Laatst kwam ik tot de ontdekking dat in Singapore behalve de Singapore dollar ook de Brunei dollar als officieel betaalmiddel wordt toegestaan, zijn er bij forumleden andere landen bekend waar landen elkaars biljetten toestaan?
Brunei $ en Singapore $
Brunei $ en Singapore $
...........afwezig..... :wave:
-
- Donateur
Re: Brunei $ en Singapore $
Betekent dat je ook in Brunei met Singapore dollars kunt betalen?willemo schreef:Laatst kwam ik tot de ontdekking dat in Singapore behalve de Singapore dollar ook de Brunei dollar als officieel betaalmiddel wordt toegestaan, zijn er bij forumleden andere landen bekend waar landen elkaars biljetten toestaan?
Vorig jaar was ik in Honduras, slechts 1 volle dag/nacht vlakbij een toeristische attractie ca 10-15 km over de grens van Guatemala.
In Honduras stonden 2 bedragen op de kaart in het restaurant, nl in Guatemalese quetzal en hondurese lempira's. Als je met de quetzal betaalde kreeg je wel lempira's als wisselgeld terug.
Ook in een klein plaatselijk winkeltje was dit mogelijk.
Later in Belize kon je betalen met Belize dollars of US dollars , was een vaste koers van 2 belize dollars tegen 1 US dollar. Wisselgeld was ook in US dollars. Heb in een restaurant nog gevraagd of ik niet Belize muntgeld terug kon krijgen, men keek wel raar, maar ik kreeg ze wel.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
-
- Superlid
Dit is ook zo in Liechtenstein, daar kan je betalen met euro's en Zwitserse Franken, maar als je met euro's betaald, krijg je ook euro's terug, dit zelfde geldt voor de Zwitserse Franken.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Senior lid
Ik weet niet of het de landen (regeringen/banken) zijn die de biljetten erkennen als een soort 'tweede valuta'. Voor de komst van de euro was het in grensstreken heel normaal om elkaars valuta te accepteren. In Venlo stonden de prijzen altijd vermeld in guldens en in Duitse marken. In sommige winkels was het zelfs een hele toer om met Nederlands geld te betalen!willemo schreef:Laatst kwam ik tot de ontdekking dat in Singapore behalve de Singapore dollar ook de Brunei dollar als officieel betaalmiddel wordt toegestaan, zijn er bij forumleden andere landen bekend waar landen elkaars biljetten toestaan?
In Oost Duitsland had men maar wat graag de westmarken in de kassa en het was bepaald niet het 'land' dat het erkende!
Geld is en blijft niet meer dan een ruilmiddel. Kleine landen zoals Luxemburg en Vaticaanstad of San Marino hadden hun eigen geld maar daarmee werd maar weinig betaald. In de West Indies heeft men nu ook de BES-dollar in gebruik maar ook andere valuta zullen er breed geaccepteerd worden. De Amerikaanse dollar was hier jarenlang het normale betaalmiddel op straat en de koers van de BES is hieraan dan ook gekoppeld.
Tientallen jaren waren de koers van de gulden en de d-mark net zo aan elkaar verbonden om het handelverkeer rustig te laten verlopen. Het ruilmiddel geld zal dan breed worden geaccepteerd als er voldoende aanbod is in een (vreemde) valuta in het betalingsverkeer.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
hierm schreef:willemo schreef:Laatst kwam ik tot de ontdekking dat in Singapore behalve de Singapore dollar ook de Brunei dollar als officieel betaalmiddel wordt toegestaan, zijn er bij forumleden andere landen bekend waar landen elkaars biljetten toestaan?
Goede vraag, wiki zegt het volgende:
The dollar is accepted as "customary tender" in Singapore according to the Currency Interchangeability Agreement,[1] although it is not legal tender there (Brunei) Likewise, the Singapore dollar is customarily accepted in Brunei.
(De dollar is geaccepteerd als 'customary' geld' in singapore volgens de geldwisselingovereenkomst. Hoe wel het niet officieel legaal geld is in Brunei is deze vaak wel geaccepteerd.
Leuk te zien de andere landen.
...........afwezig..... :wave:
Hallo Martin, het accepteren van een bepaalde valuta is inderdaad nog niet hetzelfde als het maken tot wettig betaalmiddel. Een ander goed voorbeeld is Canada, waar je in de grensstreek met de VS gewoon met US-dollar kunt betalen. Je krijgt dan wel Canadese dollar terug, en de wisselkoers is 1:1, wat tientallen jaren in het voordeel van de Canadezen heeft gewerkt. Alleen sinds de crisis van 2008 is het soms omgekeerd (en is de Canadese dollar dus iets meer waard), en pakken de Canadese winkeliers massaal hun rekenmachines erbij om geen koersverlies te lijden.
Alleen dit stukje klopt volgens mij niet helemaal, de US-dollar is wettig betaalmiddel in de BES-eilanden, en de BES-dollar is een penning, die de winkeliers echter wel accepteren. Zie citaat van de website van DNB (http://www.cn.dnb.nl/nl/betalingsverkee ... llarmunten#):Martin schreef:. In de West Indies heeft men nu ook de BES-dollar in gebruik maar ook andere valuta zullen er breed geaccepteerd worden. De Amerikaanse dollar was hier jarenlang het normale betaalmiddel op straat en de koers van de BES is hieraan dan ook gekoppeld.
BernardTer gelegenheid van de dollarisatie heeft DNB een speciale penning laten slaan met een waarde van één dollar. De “BES-dollar” is geslagen bij de Koninklijk Nederlandse Munt in Utrecht. De penning is geen wettig betaalmiddel maar marktpartijen in Caribisch Nederland hebben toegezegd dat zij deze penning in het betalingsverkeer zullen accepteren. Banken op hun beurt hebben toegezegd de penning in afstortingen aan te nemen en te vergoeden.