Habsburgse Taler Walzenprägung

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Habsburgse Taler Walzenprägung

Bericht door Jan W »

Ik heb al eens eerder geschreven over oude Habsburgse (Oostenrijkse) talers die met behulp van een wals werden geslagen. Twee ronddraaiende stempels waar met grote kracht een strook zilver tussendoor gaat. Het resultaat was dat deze munten scherp maar ook meestal wat hol of krom uit de wals kwamen. Ze konden ook niet worden voorzien van een rand met inschrift. Deze talers zijn dus wat gebogen maar het hoort gewoon bij dit type munten. Zie ook: http://www.numispedia.de/Walzenpr%E4gung en http://www.talerworld.com/the-taler/minting-techniques/ (een zeer interessante site over talers).

Deze Habsburgse taler is geslagen op naam van Ferdinand die aartshertog van Oostenrijk was tussen 1564 en 1595. Deze talers hebben geen jaartal maar er zijn veel verschillende typen van: met jong of oud hoofd en verschillende harnassen. Meestal voor een redelijke prijs in nog goede staat te krijgen.
Aan deze taler kun je zien dat de voor- en achterstempels wat verschoven waren tijdens de aanmunting. Op de achterkant kun je aan de onderzijde van de munt een klein randje zien van een andere munt. Op de wals werden dus meerdere stempels aangebracht om in één gang tegelijk munten aan te maken.

Sommige verzamelaars willen alleen perfect gemaakte munten hebben, ik vind het juist wel weer leuk om zo'n variant te vinden waaruit blijkt dat het slaan van munten (ondanks de mechanische wals) gewoon handwerk was.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jan W op 04 okt 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Re: Habsburgse Taler Walzenprägung

Bericht door Nico »

Mooi verhaal en een prachtige munt Jan. Werden deze munten na het walsen, niet vlakgemaakt op een of andere manier? Ik heb eenzelfde thaler uit 1628, van Leopold, die toch helemaal vlak is. Groeten, Nico.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Nou weet ik eindelijk ook waar de Weense Wals vandaan komt!! :lach:
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Nico schreef:Mooi verhaal en een prachtige munt Jan. Werden deze munten na het walsen, niet vlakgemaakt op een of andere manier? Ik heb eenzelfde thaler uit 1628, van Leopold, die toch helemaal vlak is. Groeten, Nico.
Hoi Nico,
Ik zou het niet weten. Deze taler is niet vlak, een andere taler van Ferdinand in mijn verzameling is wel helemaal vlak. Twee latere talers van Leopold II die ik heb zijn weer niet vlak. Misschien lag het aan de diameter van de wals (hoe kleiner hoe meer kans op kromming)? Of werden de zilverplaten voor het knippen van de munten nog wel rechtgebogen? In ieder geval kun je die kromme munten niet stapelen :knipoog: .
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Op de site van Coins Weekly staat nu een verhaal over de vondst van een aandrijfmechanisme van zo'n muntenwals in Kasteel Hasegg in Hall. Bij toeval ontdekt tijdens een renovatie na waterschade. Op de site staan ook foto's van zo'n wals die iemand heeft nagebouwd in 2003. Hij deed er 4000 uur over. Gezien de foto is het een enorm gevaarte.
http://coinsweekly.com/en/News/4?&id=3500

Terug naar “Europa (voor euro)”