http://www.ma-shops.com/shops/newitems. ... days_new=1
Opvallend dat deze firma de Ruiter een ongelofelijke hoeveelheid zeldzame Nederlandse biljetten aanbiedt. Is er ergens een oude kluis opgedoken die nog vol zat?

Moderator: Arjena3
En de restJan W schreef:23 biljetten van 40 Gulden 1860....
1 nieuwe auto??? Een paar lijkt me meer in de richting komenNieuwemunt schreef:En de restJan W schreef:23 biljetten van 40 Gulden 1860....Er kan iemand weer een nieuwe auto kopen.
Bizar
Dat lijkt me een zeer goede aanname. Ik weet dat bepaalde munten zoals de rijksdaalders 1840 en 1898 als schaars te boek staan maar die worden zo veelvuldig aangeboden dat ik mij afvraag of schaars nog wel een juiste benaming is. Ik denk dat van deze munten nog heel veel bewaard zijn gebleven. Meer dan Jacques Schulman indertijd dacht toen hij zijn handboeken schreefrtholen schreef:Er zit zoveel materiaal bij mensen in grote getalen, waar men totaal geen weet van heeft...
Zelfde idee heb ik met de negotiepenningen. Volgens de catalogie zeldzaam en duur, maar ze lijken op elke veiling aangeboden te worden...Jan W schreef:Dat lijkt me een zeer goede aanname. Ik weet dat bepaalde munten zoals de rijksdaalders 1840 en 1898 als schaars te boek staan maar die worden zo veelvuldig aangeboden dat ik mij afvraag of schaars nog wel een juiste benaming is. Ik denk dat van deze munten nog heel veel bewaard zijn gebleven. Meer dan Jacques Schulman indertijd dacht toen hij zijn handboeken schreefrtholen schreef:Er zit zoveel materiaal bij mensen in grote getalen, waar men totaal geen weet van heeft....
Naar mijn mening is dit iets te kort door de bocht. Het maakt m.i. een groot verschil met welke doelstelling ze alles opkopen. Proberen ze slechts een zeer breed assortiment te hebben, dan is er natuurlijk niets mis mee. Maar wanneer het doel is om alle biljetten van bepaalde series op te kopen zodat er een kunstmatige schaarste gecreeerd wordt, dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. Door telkens alles op veilingen op te kopen zet je heel publiek een verhandelde prijs neer, welke vervolgens in een catalogus gedrukt wordt. Veel mensen gebruiken de prijzen in een catalogus als een leidraad bij het vaststellen van welke prijs ze redelijk vinden. Ze zijn dan kunstmatig de prijs aan het opdrijven.In mijn beleving koopt genoemde firma al jarenlang bij vrijwel elke veiling bijna al het materiaal van voor 1920 op. Ik laat in het midden of ik dat verstandig vind voor de hobby, al het genoemde betreffende materiaal komt immers op één plek, bij een handelaar, en niet bij de verzamelaar... Maar dan moeten die verzamelaars maar meer gaan bieden op die veilingen!! En als persoon/bedrijf staat het ze vrij om te bieden, net als elk ander!
Zijn schriftelijke/telefonische biedingen ook niet anoniem?Patrickp_nl schreef:Heb wel ooit vernomen dat zij een grote groep klanten hebben die zelf niet op veilingen willen kopen [anonimiteit], maar toch in dit zeldzame materiaal geïnteresseerd zijn. Ze kopen dus vaak in opdracht.
Het kan natuurlijk ook om zwart geld gaan.spatbord schreef:Zijn schriftelijke/telefonische biedingen ook niet anoniem?Patrickp_nl schreef:Heb wel ooit vernomen dat zij een grote groep klanten hebben die zelf niet op veilingen willen kopen [anonimiteit], maar toch in dit zeldzame materiaal geïnteresseerd zijn. Ze kopen dus vaak in opdracht.
Als dit hun beleving is geweest in het geheel dan respecteer ik die. Echter mag ik hopen dat ze toch echt wel een ander beeld hebben van hun handelswijze op dat forum... Sta er van te kijken dat ze het zo benoemen, want 'het forum door hen opgezet? (Dat was toch Rudy, die er jaren werk in heeft zitten?) Inderdaad hebben ze het forum gekoppeld aan munten.com een website in hun beheer. Echter is die site met waardebepalingsmogelijkheden in jaren niet bijgewerkt.Patrickp_nl schreef:In hun beleving waren zij hoofdsponsor en was het forum door hen opgezet. Zelf modereren bleek teveel werk, dus werden kundige bezoekers als moderator aangesteld. Na enige tijd werd de firma in steeds meer topics zwart gemaakt, maar telkens van "horen zeggen" en nooit iemand die rechtstreeks negatieve ervaringen had. En zoals je begrijpt, is het voor hen niet mogelijk zich te verdedigen op dergelijke fora. Daarom verzochten zij de moderatoren te stoppen met het zwartmaken van hun sponsor. Toen dat na vele verzoeken, herhalingen en sommeringen [intussen schofferingen?] niet, of onvoldoende, gebeurde hebben ze er inderdaad voor gekozen de moderatoren die de fatsoenlijkheidsnormen overschreden de toegang te ontzeggen.
Bij een veilinghuis kun je ook cash betalen. Maar of het nu bij een veilinghuis of bij degene is die voor je op de veiling koopt, beiden dienen transacties van boven de 15.000 te melden.nostalgia schreef:Het kan natuurlijk ook om zwart geld gaan.
Het afrekenen wordt in elk geval geregistreerd, en contant betalen bij een firma kan dat omzeilen
Dat klopt, maar dat geldt net zo goed voor de familie de Ruiter. Daar werken ook heel wat mensen.Patrickp_nl schreef:In de zaal zitten is het minst anoniem.
Telefonisch en/of schriftelijk bieden is al iets anoniemer.
Maar uiteindelijk is niets echt anoniem natuurlijk, weet jij tenslotte wie er allemaal bij een veilinghuis werken, en hoe die met jouw gegevens omgaan?