Ben het met eerdere schrijver eens dat UNC alleen 100% UNC kan zijn, niets minder.
Dit biljet had m.i. Best omschreven kunnen worden als : iets afgeronde hoeken, verder UNC.
(Heb alleen de hoekjes gezien, ga ervan uit dat SnakeDoc het biljet verder voldoende geinspecteerd en voor ons beschreven heeft)
Ik zie mijzelf als iemand door schade en schande wijs geworden in de hobby. Verzamel al meer dan 35 jaar (ouwe z@k, ik weet het). Ben altijd erg in voor 100% unc biljetten. De catalogusprijs voor UNC is m.i. Dan ook voor UNC en niet voor aUNC, UNC-, XF/UNC of wat dan ook! Als een biljet vandeze betrekkelijke zeldzaamheid niet 100% UNC is, daalt de waarde vrij rap.
April 2013 kocht ik een aUNC 25 gulden 1927 in de theaterhal van de Polfermolen bij Jos' Paper Money Fair 2013.
Voor een koopje! Mijn trotse bezit aan diverse geestverwanten getoond en ik werd van alle kanten gecomplimenteerd met mijn vondst en aanwinst voor de collectie. Thuisgekomen alle aanwinsten gescand en in de database opgeslagen. Voor ik de biljetten tussen hun vriendjes stop kijk ik ALTIJD even met een UV lamp of ik nog bijzondere zaken tegen kom. Bij mijn mooie 25 gulden sprongen de tranen letterlijk in mijn ogen: het biljet kwam duidelijk uit de handen van een "tovenaar" die het biljet onzichtbaar voor het blote oog had gerepareerd. Onder UV was een afwijkende rand aan de onderkant zichtbaar die mij duidelijk maakte dat mijn biljet niet altijd zo mooi was geweest... Kwaliteit nu: aUNC (Gereinigd en gerepareerd). Waarde: ZFR.
Een biljet inspecteren voor aanschaf geeft dus wel meer zekerheid over de werkelijke kwaliteit, maar is ook geen garantie