Als ik Biafra noem,zullen de ouderen onder ons zeggen , ja dat was inderdaad heel erg, de jongeren zullen zeggen, ken ik niet, waar ligt dat land.
Afgelopen week kreeg ik voor het eerst een munt in handen kreeg uit dat land. De meeste munten zijn zeldzaam/kostbaar. degene die ik kreeg is/was de meest gangbare.
Hoeveel er van gemaakt zijn , is onbekend. Of ze veel in omloop zijn geweest, betwijfel ik.
Enige achtergrond wat betreft Biafra:
Een van de eerste keren dat een humanitaire ramp veel ophef veroorzaakte in de Nederlandse media, was in 1968-1969. In die jaren woedde in Nigeria een burgeroorlog tussen de federale regering en het oostelijke deel van het land, dat door een generaal was uitgeroepen tot ‘republiek Biafra’. De televisie, die in de jaren zestig een steeds grotere rol was gaan spelen in de Nederlandse maatschappij, maakte het mogelijk dat de beelden van uitgemergelde Biafraanse kinderen en verwoeste gebieden in elke huiskamer te zien waren. Daarmee kwam de rampspoed ineens heel dichtbij.
Deze beelden hebben toentertijd op mij als puber heel veel indruk gemaakt, zodanig dat als ik de naam Biafra hoor, ik deze beelden weer voor me zie.
Het gevolg was dat ‘Biafra’ leidde tot een aanhoudende storm van geldinzamelingen, handtekeningenacties, demonstraties en debatten. Zo leverde een collecte van het in het leven geroepen Biafracomité maar liefst 13 miljoen gulden op. Het was lastig voor het kabinet-De Jong (1967-1971) om te gaan met deze publieke onrust. Van alle kanten werd de regering aangedrongen om hulp te bieden of zelfs aan te sturen tot een oplossing van het Nigeriaanse conflict. Dit terwijl de Nederlandse regering internationaal bezien weinig kon betekenen. Het conflict werd gezien als intern Afrikaanse gelegenheid en westerse bemoeienis was daarin niet gewenst. Het kabinet kon daarom weinig doen dan steeds weer geld ter beschikking stellen.
Tot grote ergernis van minister Luns van Buitenlandse Zaken stelden Kamerleden van zowel oppositie- als regeringspartijen hem steeds opnieuw mondelinge en schriftelijke vragen over Biafra. De kwestie leidde zelfs tot een heus ‘Biafra-debat’ in december 1969. De oppositiepartijen hadden de gang van zaken rondom het Biafra-conflict aangegrepen om hun kritiek te uiten op het beleid van het kabinet-De Jong. Het debat van 22 december 1969 leidde tot een stroom van moties, waarvan de meeste werden verworpen. Pas toen de burgeroorlog in Nigeria in januari 1970 ten einde was, ging de storm in Nederland liggen.
De manier waarop er grootschalige media-aandacht was verkregen voor Biafra, was tot dan toe uniek in de Nederlandse geschiedenis. Vanaf dat moment zouden hulpacties vaker radio en televisie gaan inzetten om op grote schaal geld in te zamelen en steun te verkrijgen. Zoals afgelopen week de nationale actiedag voor de Filipijnen plaatsvond. Amper een kwartier na de start stond de teller al op bijna 8 miljoen euro. De hele dag wordt via radio en televisie actie gevoerd om via giro 555 geld in te zamelen.
bron: http://www.ru.nl/cpg/@925265/pagina/
Biafra
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Re: Biafra
Leuk om zo'n muntje tegen te komen. Het verhaal erachter is inderdaad heel schrijnend. Als jochie moest ik indertijd van mijn ouders wel aanhoren (als ik eens bepaald eten niet lustte): "nou, de kindertjes in Biafra zouden hier maar al te blij mee zijn". Ik denk dat heel wat kinderen uit eind jaren vijftig, begin jaren zestig dit te horen kregen.
Inderdaad, tot in den treure deze opmerking gehoord van mijn ouders. Vandaar mijn aversie tegen postelein.
Groeten, Alfred
Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Volledig lid
Toevallig afgelopen week een 2 1/2 shilling van Biafra gekocht...zal als ik er aan toe kom later vandaag eens een foto maken.
De meeste zijn niet erg lastig te krijgen afgezien van het andere type Shilling en de Six Pence. De laatste tijd zijn vooral hoge UNC exemplaren in opkomst, en de munten krijgen iets meer aandacht. Oplages zijn inderdaad onbekend, net als veel details. Ik ben er eerder deze week achter gekomen dat de aluminium munten waarschijnlijk in Portugal geslagen zijn.
Er is ook een serie gouden munten geslagen, in 1969, met een oplage van 3,000 stuks. Bedoeld om inkomsten voor de regering destijds iets op te schroeven. De inkomsten zijn helaas niet naar de bevolking gegaan.
De meeste zijn niet erg lastig te krijgen afgezien van het andere type Shilling en de Six Pence. De laatste tijd zijn vooral hoge UNC exemplaren in opkomst, en de munten krijgen iets meer aandacht. Oplages zijn inderdaad onbekend, net als veel details. Ik ben er eerder deze week achter gekomen dat de aluminium munten waarschijnlijk in Portugal geslagen zijn.
Er is ook een serie gouden munten geslagen, in 1969, met een oplage van 3,000 stuks. Bedoeld om inkomsten voor de regering destijds iets op te schroeven. De inkomsten zijn helaas niet naar de bevolking gegaan.
-
- Volledig lid