Onlangs via Jan Koevoets aangekocht: een florijn uit 1601 geslagen te Friesland. Deze florijnen zijn in tegenstelling tot de latere exemplaren uit steden zoals Kampen en Zwolle nog mooi uitgevoerd. Op de voorkant staat een edelman met klapmuts (ik dacht altijd dat het een Friese boer was..).
Opvallend is dat bij deze florijn het jaartal boven de edelman staat en de zwaardpunt eindigt onder de M van NOBISCVM. Altijd prikt het zwaard ergens in het jaartal, meestal in het midden tussen 16 en 01. Het viel me eerst niet eens op maar met vergelijken op internet kwam ik (nog) geen andere exemplaar tegen van deze variant. Ik ben benieuwd naar de mening van andere forumleden.
De "normale" uitvoering van de florijn uit 1601:
(Foto's: Jan Koevoets)
Friese florijn 1601 variant
Moderator: Robin
-
- Donateur
Re: Friese florijn 1601 variant
Zelfs die tweede zou ik niet meteen de 'normale' variant noemen: zowel in de NVMH catalogus als in Delmonte en Verkade staat een variant waarbij het zwaard ongeveer bij de 1 in 16 uitkomt... Verkade meldt daarbij ook 'van deze bestaan er onderscheidene, onderling verschillende, stempels'
Plaatje uit verkade:
Wat me opvalt is dat het bij de eerste lijkt alsof de edelman eerst is aangebracht, en toen pas de tekst, en bij de tweede precies andersom. Bij de eerste verdwijnt de punt van het zwaard achter het omschrift, bij de tweede staat hij er overheen.
Leuk om zo een paar varianten naast elkaar te hebben!
Plaatje uit verkade:
Wat me opvalt is dat het bij de eerste lijkt alsof de edelman eerst is aangebracht, en toen pas de tekst, en bij de tweede precies andersom. Bij de eerste verdwijnt de punt van het zwaard achter het omschrift, bij de tweede staat hij er overheen.
Leuk om zo een paar varianten naast elkaar te hebben!
Edit: linkje naar verkade toegevoegd
De onderste heeft in de tekst NBISCVM i.p.v. NOBISCVM.
Dus ook een variant. Er zijn denk ik vrij veel verschillende stempels van deze.
Dus ook een variant. Er zijn denk ik vrij veel verschillende stempels van deze.
Dit zou dan de 'normale' moeten zijn.
Die bracht ook veruit het minst op.
Die bracht ook veruit het minst op.