25 Gulden 1860

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 25 Gulden 1860

Bericht door Jan W »

Patrickp_nl schreef:Weet zeker dat er nog BTW over het opgeld gerekend wordt. Als je je registreert zie je duidelijk welke objecten je gewonnen hebt, bij sommige objecten moet er BTW betaald worden over het bod (munten en papiergeld niet, die zijn vrijgesteld).
Daarna opgeld, daarna BTW over het opgeld.
Helaas...
Ik haal dat niet van de site. Concurrenten als MPO en Schulman rekenen in ieder geval geen BTW over opgeld/commissie en verzendkosten. Iets wat bij Duitse veilingen nog wel eens plaatsvond.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Patrickp_nl schreef:Dat is dan "iedere veiling" van verzamelaarsmarkt, want andere veilinghuizen hanteren hiervoor een percentage van 15 tot 21%. 22,5% nog nergens gezien!
MPO rekent 23%, zoals Jan ook al aangaf, Rietdijk 22% en NPV 22,5%. Naar mijn mening is hun opgeld dus niet zo uit lijn.
Overigens hebben ze bij elk item staan: "Opgeld 22.5%, BTW over opgeld 0%". Lijkt me dus dat je geen 21% over het opgeld betaalt. Bovendien is het toch niet eens toegestaan om particulieren alleen prijzen ex BTW te quoten?

De prijzen voor munten lijken in ieder geval redelijker dan de prijzen voor het papiergeld.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Jan W schreef:Aspirant kopers moeten dus goed in het achterhoofd houden dat een munt die ze winnen voor 100 euro dus in werkelijkheid 137,50 euro gaat kosten. Bij meerdere munten kun je de verzendkosten delen over het aantal.
Ik heb geen ervaring met het kopen op veilingen; hooguit op catawiki. En daar zie ik soms biedingen die al aan de hoge kant zijn, maar met de commissie en de verzendkosten erbij wordt het echt een duur grapje. Zouden mensen zich dat nou echt niet realiseren voor ze gaan bieden?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik houd er (bij bieden op een veiling) meestal een excel-overzichtje naast van de "kale" prijs (in stappen van 10 euro) plus commissie en eventueel nog kavelgeld. Ik kan dan in één oogopslag zien hoeveel een bod van 180 euro nu werkelijk is (in dit geval zou het 180 + 22,5% commissie zijn = 220,50 euro). Het is dan wel eventjes 40,50 euro meer dan je denkt.

Soms is er op een veiling maar één munt waar ik belangstelling voor heb. Dan moet ik ook de verzendkosten meenemen. Meestal bied ik dan van tevoren om verder niet in de verleiding te komen.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Heb de objecten van de genoemde veiling doorgenomen. Zit toch iets bij voor me :kwijl: :kwijl: :kwijl: , ongeacht de opgelden, BTW etc. :)
Ik ga natuurlijk niet zeggen wat... Mocht iemand willen raden, of er tussen de bezoekers van dit forum nog andere database "freaks like me" tussen zitten: voor het laatst een vergelijkbaar biljet geveild bij Rietdijk in 1986 voor ƒ 77,15 inclusief opgeld. Ik ga niet reageren op gokjes.
:lollig:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik ga niet gokken wat het is, ga zelfs niet zoeken wat het zou kunnen zijn want het is ongetwijfeld niet van mijn gading. Er zit voor mij ook wel wat bij maar of ik ga bieden is afhankelijk van een andere veiling en de muntmanifestatie.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

het enige gokje dat ik eraan waag is dat het dit keer waarschijnlijk niet voor € 35 incl. alles weggaat ;)
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Patrickp_nl schreef:Weet zeker dat er nog BTW over het opgeld gerekend wordt...
Ik heb het even bij Johan de Ruiter nagevraagd... Het percentage is inclusief BTW. :oops:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”