Ideeën voor beginnende bankbiljettenverzamelaar?

Starten met het verzamelen van bankbiljetten
Lotus07
Superlid
Superlid

Ideeën voor beginnende bankbiljettenverzamelaar?

Bericht door Lotus07 »

Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort Nederlandse bankbiljetten te gaan verzamelen, dat staat namelijk wel leuk bij mijn verzameling Nederlandse munten.
(Ook heb ik eens een bankbiljetten album gekregen dat heel leeg is en ik zou moeten opvullen, maar dat terzijde).
Zouden jullie me misschien kunnen vertellen wat leuke biljetten zijn om mee te beginnen? Ik heb helaas niet een heel groot budget hiervoor te beschikking (5 euro is zo'n beetje het maximale wat ik wil uitgeven per biljet). Ik had al een advertentie op Marktplaats gevonden waarin de twee verschillende Vondel vijfjes worden aangeboden voor 5 euro (allebei samen), maar de verkoper heeft nog niet gereageerd. Is dit een acceptabele prijs voor deze biljetten?

Ik hoor het graag,
Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Ideeën voor beginnende bankbiljettenverzamelaar?

Bericht door Arjena3 »

Als het gaat om Nederlandse bankbiljetten vrees ik dat je met een budget van 5 euro heel snel klaar bent.

op een paar na zijn nederlandse bankbiljetten niet te koop voor 5 euro.
Mijn advies met dat budget is om het niet te gaan verzamelen als ik eerlijk ben
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Vijf euro voor twee vondelvijfjes is natuurlijk een acceptable prijs.

Maar wat hierboven ook al staat, met dat budget ben je heel snel klaar. Verhoog je het naar € 40 per biljet kun je al heel wat gangbare biljetten bij elkaar krijgen. Maar wil je een klein beetje meer richting compleet houd dan rekening met een heel groot aantal biljetten dat bij € 100 begint en behoorlijk doorloopt.
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Om een idee te krijgen, kijk eens op verzamelaarsmarkt bij de nederlandse biljetten.

Over het algemeen kun je biljetten (bij redelijk goed zoeken) voor 50 to 70% van de daar vermelde prijs op de kop tikken.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als je geluk hebt dan kun je voor 5 euro misschien ook nog wel een 1 of 2½ gulden zilverbon 1938 of een 2½ gulden juliana 1949 op de kop tikken maar verwacht geen denderende kwaliteit.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Wat wil je ongeveer voor verzameling maken ?
Voor €5,00 per biljet kom je zeker niet ver.
Zoals Alfred al zei, misschien de lage waardes, in een iets mindere kwaliteit.
Ik wil je ebay aanraden en dan met name verkopers als Oleg ( crown currency ) of Jan ( koevoets ), probeer in een veiling van hun te bieden en kun je nog leuke biljetten aanschaffen voor niet al te veel.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Dank voor de antwoorden, hier kan ik zeker al wat mij.
Jan Koevoets had mij vanmiddag al een PB gestuurd waarin hij me een mooi 10tje uit 1953 aanbood voor niet al te veel geld, dus die ga ik zeker in mijn verzameling opnemen.
Ik heb trouwens nog een vraagje: Je kunt Nederlandse bankbiljetten nog steeds in leveren tot 2032, aldus de DNB. Betekent dit ook dat de guldenbiljetten na 2032 compleet waardeloos worden verklaard, of blijft er alsnog een verzamelwaarde inzitten?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ach je kunt nu gewoon een start maken en de paar eenvoudigste kopen toch. En dan later kijken of je budget ruimer wordt en of het dan ook gaat kriebelen om ook duurdere te kopen :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Misschien is dit iets als geleidelijke overgang?:
http://munthunter.nl/buysell/single_ad.php?ad_id=1679 :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Niet echt, ook al vind ik penningen soms best interessant, deze dingen mogen wat mij betreft gewoon uit de maatschappij verdwijnen. Ik vind er niks aan.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Je kunt het advies van Koen opvolgen en beginnen met de goedkoopste. Aardig van Jan dat hij aan je gedacht heeft v.w.b. dat tientje. En wie weet wat je ooit nog op een beurs tegenkomt, je weet maar nooit. En vergeet geen bankbiljettenbladen te kopen, mijn voorkeur is Importa. Kijk ook eens op deze site
http://www.mooiemuntjes.nl/ misschien kun je bij een veiling iets goedkoops op de kop tikken.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Ik heb nog even voor je gekeken wat ik over heb. Mocht je er iets in zien:

1 gulden zilverbon 1938
2,50 gulden zilverbon 1938
1 gulden muntbiljet 1945 edit: excuses, 1949
2,50 gulden muntbiljet 1945 idem
5 gulden vondel 1966
5 gulden vondel 1973
10 gulden hugo de groot 1953
10 gulden meisje met druiven 1940

Een mooi gemiddelde van vijf euro per biljet minus forumkorting; voor € 35,- incl. verzend ik ze naar je.

Uiteraard geen UNC kwaliteit maar zeker toonbaar.
Laatst gewijzigd door nostalgia op 19 feb 2014, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Beste Nostalgia,

Bedankt voor je aanbod, maar ik vind 35 euro op dit moment iets te veel om in een keer uit te geven. Ik zal je aanbod zeker nog in mijn hoofd houden, maar nu ga ik er helaas niet op in.

Grt, Lotus07
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Geen enkel probleem natuurlijk, dan laat ik het hier nog even liggen.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

op de beurs 10 mei in houten kun je heel leuk uitzoeken,en hou de forummarkt in de gaten :knipoog:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Hi nieuwe verzamelaar van papiergeld,

Ik verzamel ook papiergeld. Daarbij let ik altijd op de waarde van het biljet, kwaliteit en zeldzaamheid.
Ook ik ben door een budget beperkt en kan lang niet alles aanschaffen wat ik zou willen.
Het heeft mij geholpen duidelijk te verwoorden WAT ik wil verzamelen, en daardoor gemakkelijker te kunnen beslissen of ik een biljetje koop of niet.
Nederlands papiergeld is, zoals een aantal medeforumleden voor mij al gezegd hebben, wel heel lastig tot vijf euro.

Duits inflatiegeld en Italiaanse miniassegni behoren om die reden ook tot mijn verzamelgebied. Daar kan ik tot vijf euro tussen de tien en twintig stukken aan mijn verzameling toevoegen. Door mijn budget kan ik soms maar één stuk Nederlands papiergeld in een half jaar kopen! Dat zijn dan wel topstukken die ruim boven die vijf euro uitkomen.

Wat ik geleerd heb in mijn verzamelwereld is dat geduld een schone zaak is.

Succes met het bedenken wat je precies wilt verzamelen, en het opbouwen van je collectie.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Lotus07 schreef:Dank voor de antwoorden, hier kan ik zeker al wat mij.
Jan Koevoets had mij vanmiddag al een PB gestuurd waarin hij me een mooi 10tje uit 1953 aanbood voor niet al te veel geld, dus die ga ik zeker in mijn verzameling opnemen.
Ik heb trouwens nog een vraagje: Je kunt Nederlandse bankbiljetten nog steeds in leveren tot 2032, aldus de DNB. Betekent dit ook dat de guldenbiljetten na 2032 compleet waardeloos worden verklaard, of blijft er alsnog een verzamelwaarde inzitten?
Mijn ervaring is dat de nominale waarde de verzamelwaarde domineert. Dat gaat ook op voor biljetten waarvan ik eigenlijk denk dat de nominale waarde niet zo belangrijk is. Zo heb ik onlangs een biljet van 10 gulden (Nederlandse Antillen) en 2 biljetten van 10 en 20 Mark verkocht. Als je er moeite voor wilt doen, kun je deze biljetten nog inwisselen, maar ik kan me niet goed voorstellen dat iemand dat doet.

Het biljet van de Nederlandse Antillen had een nominale waarde van iets meer dan € 4,50. Ik heb het verkocht voor € 3,-- plus portokosten. De Duitse biljetten hadden samen een nominale waarde van ongeveer € 15,-- en zijn verkocht voor € 12,50 plus portokosten. Ik had voor de Duitse biljetten waarschijnlijk nog wel een euro meer kunnen krijgen, als ik langer had gewacht, maar ik vond € 12,50 al een redelijke prijs. Zowel het biljet van de Nederlandse Antillen als de twee Duitse biljetten waren maximaal ZF. Ik heb nog zo'n set, waarvoor ik meer verwacht te ontvangen.

Wie de moeite neemt om al deze biljetten op te kopen en in te wisselen, zou misschien een geringe winst kunnen maken. Je moet dan toch wel een flinke hoeveelheid biljetten opkopen om bijvoorbeeld bezine of zelfs een vliegticket, of anders extra portokosten en transactiekosten terug te verdienen en dan ook nog eens een leuke winst te maken. Daarom denk ik niet dat er mensen zijn die met dit doel individuele biljetten opkopen.

Ik moet dus concluderen dat bij mensen gewoon de illusie leeft dat biljetten met een bepaalde nominale waarde tegen die waarde verhandeld moeten worden. Ik ben er van overtuigd dat deze illusie in rook op gaat, zo gauw deze biljetten niet meer ingewisseld kunnen worden.

Daar staat wel tegenover dat Nederlandse en Duitse biljetten populairder en zeldzamer dan bijv. Italiaanse biljetten lijken. Als ik een verzameling overneem, of als iemand mij een pakje biljetten aanbiedt, zitten er altijd wel een paar briefjes van 10000 lire tussen, maar lang niet zo vaak Nederlandse en Duitse biljetten. Ik denk dan ook dat Nederlandse en Duitse biljetten fors in waarde zullen dalen, maar ze zullen beduidend meer oplevern dan de 50 cent die ik voor veel andere biljetten ontvang. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de Nederlandse biljetten in Nederland ongeveer 50% hun huidige waarde zullen verliezen.

Het duurt natuurlijk nog 16 jaar voordat dit gebeurt. In die tijd kan er veel veranderen. Het kan blijken dat Nederlanders heel ijverig zijn gaan inwisselen, waardoor Nederlandse biljetten heel zeldzaam en duur zullen zijn geworden. Het kan ook gebeuren dat tegen die tijd niemand nog bankbiljetten verzamelt, waardoor de prijs juist nog verder omlaag gaat.

Vriendelijke groet,

Mark
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Mark, als je het woord illusie door fiducie vervangt, heb je direct de essentie van papiergeld te pakken.
Vertrouwen dus.
Veel mensen vragen het zich af of de inwisselbaarheid van een biljet de verzamelwaarde beïnvloed.
Dat is erg lastig te beantwoorden.
In tegenstelling tot jouw verwachting, denk ik niet dat het voor Nederlands papiergeld de waarde zal beïnvloeden. Immers, de meeste biljetten (in ieder geval in mijn collectie) zijn al vele jaren geleden uit circulatie gehaald en eerder in waarde gestegen dan gedaald. Onafhankelijk van hun inwisselbaarheid.
Uitzondering hierop is het eenvoudige materiaal (veelal zwart geld; oorlogsbuit) dat bij de geldsanering door Mr. P. Lieftinck plots ongeldig verklaard werd. Echter zo'n actie zie ik niet snel nog eens gebeuren.
Mogelijk dat de lage coupures, de reguliere varianten, iets in waarde zullen dalen, maar verreweg de meeste varianten waarvan de verzamelwaarde nu de inwisselkoers ontstijgt, zullen in mooie kwaliteiten slechts in waarde toenemen. :suprised:

Wie echt in de toekomst kan kijken mag het zeggen.... Gezien mijn "investeringen" hoop ik dat ik er niet te ver naast zit. Anders blijkt mijn appeltje voor de dorst misschien toch water en brood te zijn :crying:
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 24 dec 2014, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Patrick,

Allereerst, mijn naam is Mark en niet Marksch. Ik schrijf mijn naam altijd onder mijn berichten.

We hebben het hier over biljetten die nu nog inwisselbaar zijn. Dat zijn er nog maar dertien. Alle overige biljetten zullen misschien wel in (verzamel)waarde stabiel blijven.

Groet,

Mark
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

marksch schreef:Allereerst, mijn naam is Mark en niet Marksch. Ik schrijf mijn naam altijd onder mijn berichten.
Aangepast :eeeh:
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Dankjewel, Patrick.

Vriendelijke groeten,

Mark ;-)
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Laten we ook niet vergeten dat de kwaliteit uiteindelijk een rol zal spelen.
Een Fraai biljet zal sneller minder waardevol zijn dan een UNC. biljet na de inwissel periode.

Dat is het nu ook al, maar UNC. doet het doorgaans altijd goed, en zal niet snel in waarde dalen.
Maar dan baseer ik mij op de catalogus. Denk aan een 100 Gulden Michiel de Ruyter of een 100 gulden Erasmus
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Terug naar “Starten met bankbiljetten verzamelen”