Gulden Holland 1735 L onder zuil
Moderator: Robin
Gulden Holland 1735 L onder zuil
Donderdag was ik bezig met het plaatsen van provinciaal Holland op Ebay en toen kwam ik deze tegen:
Mooie kwaliteit, 10,539 gram, muntplaatje van het einde van de strip, maar ook een duidelijke L onder de zuil. Die kende ik nog niet.
Is er iemand die dit eerder heeft gezien?
Mooie kwaliteit, 10,539 gram, muntplaatje van het einde van de strip, maar ook een duidelijke L onder de zuil. Die kende ik nog niet.
Is er iemand die dit eerder heeft gezien?
Re: Gulden Holland 1735 L onder zuil
Geloof het of niet, maar heel vroeger zetten verzamelaars wel de initialen op hun munten. Bij rondomons staat ook ergens een zilveren duit met een J erin. Vermoedelijk is dit dat ook. Munt is overigens van een mooie kwaliteit.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Dan zou de L incuse moeten zijn maar hij is in reliëf, dus als hij al ingekrast is dan toch in de stempel!
Maar de initialen van de muntmeesters, essayeurs en stempelsnijders van die tijd hebben geen L.
Voor mij blijft het mysterie nog open....
Maar de initialen van de muntmeesters, essayeurs en stempelsnijders van die tijd hebben geen L.
Voor mij blijft het mysterie nog open....
Kan best zijn dat deze verzamelaars dit er met een stempel hebben ingeslagen. De verzamelaars van toen waren meestal niet de meest armlastige lieden. De stempelsnijder of muntmeester zou dit nooit op die manier doen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Zoals je omschrijving al zegt: ingeslagen levert een incuse op. Je slaat dan een los teken in de munt, net als een klop. Achteraf toevoegen van een opstaande L is niet mogelijk zonder andere beschadigingen eromheen.Spaarvarken schreef:Kan best zijn dat deze verzamelaars dit er met een stempel hebben ingeslagen.
De muntmeester was toen Otto Buck, ook niet iemand met een L in de naam. Zou het wellicht een meesterproef van een stempelsnijder kunnen zijn? Op de grote foto lijkt de L er heel modern uit te zien (lijkt wel lettertype Arial). Het gewicht is echter goed en de munt zelf ziet er ook uit alsof deze uit die tijd komt.
In ieder geval een bijzonder kenmerk wat ik nog niet eerder heb gezien.
Dat streepje onder de 1 van 1735, is dat normaal?
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
ja is een Arabische 1
-
- Superlid
Spaarvarken schreef:ja is een Arabische 1
Ik denk dat het een positie streepje is.
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Is er ooit nog wat meer bekend geworden over die L onder de zuil?
Jan, ik heb het eigenlijk te druk gehad om hier verder in te duiken. Ik heb hem nog wel op de plank liggen.
Over deze munt is helaas nooit meer bekend geworden. Als je deze munt in je bezit wil krijgen dan kan dat, deze wordt vanavond door mij op Ebay geveild (gewoon vanaf 1 dollar met gratis verzenden). Zie voor een link mijn Ebay reclame topic.
Nog even de link erbij: http://www.ebay.com/itm/the-Netherlands ... SwT5tWJoQG
Het blijft een apart geval. Misschien dat ooit nog een keer het verhaal bekend wordt of dat er een soortgelijk exemplaar opduikt.
Het blijft een apart geval. Misschien dat ooit nog een keer het verhaal bekend wordt of dat er een soortgelijk exemplaar opduikt.
Opbrengst was 91 dollar, ofwel €82,60 dus geen premie voor de letter, maar een redelijk normale prijs voor een gulden in deze kwaliteit, misschien zelfs aan de lage kant.