Mooie aankoop op Filanumis

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

dukaat Nederland
Donateur
Donateur

Mooie aankoop op Filanumis

Bericht door dukaat »

Hoi Allemaal,

Samen met mijn vader naar Houten gereden alwaar de oude man zijn 2 jaar oude auto op de parkeerplaats geramd zag worden door een mede beursganger. Na het invullen van het schadeformulier snel naar binnen waar het droger was.

Na diverse aankopen zag ik "m liggen het oordje met boompje nog nooit zo'n mooie gezien :kwijl: , gelukkig nog wat geld over dus meteen gekocht.

Hij is geslagen in 's Hertogenbosch in 1602.
Zojuist met de loep bekeken en zie ik dat er een letter in het omschrift mist ( dat vind ik niet erg en ook geen rede om de munt terug te brengen :knipoog: )

Hopelijk hebben jullie allemaal een topper gekocht, Gr. Steven

Afbeelding Afbeelding
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Mooie aankoop op Filanumis

Bericht door JO3023 »

Wow Steven, mooie Bossche oord. Bossche munten zie nooit of nauwelijks. Bij dit exemplaar is goed te lezen dat deze geslagen is op naam van Albert en Isabella. Ik heb een soortgelijke munt gevonden bij het Noordbrabants Museum op http://www.thuisinbrabant.nl/object/noo ... seum/08883 Maar daar hebben ze het over een Negenmanneke*) :onfused: , de bijnaam van een munt van één-achtste stuiver in de 16de en 17de eeuw. Maar goed in de titel van hun website wordt als materiaal brons vermeld, verderop staat koper. :gniffel: Toch vraag ik mij nu wel af of dit nu een Oord is of een Duit. :?: Voor de rest zou ik alleen maar willen zeggen gefeliciteerd met de aanschaf van deze munt.

Groetjes,
Tristán

PS Heeft iemand enige informatie over de muntslag in Den Bosch (Bois-le-Duc)?

*) Volgens Dr. H. Enno van Gelder in De Nederlandse munten is Negenmanneke de Brabantse benaming voor de duit (= 9 mijten Brabants) Een duit is sinds de 14e eeuw de benaming van munten ter waarde van 1/4 groot of 1/8 stuiver, aanvankelijk in zilver, na 1573 in koper geslagen. In de 17e en 18e eeuw de kleinste eenheid in het Nederlandse muntstelsel: 8 duiten = 1 stuiver. Een Oord, eigenlijk kwart, wordt gedefinieerd als vrijwel uistluitend gebruikt ter aanduiding van munten van 1/4 stuiver. Deze veel voorkomende denominatie, werd aanvankelijk in zilver, sinds ca. 1575 hoofdzakelijk in koper geslagen, in de Republiek tot 1669, in de Zuidelijke Nederlanden tot 1794.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Het is toch een Duit Steven. Ik heb de munt gevonden op http://www.duiten.nl/denbosch.html van de heer Kees Pannekeet als zijnde type BOS.5: duit.(GH.301.4 - PW 9209 - AvK.28) De volgende informatie heb ik van deze site gehaald.

Info:

De duiten zijn geslagen op naam en op de voet van de aartshertogen Albert & Elisabeth. De duiten van 1602 t/m 1605 zijn nog geslagen op de oude voet van 102 stuks uit een mark. Dit geeft een gewicht van ca. 2,41 gram. De jaartallen 1606 t/m 1610 zijn geslagen volgens de nieuwe voet van 128 stuks uit een mark. Dit geeft een gewicht van ca. 1,92 gram per stuk. Op 30 juni 1607 verscheen een plakkaat waarin de duiten en oorden van Maastricht, den Bosch en Roermond alleen gangbaar werden verklaard in de stad van uitgifte en hun directe omgeving. Op 29 oktober 1609 werd dit plakkaat nog eens herhaald en ontving de stad Roermond het volgende schrijven met dezelfde datum van de aartshertogen: "Alzoe wy by onse brieven van placcate gedateert op huyden verboden hebben den loop ende vuytgeven van de copere munte by ulieden doen slaeghen met onsen consente, in andere plaetsen ende steden van onder ulieden schependom tot gerieve van de gemeynte aldaar, ende dat tot dien eynde de ghene die alreede zyn geslagen meer dan genoech zyn. Soe is onsen wille dat ghy van nu voirtaen gheen meerdere quantiteyt en doet munten, totter tyt toe dat wy van als naerder onderricht zynde daerop sullen gheven ander ordre". De stad Roermond heeft dit schrijven naast zich neergelegd want er bestaan duiten van 1610 en 1611 en oorden van 1610, 1611 en 1612. Den Bosch heeft mogelijk eenzelfde schrijven gekregen maar heeft hierna de muntslag inderdaad gestaakt. Er bestaan nog wel duiten van 1610 maar de aanmaak van oorden is reeds in 1609 gestaakt. Op 30 september 1610 verscheen wederom een plakkaat dat de omloop van het kleingeld van Maastrichtse, den Bosch en Maastricht regelde. Over de geslagen aantallen van de duiten is bekend: periode 26 februari 1602 tot 26 februari 1604 ca. 351.594 stuks. Periode 13 november 1606 tot 13 november 1609 ca. 109.382 stuks.

In 1602 was Adriaan Franszn. muntmeester en van 1589 - 1623 was Josse van de Stemoele stempelsnijder.

Met vriendelijke groet,
Tristán
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik was er om 9:30 uur en ondanks dat mijn auto vlakbij de ingang stond kwam ik verzopen binnen maar binnen was het wat beter en warmer dus snel droog. Even gepraat met Jeffelz en vervolgens een bakkie gedaan met Gerardo en Ron, was al gezellig. Gelukkig waren de numismaten en filatelisten gesplitst dus dat was al een hele vooruitgang. Tot 12:30 langs de kramen geslenterd en al de nodige aanwinsten kunnen scoren. Bij Mooie Muntjes mijn bestelde 1 gulden zilverbon 1938 04.1a Buiten Omloop opgehaald, Bij Arger kocht ik een 100 gulden Grietje Seel 1927 116.3a en bij nog een handelaar een 20 gulden Emma 1941 58.1 Buiten Omloop. Vervolgens naar de forumbijeenkomst en daar kocht ik 5 gulden zilverbon 1944 22.1c van Snakedoc die ik via de veiling had gewonnen. Aan forumleden twee coincards verkocht en daarvoor de 20 Forint Hongarije 1949 gekocht. Bij Jan Ruis kocht ik de 1 gulden zilverbon 1916 02.1b en de 100 gulden Vrouwenkop 1932 117-2 Buiten Omloop. Uiteindelijk kocht ik bij Jan Euving de 25 gulden Salomo 1949 82 Replacement. Ik verzamel geen UNC, biljetten moeten gerouleerd zijn en ik had dus een geweldige dag. Volgende aankopen hoop ik bij de MPO op 22 mei te realiseren. Toen ik naar de auto liep zat ik weer verzopen achter het stuur maar dat kon de pret niet deren. Was wel leuk om weer wat bekenden van het forum tegen te komen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

Afbeelding weer een topdag alfred :thumb up: tot ziens allemaal,in september de muntmanifistatie :knipoog: noodgeld filipijnen
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Volgens mij begint dit het topic te worden met aanwinsten van de Filanumis :thumb up:
Ik heb gisteren ook een aantal uur op de beurs rondgelopen, ook de forummeeting boven was weer erg gezellig ( Leon bedankt voor de gevulde koeken).
De mooiste aanwinst van de beurs is toch wel deze halve cent uit 1906, opzich een vrij makkelijk munt alleen deze heeft een schitterend paars patina aan één zijde :D
Afbeelding Afbeelding

Verder nog :
10 cent 1959 FDC
25 cent 1965 FDC
25 cent 1966 FDC
en een zilveren witte haai munt uit Australië
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
dukaat Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door dukaat »

JO3023 schreef:Wow Steven, mooie Bossche oord. Bossche munten zie nooit of nauwelijks. Bij dit exemplaar is goed te lezen dat deze geslagen is op naam van Albert en Isabella. Ik heb een soortgelijke munt gevonden bij het Noordbrabants Museum op http://www.thuisinbrabant.nl/object/noo ... seum/08883 Maar daar hebben ze het over een Negenmanneke*) :onfused: , de bijnaam van een munt van één-achtste stuiver in de 16de en 17de eeuw. Maar goed in de titel van hun website wordt als materiaal brons vermeld, verderop staat koper. :gniffel: Toch vraag ik mij nu wel af of dit nu een Oord is of een Duit. :?: Voor de rest zou ik alleen maar willen zeggen gefeliciteerd met de aanschaf van deze munt.

Groetjes,
Tristán

PS Heeft iemand enige informatie over de muntslag in Den Bosch (Bois-le-Duc)?

*) Volgens Dr. H. Enno van Gelder in De Nederlandse munten is Negenmanneke de Brabantse benaming voor de duit (= 9 mijten Brabants) Een duit is sinds de 14e eeuw de benaming van munten ter waarde van 1/4 groot of 1/8 stuiver, aanvankelijk in zilver, na 1573 in koper geslagen. In de 17e en 18e eeuw de kleinste eenheid in het Nederlandse muntstelsel: 8 duiten = 1 stuiver. Een Oord, eigenlijk kwart, wordt gedefinieerd als vrijwel uistluitend gebruikt ter aanduiding van munten van 1/4 stuiver. Deze veel voorkomende denominatie, werd aanvankelijk in zilver, sinds ca. 1575 hoofdzakelijk in koper geslagen, in de Republiek tot 1669, in de Zuidelijke Nederlanden tot 1794.

Hoi Tristán,

Je hebt helemaal gelijk het is een duit, ik ging ervan uit dat het een oord was omdat hij die grote heeft, hij heeft een diameter van 25 mm en voor de volledigheid hij weegt 4.19 gram.

Gr. Steven
Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow »

Ik heb de aankoop van de dag gisteren in Houten :thumb up:
Een gouden 10 gulden van Willem lll uit 1876 voor 1 euro.
Afbeelding
Afbeelding
Elk papierke is er weer 1
merijn11
Donateur
Donateur

Bericht door merijn11 »

mijn mooiste aanwinst 5 cent 1979 op te dun/klein muntplaatje
20140511_130500.jpg
20140511_130450.jpg

verder nog:
1 gulden 1968 ms63
1 rijksdaalder 1969 vis ms62
1 gulden 1967 zilver ms62
10 cent 1958 ms64
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Mooie aanwinsten allemaal! Als ik de verhalen zo lees was het een geslaagde beurs.
Jammer dat ik niet ook eens kon komen, misschien volgende keer.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”