17e/18e eeuwse flesjes , Amsterdamse vondsten.

Heb je vragen over de oogvondsten (dus geen metaal) die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

voskeman
Superlid
Superlid

17e/18e eeuwse flesjes , Amsterdamse vondsten.

Bericht door voskeman »

Hier laat ik jullie ook mijn nieuwe aanwinst zien van de 25 flesjes uit de 17e/18e eeuw.
1 flesje is bijzonder van vorm of deze ook 18e eeuw is? Mogelijk iets jonger tot 1825.
Het gaat om medicijnflesjes die verschillende grote hebben van 35 mm tot 90 mm, brede en smalle. Er zit bij enkele een goudkleurige irisatie op
wat ik wel heel top vind. Ook regenboog irisatie en weer anderen helemaal niet.
Er zit ook een flesje bij die heeft een cremeachtige irisatie die heel dik is, dit lijkt geen glas meer, maar door beschadiging van de irisatie kan ik daaronder glas zien.

De collectie had ik op foto gezien en vond dit al een mooie collectie. Thuis aangekomen per post was ik zeer tevreden en was het boven mijn verwachting. Dat moet je hebben toch?

De grote fles liggende zat niet bij deze aankoop, maar is wel uit de zelfde periode. Zeldzaam.

Afbeelding
Het flesje hier boven is 95 mm en heeft een afwijkende
vorm. Zelf dateer ik deze van 1775-1825.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Mooie verzameling flesjes, ze zien er echt schitterend uit!!

Heel wat anders dan munten of bankbiljetten, maar ook hier is een grote verscheidenheid in te krijgen, met natuurlijk de verschillende kleuren.

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

gaaf zeg!
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Mooi spul he :D
Ik verzamel dus bodemvondsten ook en dat is uitgebreid. Munten horen daar zeker bij maar hoeft geen bodemvondst te zijn.
Dit soort flesjes kan ik bijna geen genoeg van krijgen. Ook heb ik de jongere flesjes van 1850-1940. Vooral de inktflesjes zijn leuk.
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Mooie aanschaf deze partij.. Kan zelf ook "genieten" van dit soort flesjes en andere bodemvondsten. Een kleine 10 jaar terug ook fanatiek bezig mee geweest. Urenlang grond meter voor meter afgegraven en alles door een zelf gemaakte 7mm zeef met water.. :roll: De achtertuin van het ouderlijk was de werkplek.. "Vroeger" liep er een sloot die eeuw na eeuw smaller werd door het "afval" en uiteindelijk met de lokale herverkaveling compleet gedempt was.. Alle fragmenten bewaard en winteravonden lang met een tube Velpon aan de gang.. :) Veel leuke dingen gevonden, zal binnenkort wel even wat foto's maken en plaatsen.. Jammer dat ik er geen tijd meer voor heb, schat dat ik een kleine 10% gedaan heb.. Vondsten gingen van 20e tot 15e eeuw..
Sander
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Voskeman,

Ziet er allemaal geweldig uit. Tussen de regels door voel je dat je er onwijs blij mee bent. Een vraagje: Waar laat je het allemaal?

Gr. Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Dat is machtig Sander zo'n slootje :D Wil wel eens zien wat er zoal
in lag en wat je hebt nog.

En Alfred , vitrines zijn het en het wordt ook wel eens uitgeleend aan
het museum hier.

Herman zo zie ik het ook , geen verzamelaar dan was het er niet. Denk dat er dan al helemaal geen geintresseerden zouden zijn hier voor.
Door de verzamelaars krijgt het een waarde , gevoelswaarde wat bij mij
sterk leeft en verzamelaars die ook op een geld waarde kijken. Dit wil niet zeggen dat het een vermogen kost, ik denk wel eens bij vondsten
dit is gewoon een tegemoed koming voor de kosten.
http://voskemanscollection.punt.nl/
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Herman schreef:Wat ik soms aan het verzamelen van iedereen hier vind is, dat ik niet wist dat het er was? :D
Ik heb in deze toch nog korte tijd voor mij, hier op het schitterende forum ontzettend veel opgestoken en ben daar dankbaar voor.
Ik volg alles met grote interesse, en ik herhaal het nog maar eens ik weet nog maar een heel klein beetje, maar ben wel ontzettend leergierig
en soms erg verbaasd over vondsten zoals ik al aangaf.
Ik kan ook niet op alle berichten antwoorden, daarvoor ontbreekt bij mij de kennis en tijd, maar heb wel veel respect voor alle mensen hier met hun verzamel hobby :? :)

Herman
Erg leuk om te horen Herman, doen we het toch goed :D

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

voskeman schreef:Dat is machtig Sander zo'n slootje :D Wil wel eens zien wat er zoal
in lag en wat je hebt nog.
Alles is bewaard tot aan het kleinste fragment.. Staat opgeslagen op het terrein waar 't gevonden is.. Vanmorgen even langsgeweest om snel even foto's te maken.. Tientallen dozen met scherven.. Als indicatie van de hoeveelheid even een deel van de kleipijpjes op de foto genomen. Het leuke daaraan zijn de diversiteit aan hielmerkjes.. Verder wat foto's wat bovenaan lag.. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman heeft volkomen helemaal gelijk met zijn commentaar. Ik ben net 1 maand lid en zit met verbazing de verhalen te lezen van leden die niet dezelfde specialiteit qua verzamelen hebben als ik. Maar daarom kan het wel interessant zijn en ook erg leergierig om alles te lezen. Juist dit soort verhalen maken het prettig om één en ander van dit forum te lezen, en je steekt er wat van op ook. Mij ontbreekt het gewoon aan tijd om met een metaaldetector rond te gaan lopen. 5-daagse werkweek, mijn overige hobby's, de kleinkinderen en de voorbereidingen voor een aanstaand huwelijk. Daarnaast nog de sociale contacten dus dan kom je al snel tijd te kort. Maar ik heb me heilig voorgenomen om na mijn pensionering (wat met de regeringsplannen nog wel even kan duren) ook met een metaaldetector op stap te gaan, lijkt me fantastisch. Lekker in de vrije natuur, broodje, wat te drinken en als je dan wat vindt dan geeft dat veel voldoening volgens mij.

O ja, jullie doen het zeker goed. Het aanklikken van dit forum is alweer een dagelijkse bezigheid geworden, eigenlijk begint het verslavend te worden.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Da's niet mis Sander!

Zo'n slootje is volgens mij ook nooit leeg. Zou er regelmatig terugkeren.

Leuk dat je het allemaal even laat zien.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ik zou best langs willen komen met de metaaldetector en jij ook vast wel Jeroen :D Daar moet ook metaal tussen zitten en voor 80% zekerheid munten.

Dat bord met 93 dit zou staan voor 1593 of 1693 , hou het op 1693.
Mocht je die ooit eens weg willen doen dan heb ik wel intresse, het gaat
om een klein exemplaar toch? Laat ik het ook restauren .

Echt leuke vondsten zitten er bij, het glas is een stuk jonger. Alleen het veriserde stuk en de roemer is oud.

Jonger is voor mij dus al 19e eeuw.
Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter »

Ja super hoor zo'n gedempte sloot. Er zal dus ook nog wel het nodige metaal uit te voorschijn komen denk ik :)

Groet,
Bas
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ik had eens even op de laatste foto gekeken maar denk toch wel
wat munten op de plank te zien :D
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

voskeman schreef:Ik had eens even op de laatste foto gekeken maar denk toch wel
wat munten op de plank te zien :D
Klopt.. zijn wel de nodige muntjes naar boven gekomen.. o.a. west frisia begin 1600 en wat zeelandia duitjes, W centen begin 1800, etc.. (wat me zo te binnen schiet) Daar heeft me pa zich over ontfermt toentertijd.. (kom ik nog wel eens op terug met foto's etc..) Wat er half op de foto zichtbaar was waren een paar onherkenbare muntvorm achtigen.. Zo'n 80% van de objecten met muntvorm waren onherkenbaar.. Waarschijnlijk veroorzaakt door de grondsamenstelling denk ik... Als ik binnenkort.. :roll: tijd wil vrijmaken ga ik wel even spitten om bepaalde leuke vondsten weer tevoorschijn halen.. word vervolgd... Kom overal tijd voor te kort... :wink:
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

flessen

Bericht door vutter »

Ik val zowat van m,n stoel Marcel, prachtige oogvondsten zijn dat. Als fervent zoeker gaat mijn hart daar sneller van kloppen. En als W, huizen staat voor Warmenhuizen dan moet je maar niet in een sloot langs de dijk gaan neuzen, want daar ben ik zo,n 25 jaar geleden met m,n 50 tonner geladen met staal op z,n kant gegaan.
Ik verzamel vnl. gebruiksvoorwerpen maar ik moet ze wel zelf vinden want ik koop niks (er zit geen verhaal aan vast, is voor mij zonder ziel).
Maar jouw verzameling boeit me erg.

Gr. Ed. :shock:

Sorry, Warmenhuizen is voor Sander bedoeld.
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Dus bij jou Vutter moet je het echt zelf gevonden hebben. We zijn ook allemaal verschillend. Maar ik vind het leuk dat je zegt over ziel. Zo voel ik het ook bij mijn verzameling , de betrokkenheid van mensen die het gemaakt , mee geleeft , gebruikt hebben dat voel ik als het ware bij elk opjeckt en munt. De munten van nu en voorwerpen moeten nog die ziel krijgen tot dat de mens ze niet meer kent/afgedankt/vergeten/verloren en dan kom ik na zo veel eeuwen/tijd aan de beurd om ze te verzamelen, bij een te brengen en ze een naam te geven als 1 collectie.

De vinder is ook belangerijk voor mij bij bodemvondsten die heeft het als het ware weer onder ons gebracht.

Wat ik leuk zou vinden is dat als ik er niet meer ben ze de naam behouden of anders deels.

Dode dingen kunnen voor je leven.

Terug naar “Oogvondsten”