Een stempel is gemakkelijker gezet dan verwijderd

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Een stempel is gemakkelijker gezet dan verwijderd

Bericht door Patrickp_nl »

Wie kent de stempels op dit biljet? Ik ken de toepassing op geld niet. Wie heeft uitleg?
(Niet gokken svp, dat kan ik zelf ook :knipoog: :sttt: )
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Re: Een stempel is gemakkelijker gezet dan verwijderd

Bericht door SnakeDoc »

Ik weet in ieder geval dat stempeltjes als deze op de zilverbonnen gelijk voor een hoge stijging in waarde zorgen.

Op marktplaats wordt er dan ook flink op geboden.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

SnakeDoc schreef:Ik weet in ieder geval dat stempeltjes als deze op de zilverbonnen gelijk voor een hoge stijging in waarde zorgen.

Op marktplaats wordt er dan ook flink op geboden.
En precies daarom probeer ik de historische relevantie van deze stempels op biljetten te achterhalen, deze stempels zijn namelijk voor een paar honderd euro te koop (ik heb het dan over de authentieke stempels!)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Het stempel van de SA lijkt me vals toe. De zilverbon is uit oktober 1938 of later. Toen was de SA al een veredelde padvindersclub geworden omdat de SS alle macht naar zich had toegetrokken. Het zou vreemd zijn dat er dan nog allerlei stempels op buitenlandse biljetten werden gezet.

Daarnaast stond Standarte 14 bij de SA voor Tiegenhof (Gruppe Ost) of voor Neurenberg. De Standarten uit Berlijn hadden andere nummers (waarbij sommige nummers vaker gebruikt werden):
Standarte 1 „Berlin-Charlottenburg“ (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 2 „Kütemeier“ Berlin-Schöneberg (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 3 „Berlin-Neukölln“ (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 5 „Horst Wessel“ (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 7 „Wilmersdorf“ Berlin-Wilmersdorf (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 8 Berlin-Kreuzberg (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 9 „Berlin-Steglitz“ (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 10 „Berlin-Wedding“ (Gruppe Berlin-Brandenburg)
Standarte 35 „Brandenburg“ (Gruppe Berlin-Brandenburg) ab 25.7.1931 von Teilen der SA-Standarte II Berlin
Standarte 39 „Ostpriegnitz“ (Gruppe Berlin-Brandenburg) ab 25.7.1931 von Teilen SA-Standarte III Berlin

Wat SnakeDoc al aangeeft: bankbiljetten met hakenkruis-, SS-, Gestapo-, Wehrmacht, Kriegsmarine en/of SA- stempels (et cetera, et cetera) worden altijd flink gezocht. Gezien het huidige aanbod van bankbiljetten met stempels is het ook wel verklaarbaar dat de Duitsers de oorlog verloren: ze waren blijkbaar te druk bezig met het stempelen van willekeurige biljetten. Maar de ware reden is dat de grote vraag allerlei boefjes er toe aan zet om op goedkope biljetten allerlei zelfgemaakte, fantasie, stempels te zetten. Op Duitse fora zie je dan ook veel vragen opduiken over biljetten met dit soort stempels en bijna altijd zijn ze vals. Dat geldt overigens ook voor de stempels zelf die te koop worden aangeboden.

Er zijn een aantal biljetten bekend met daarop stempels zoals op de Wehrmacht bankbiljetten van 1 t/m 50 Reichspfennig die in Griekenland werden gestempeld (Rosenberg 507-511) en Kriegsgefangenenlager biljetten met daarop stempels van "Der Lagerkommandant" (Rosenberg 523-526). De laatste zijn zeer zeldzaam.

Mijn advies is om met dit soort stempels op biljetten altijd heel erg goed op te passen. Natuurlijk kunnen er biljetten zijn die van een stempel zijn voorzien waarbij het gebruikte stempel ook nog eens echt is. Maar dan nog kun je je afvragen wanneer het stempel op het biljet is gezet en waarom nu juist dít stempel op het biljet staat.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

100% eens.
Hierbij nog een zekere valse:
Obercommandante der Wehrmacht Blauw.jpg
En nog een:
Obercommandante der Wehrmacht grijszwart.jpg
Uit een oude First Dutch veiling:
First Dutch.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mooie voorbeelden van valse stempels op echte biljetten! Het is eigenlijk heel raar dat er ook verzamelaars zijn die echt denken dat de Duitsers niet veel anders te doen hadden dan het bestempelen van Nederlandse bankbiljetten (en dan ook nog eens toevallig nooit op dure of UNC exemplaren...). :knipoog:
Numismatist85 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Numismatist85 »

Interessant. Ik heb onlangs dit biljet in bezit gekregen:

Afbeelding

De rechterstempel is een interessante (https://nl.wikipedia.org/wiki/3._SS-Pan ... _Totenkopf)
Deze divisie is ten minste in NL en België geweest maar dan nog vraag ik me af waarom biljetten gestempeld worden.

Van de linkerstempel kan ik zo niets vinden. Ik denk dat er Ludwigsburg staat maar weet dat niet zeker.
Ook ben ik op zoek gegaan naar het wapenschild in het algemeen en i.c.m. Ludwig maar geen resultaat.

Dus: Zou dit ook nep zijn? Ik zag dat de rechterstempel zelf nog te koop wordt aangeboden voor een kleine € 20,- (https://joteef.com/de/tusche-stempel/39 ... empel.html)
IBNS NL lid 682
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Met zeer grote waarschijnlijkheid: vals. Zie de uitleg hierboven.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

De eerste vraag die ik zou stellen is, met welk doel zouden de stempels gezet kunnen zijn.
Ingeval het linker stempel kan ik me bij omwisseling nog wel een voorstelling maken; maar het rechter stempel is zeer twijfelachtig in authenticiteit, laat staan het nut op Nederlands papiergeld.
Mijn conclusie: echt biljet, onzin stempels.

P.S. Het valt mij ook op dat dit soort stempels altijd op goedkope biljetten opduiken, en nooit eens op een 50 of 100 gulden 1943!
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Van dit topic weet ik niet veel maar een oude collega die Duitse postzegels verzamelde vertelde mij eens over de grote hoeveelheid valse poststempelingen op Duitse postzegels. Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat de meeste (zo niet alle) stempelingen op Nederlandse bankbiljetten vals zijn. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Zonder meer een thema waar men zich op glad ijs bevindt. Succes met je onderzoek.

Gr,
Tristán

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”