Duitsland 5 mark eikenboom 1927 A
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Duitsland 5 mark eikenboom 1927 A
Deze munt is een nieuwe aanwinst, Het een 5 reichsmark uit 1927, geslagen in Berlijn. Hij is van de Weimarrepubliek, die na de 1e wereldoorlog in Duitsland, volgde op het Duitse keizerrijk. Deze munt is geslagen van 1927 tot en met 1933. De Weimarrepubliek eindigde in die tijd door de opkomst van het nazisme. Vanaf de 18e eeuw werd de eik als symbool gezien van de Duitse kracht en standvastigheid. De op deze munt afgebeelde eik werd echter een politiek item, doordat de boom 5 verdorde takken heeft. Deze takken werden door het volk gezien als symbool voor de 5 gebieden die bij het verdrag van Versailles voor Duitsland verloren gingen, nl Elzas-Lotharingen, Noordsleeswijk, Westpruissen, Obersilesien, en Posen. Later heeft de ontwerper, Maximiliaan Dasio, bevestigd dat dat inderdaad zijn bedoeling was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Duitsland 5 mark eikenboom 1927 A
Mooie munt met een leuk verhaal welke ik nog niet kende. Ik bekijk mijn eigen exemplaar nu weer met andere ogen.
Mooie munt en interessant verhaal
Ontbreekt nog in mijn verzameling, maar je je moet wat te wensen houden he

Ontbreekt nog in mijn verzameling, maar je je moet wat te wensen houden he

Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Bedankt voor de reacties heren, ik lees jullie verhalen bij de munten elke keer met veel interesse, dus ik wilde ook eens een poging wagen om wat achtergrondinformatie boven water te halen.
-
- Globale moderator
Erg mooie munt en goed verhaal, ik kan de foto alleen niet groot genoeg krijgen om de 5 dorre takken te spotten.
Jou verhaal verklaard ook weer de eikenbladeren op de Duitse 1, 2 en 5 eurocent, wat ik nog niet wist te plaatsen.
zo help je mij ook nog weer verder
Gr, Stephan
Jou verhaal verklaard ook weer de eikenbladeren op de Duitse 1, 2 en 5 eurocent, wat ik nog niet wist te plaatsen.
zo help je mij ook nog weer verder

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool