daar zijn de meningen natuurlijk een beetje over verdeeld.

Een biljet dat door de rollen van een geldautomaat komt kan wel degelijk een knikje of bobbeltje in het papier hebben en nog altijd voor UNC door gaan.

Maar zoals ik al zei, daar zijn de meningen over verdeeld. Voor een ander is zo'n biljet dan direct UNC.-
Ik ben er nog altijd niet helemaal over uit.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi,

Op het moment dat je een biljet uit de geldautomaat haalt, is het biljet in circulatie. Je kunt het dan weer uit circulatie nemen, maar het is toch in circulatie geweest. Tegelijkertijd kan een biljet lang geleden gedrukt zijn, een paar kreukeltjes hebben en toch nooit in circulatie zijn geweest. In beide gevallen zou ik ze geen UNC willen noemen. Ik heb onlangs een serie UNC-biljetten gekocht (die overigens nog altijd niet zijn aangekomen) en ik zal een aantal van deze biljetten waarschijnlijk als Pr+ of bijna-UNC, maar niet als UNC, verkopen.

Vriendelijke groet,

Mark
paula
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door paula »

Dank jullie wel voor al deze informatie! groet, Paula
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

SnakeDoc schreef:
Ilosab schreef:UNC betekent Uncirculated. Dat betekent dat het biljet nooit in roulatie is geweest en puntgaaf is, zelfs geen knikje/vouwtje.

Groeten, Alfred
Daar zijn de meningen natuurlijk een beetje over verdeeld.

Een biljet dat door de rollen van een geldautomaat komt kan wel degelijk een knikje of bobbeltje in het papier hebben en nog altijd voor UNC door gaan.

Maar zoals ik al zei, daar zijn de meningen over verdeeld. Voor een ander is zo'n biljet dan direct UNC.-
Ik ben er nog altijd niet helemaal over uit.
Zelfs de "professionele" biljetten grading bedrijven hanteren verschillende criteria. Zij nemen zelfs de kwaliteit van de druk, plaatsing in het vlak en of het biljet wel recht afgesneden is mee in hun beoordeling. Zo heeft pmgnotes een 70 punten systeem maar noemt het vanaf 60 punten al UNCirculated... (Ook PCGS hanteert dat)
PMGNOTES:
CU 70 Seventy Gem Uncirculated
CU 67–69 Superb Gem Uncirculated
CU 65–66 Gem Uncirculated
CU 63–64 Choice Uncirculated
CU 60–62 Uncirculated
PCGS: http://www.pcgscurrency.com/g_scale.html

Ik heb ook een schaalverdeling. Die bestaat uit 1 punt. Elk defect (gaatjes, nietjes, verkleuring, telnagel, hoekjes omgevouwen, scheurtjes, vuil, kreukels, vouwen, vervorming van het papier door verschillende krimpfactoren veiligheidsdraad en papier, slecht (te dun) papier waardoor er gaatjes in het papier zitten etc. etc.) trekt daar een punt af. Alles kleiner dan 1 is niet UNC.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Europa (voor euro)”