Achtergrond van Zeeuwse en utrechtse zilveren dukaten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Achtergrond van Zeeuwse en utrechtse zilveren dukaten

Bericht door Jan W »

Bij het nazoeken op internet kwam ik deze twee zeer informatieve linkjes tegen.

De ene leidt naar een uitgebreid verhaal (in PDF formaat) over de Zeeuwse zilveren dukaten en alle varianten ervan:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

De tweede link leidt naar eenzelfde overzicht maar dan van Utrechtse dukaten:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0277,d.ZWU

Erg leuk om over de achtergronden en alle muntmeester- en stempelsnijder strapatsen te lezen. Ook leuk om eventueel gelijk even je eigen dukaten er op na te kijken. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Achtergrond van Zeeuwse en utrechtse zilveren dukaten

Bericht door spatbord »

Bedankt voor het plaatsen! Heb de documenten meteen gedownload naar mijn digitale numismatische bibliotheek.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dat laatste heb ik ook gedaan. :knipoog: Niet dat die bibliotheek van mij zoveel voorstelt maar het is wel heel leuk om dit soort verhalen te lezen om meer te begrijpen van de muntslag uit die tijd. Opvallend is dat het dus van alle tijden is dat mensen onderling ruzie krijgen, allerlei streken uithalen en hun politieke kleur vertalen in muntstempels...

Het is misschien wel een aardig idee om op het muntenforum zo'n bibliotheek te zetten van documenten die rechtenvrij zijn. Bijvoorbeeld van catalogi en handboeken. Vaak zijn deze nauwelijks te krijgen en/of zijn ze heel duur.
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Zeker een interessant stuk, en ik heb hem ook toegevoegd. Ik denk dat het plaatsen van deze stukken in een forumbibliotheek zeer zeker waardevol is. Ik heb zelf ook nog wat om daarin te plaatsen :thumb up:
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”