Dubbele stuiver GEL RIA 1680

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

marcorion
Volledig lid
Volledig lid

Dubbele stuiver GEL RIA 1680

Bericht door marcorion »

Hoi hoi,

Het is een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb, maar nu heb ik een goede reden.

Ik heb mijn 1e dubbele wapenstuiver (2 stuiverstuk) gevonden :thumb up:

filmpje:

Het is 1 van Gelderland uit 1680. Gelukkig niet door mij gebroken, maar wel jammer dat ie gebroken is. Het is wel weer een mooie voor mijn collectie.
Maar ik heb nu een Ruiterschelling (6 stuiverstuk) gevonden. Toen een bezemstuiver (1 stuiverstuk). En nu een wapenstuiver.

Wat moet ik nog vinden om het rijtje compleet te krijgen?
- 1/2 stuiver
- 28 stuiverstuk (Florijn)
- 50 stuiverstuk (Zilveren dukaat)
Wishfull thinking? Denk ik ook haha. Je weet maar nooit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door marcorion op 16 jan 2014, 19:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Wapenstuiver GEL RIA 1680

Bericht door Stephan O »

Mooie vondst! leuk dat je dit mer ons wilt delen.
marcorion schreef:Gelukkig niet door mij gebroken, maar wel jammer dat ie gebroken is.
Heeft iemand anders deze voor je gebroken? Of heb je deze zo gebroken gevonden? (lagen de stukjes bij elkaar?)

Wishfull thinking is op zijn tijd best goed, dat maakt het verzamelen alleen maar leuker :P
(ik zou maar vast ruimte open houden in je verzameling :knipoog:)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
matthijs11 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door matthijs11 »

Hoi,

Dit is geen geen wapenstuiver, maar een 2 stuiver stuk (dubbeltje). Links van de leeuw staat 2 en rechts ervan staan S.
Maar inderdaad een leuke vondst! Dit zijn de zilvermuntjes die ik over het algemeen het meeste uit de bodem heb gehaald.

De echt grote zilveren munten zijn een zeldzaamheid om te vinden. In de 10 jaar dat ik actief gezocht heb heb ik slechts één grote zilvermunt gevonden (friese rijderdaalder 1582) echter wel twee gouden munten...... Zoeken met de detector blijft een loterij!

In het rijtje van (realistisch)wishful thinking kan je nog wel een zilveren mddeleeuwer, of een romeinse munt toevoegen. Met een beetje goed gekozen zoeklocatie is dit geluk ook af te dwingen.
marcorion
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcorion »

Stephan O schreef:Mooie vondst! leuk dat je dit mer ons wilt delen.
marcorion schreef:Gelukkig niet door mij gebroken, maar wel jammer dat ie gebroken is.
Heeft iemand anders deze voor je gebroken? Of heb je deze zo gebroken gevonden? (lagen de stukjes bij elkaar?)

Wishfull thinking is op zijn tijd best goed, dat maakt het verzamelen alleen maar leuker :P
(ik zou maar vast ruimte open houden in je verzameling :knipoog:)

Gr, Stephan
Ik denk dat het ooit geploegd is en toen gebroken is Stephan. Het is geen verse breuk. Als je het filmpje bekijkt dan zal je zien dat beide stukjes bij elkaar lagen ;)
Bedankt voor je reactie :thumb up:
marcorion
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcorion »

matthijs11 schreef:Hoi,

Dit is geen geen wapenstuiver, maar een 2 stuiver stuk (dubbeltje). Links van de leeuw staat 2 en rechts ervan staan S.
Maar inderdaad een leuke vondst! Dit zijn de zilvermuntjes die ik over het algemeen het meeste uit de bodem heb gehaald.

De echt grote zilveren munten zijn een zeldzaamheid om te vinden. In de 10 jaar dat ik actief gezocht heb heb ik slechts één grote zilvermunt gevonden (friese rijderdaalder 1582) echter wel twee gouden munten...... Zoeken met de detector blijft een loterij!

In het rijtje van (realistisch)wishful thinking kan je nog wel een zilveren mddeleeuwer, of een romeinse munt toevoegen. Met een beetje goed gekozen zoeklocatie is dit geluk ook af te dwingen.
Hoi Matthijs.

Jij ook bedankt voor je reactie :thumb up:.

Voor zover ik weet is een zilveren stuiver een bezemstuiver en een 2 stuiver stuk een wapenstuiver. In dit geval is de Leeuw....hmm..lees nu dat dit een "dubbele wapenstuiver" is....dus een bezemstuiver en wapenstuiver is hetzelfde?

Het rijtje is meer bedoeld voor de zilveren en gouden munten uit die periode. Een scheepjesschelling zou ik nog graag willen vinden. Maar in Groningen ben ik ze helaas nog niet tegen gekomen.

Groet
Marc
marcorion
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcorion »

Ik ben eruit:

1 stuiverstuk is een bezemstuiver:
2 stuiverstuk is een dubbele wapenstuiver (hens dubbeltje)
:thumb up:
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Re: Dubbele Wapenstuiver GEL RIA 1680

Bericht door Koevoets numismatics »

Marco dat klopt niet helemaal. Jouw stuk is geen dubbele wapenstuiver, maar gewoon een dubbele stuiver.

Je hebt wapenstuivers, deze hebben het provinciewapen, pijl- of bezemstuivers met de pijlenbundels voor elke provincie, dubbele stuivers met de leeuw voor elke provincie en dubbele wapenstuivers met het provinciewapen.

Wapenstuiver (gouden afslag):
Afbeelding Afbeelding

Bezemstuiver:
Afbeelding Afbeelding

dubbele wapenstuiver:
Afbeelding Afbeelding

dubbele stuiver:
Afbeelding Afbeelding
marcorion
Volledig lid
Volledig lid

Re: Dubbele Wapenstuiver GEL RIA 1680