Munten

Speciaal voor de nieuwe leden. In deze rubriek vind je uitleg over de verschillende onderdelen van het forum. Spelregels, plaatsen van berichten, afbeeldingen, etc.
Peterx

Munten

Bericht door Peterx »

Goede dag,

Ik heb mijzelf aangemeld op dit forum omdat ik wat hulp nodig heb.
Ik heb een muntencollectie al geruime tijd in bezit (vererving) nu zou ik de boel graag willen opruimen en heb dan ook de boel op marktplaats heb gezet. nu weet ik natuurlijk niet wat een munt waard is.
Ik heb wel gekeken op :http://www.munten.com/waarde

en kom daar diversen bedragen tegen, op marktplaats wordt geboden maar ik heb geen idee waar ik nu mee akkoord zou moeten gaan.
Is er hier iemand die de moeite zou willen nemen om het excel lijstje wat ik gemaakt heb eens door te nemen en zijn/haar kundige mening erover zou willen geven?

Vriendelijke groeten Peter
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Munten

Bericht door spatbord »

Op basis van een excellijstje valt niet zo heel veel te zeggen. De waarde wordt voor een groot gedeelte bepaald door de conditie van de munten (flink afgesleten of ongecirculeerd?) en of ze wel echt zijn, en daar hebben we toch echt foto's voor nodig.

Wat voor munten zijn het eigenlijk? Nederlands of wereld, wat voor materiaal (voor goud/zilver krijg je in ieder geval de edelmetaalwaarde)?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Misschien kun je het beter eerst van MP afhalen en (laten) onderzoeken wat je nu precies hebt? Het zou niet de eerste keer zijn dat erven spullen verkopen voor prijzen waar ze later enorme spijt van gaan krijgen. Eerst weten wat je te koop zet en welke prijs het ongeveer waard is.

Je kunt hier opgeven om wat voor munten het gaat, jaartallen et cetera. Zijn het NL munten dan kun je overwegen om een catalogus te kopen en hier de munten in op te zoeken (verkoopprijs aan de handel is 40-60% van de catalogusprijs). Daarin staat ook hoe je de kwaliteit van munten moet inschatten. Wellicht raak je wel zo geïnteresseerd dat je de munten houdt en zelf verzamelaar wordt :knipoog: .
Andere tip: munten niet schoonmaken/poetsen/opwrijven, dat vermindert de waarde meteen.

Succes.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Van harte welkom Peter op Hét Munten en bankbiljetten Forum!

Als eerste wil ik je (en alle andere lezers) even waarschuwen voor de site www.munten.com en het daaraan gelinkte www.muntstukken.be. Beide sites zijn voorzien van de nodige maileware en Google Chrome geeft al zeer lange tijd een waarschuwing en heeft inmiddels de site geblokkeerd.

Daarbij komt het feit dat de database van www.munten.com/waarde al zeer veel jaar niet is bijgewerkt, dus de prijzen zijn sterk verouderd. Ik zou graag bijvoorbeeld voor die prijzen die daar opstaan de gouden tientjes inkopen bij firma de Ruiter, de eigenaar van de website.

Ik raad je dan ook aan om voor €16,95 een NVMH almanak aan te schaffen bij een van de vele handelaren en daarin de munten stuk voor stuk op te zoeken. Je kunt je vragen natuurlijk ook hier op het forum plaatsen, je zult snel een antwoord krijgen.

Bovenal veel plezier met de munten en het forum!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Introductie van Hét Munten en Bankbiljetten Forum”