Bij het nazoeken op internet kwam ik deze twee zeer informatieve linkjes tegen.
De ene leidt naar een uitgebreid verhaal (in PDF formaat) over de Zeeuwse zilveren dukaten en alle varianten ervan:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja
De tweede link leidt naar eenzelfde overzicht maar dan van Utrechtse dukaten:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0277,d.ZWU
Erg leuk om over de achtergronden en alle muntmeester- en stempelsnijder strapatsen te lezen. Ook leuk om eventueel gelijk even je eigen dukaten er op na te kijken.
Achtergrond van Zeeuwse en utrechtse zilveren dukaten
Moderator: Robin
-
- Donateur
Re: Achtergrond van Zeeuwse en utrechtse zilveren dukaten
Bedankt voor het plaatsen! Heb de documenten meteen gedownload naar mijn digitale numismatische bibliotheek.
Dat laatste heb ik ook gedaan. Niet dat die bibliotheek van mij zoveel voorstelt maar het is wel heel leuk om dit soort verhalen te lezen om meer te begrijpen van de muntslag uit die tijd. Opvallend is dat het dus van alle tijden is dat mensen onderling ruzie krijgen, allerlei streken uithalen en hun politieke kleur vertalen in muntstempels...
Het is misschien wel een aardig idee om op het muntenforum zo'n bibliotheek te zetten van documenten die rechtenvrij zijn. Bijvoorbeeld van catalogi en handboeken. Vaak zijn deze nauwelijks te krijgen en/of zijn ze heel duur.
Het is misschien wel een aardig idee om op het muntenforum zo'n bibliotheek te zetten van documenten die rechtenvrij zijn. Bijvoorbeeld van catalogi en handboeken. Vaak zijn deze nauwelijks te krijgen en/of zijn ze heel duur.
-
- Donateur
Zeker een interessant stuk, en ik heb hem ook toegevoegd. Ik denk dat het plaatsen van deze stukken in een forumbibliotheek zeer zeker waardevol is. Ik heb zelf ook nog wat om daarin te plaatsen
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Lid IBNS Nederland.