Zeeuwse duit met klop I,W, HUIS,

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Zeeuwse duit met klop I,W, HUIS,

Bericht door Koevoets numismatics »

Wie zegt er iets zinnigs over, ik kan er niks over vinden in elk geval.

Een zeeuwse duit, eenzijdig glad gemaakt en ingeklopt met I,W, HUIS,

interessant stukje!

Afbeelding
Afbeelding
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: Zeeuwse duit met klop I,W, HUIS,

Bericht door neozion »

Zie ik een montage spoor in het midden? Knoop?
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

neozion schreef:Zie ik een montage spoor in het midden? Knoop?
Dat is de doorgeslagen U van HUIS.. ;)
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Aja, nu zie ik het. :oops:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

De Invaliditeitswet 1913, I.W. is mij de meest bekende afkorting.

Gaan we verder de tijd terug in, dan is het woord Huis een aanduiding voor een gebouw in Middelburg, waar bij de Breestraat en de Rotterdamsche Kaai in 1710 het Oost-Indische huis gevestigd was, zijnde de VOC-kamer van Middelburg. Ook zat er een West Indisch huis tussen 1628 en 1792 in o.a. Middelburg van de WIC, ofwel West Indische Compagnie. Het betreft hier een met de hand vervaardigde klop, en een benaming van West Indisch Huis, ook wel als Kamer van Zeeland aangeduidt in officiële stukken.
De duit was inwisselbaar bij het West Indisch Huis in Middelburg, en de duit was vaak het eerste voorschot van een Ketelbinkie ofwel scheepsjongen, waarbij de kapitein van de expeditie de ouder/verzorger de duit overhandigde, opdat deze kon worden ingewisseld bij de Kamer van Zeeland, waar dan opgeschreven werd hoe de jongen heette, hoe oud hij wel niet mocht zijn en wie recht had op het salaris wanneer de ketelbink zou sterven aan difterie, scheurbuik of wat dan ook op weg naar de West.
I.W. Huis is dus eigenlijk een foute klop, want vaak zie je W.I. huis geklopt staan op de Zeeuwse duiten van de WIC, danwel O.I. Huis.. voor de VOC.

Personeel werd vaak neergeknuppeld en niet officieel aangesteld. Dat kwam doordat Middelburg overvaren werd door Engelsen en Fransen in die tijd, en zo lang ze maar 6 stuivers tol (vuurgeld) betaalden om het hout van de vuurtoren te kunnen bekostigen bij zowel binnenvaart als buitenvaart, bleven ze welkom. Om het makkelijk te maken voor die buitenlanders, kwam er een schip op de munt te staan.. de scheepjesschelling is zo geboren. Zodoende verdwenen een hoop jongetjes van de 1 op de andere dag in Zeeland, dus registratie was hard nodig.. :crying:
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Klinkt aannemelijk Grivna.

waarschijnlijk wel schaars ding dan, zeker als ie verkeerd geklopt is.

Ik denk geen slechte koop voor 6 euro ex veilingkosten bij de Geus afgelopen november.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Het is in ieder geval raadzaam voor iedere munthandelaar een beetje interesse in de geschiedenis te hebben om het beeld compleet te maken. Ik heb een tijdje aan re-enactment gedaan, zodat ik een stuk beter kan uitleggen waarom de Bataafsche Republiek aan de zijde van Frankrijk kwam te staan. Wanneer ik als SS-er rondloop met een luger en een stig 44 in de Tweede wereldoorlog, moet ik me er voor waken niet in de ideologie van die tijd te stappen.
De grote lijnen van de tijd moet je gewoon als canon kunnen dreunen. Zowel van de Griekse oudheid tot de Chinese Mars van Mao Zedong tegen Tschang Kai Tsek, die ook allerlei kloppen op muntgeld zetten en stempels op bankbiljetten, vooral omdat daardoor Japan het gehele zuiden van China kon doorlopen, daar alle mannetjes in het noorden aan het knokken waren (Manchukuo).
Mensen vergeten dat muntjes sparen in weze archeologie zonder vuile handen is. Voor de meeste handelaren die ik ken is een munt een plak metaal waar je een prijs op zet met een catalogusnummer, en dat is het dan. 6 euro bij de Geus is leuk, voor de juiste persoon kan deze duit gerust in een museale collectie met het gehele verhaal erbij.
Het verbaasde mij dat je dit niet wist, en daarom is het forum ook zo leuk, je deelt je kennis voor het grote geheel.

Waarom is er geen muntencollectie bekend uit de periode 922-1588, en ook practisch geen benamingen. Als handelaar moet je weten dat het de Nederlandse Graventijd is, beginnend met Graaf Willem I tot aan het vertrek van Robert Dudley, de Graaf van Leycester op 24 november 1588 terug naar Elizabeth van Engeland.

Het was de riddertijd, en niet iedere ridder kon schrijven, en geschiedenisles bestond ook nog niet. Het onderwijs werd gegeven door analfabeten. De vorsten bepaalden hun eigen schrijfwijzen, er was geen Van Dale. In elke film over die periode zie je wel een koning die een ridder slaat, gelijk de Militaire willemsordeparade die Beartrix er van maakte. Wat je niet ziet is dat iedere ridder een klap in zijn muil kreeg voordat het zwaard er overheen ging, want de ridderslag was de ultieme vernedering. Wanneer een leerling (page) in dienst trad met de leeftijd van 7 jaar, moest hij alles leren, ook op het slagveld. De ridder had zijn zwaard, de page had bij een arme ridder een tweedehands dolk of een aftandse boog, en moest rugdekking geven in het strijdgevoel. Hoe rijker de ridder, hoe meer pages. Wanneer je in een computerspel op de XBOX of Playstation wil schieten en je hebt geen munitie meer, je moet er naar lopen zoeken, weet hoe irritant het is een schietschijf te zijn van de aanstormende vijanden. Zo liepen de kindertjes tussen 7 en 18 een beetje rond op het slagveld, men kreeg pas een goed wapen als je een lijk tegenkwam, waarbij je de helm en het zwaard kan oppakken. De page werd pas schildknaap op de dag dat deze 18 werd, en in de troonzaal moest hij zijn broek naar beneden trekken, en iedere aanwezige ridder inclusief de Koning, werd geacht hem een rottrap te verkopen (holschop); daarna had de schildknaap zijn inwijding achter de rug en had de opleidende ridder de verplichting om hem te voorzien van een wapenrusting en een gezel. Een gezel was een ridder die de schildknaap over nam als de opleider zou sneuvelen op het slagveld. Iedere ridder ging een wapen en een vaandel verzinnen, en zo wist je precies wie waar bezig was op het slagveld.

De schildknaap werd pas ridder op zijn 30-ste, en dan had hij zijn eigen page. Zowel een page als de schildknaap hadden contacten met het gewone volk, de boer, de bakker, de hoefsmid, de wapensmid en de muntmeester. De rentmeester was een ridder in dienst van de vorst en hoefde alleen de schatkist te verdedigen op het slagveld, opdat de huurlingen er niet mee van door gingen. De rentmeester muntte nooit aan. Hij haalde alleen op en leverde het tandengoud van gesneuvelde tegenstanders, want bijna iedere gouden munt uit de graventijd was een samengesteld gebit.
De ridder had afscheid genomen van het leven en was geacht kinderloos te blijven. Dat is de reden dat ze ook niet contact mochten hebben met het gewone volk, alle communicatie verliep via de page-schildknaap en financieel via de rentmeester. Als je toch kinderloos moet blijven, dan strijd je voor God, volk en vaderland. Op Kruistocht maar!
Muntslag werd beschreven door moniken, om de waarde van het geld van de tegenstander te kennen. Je eigen geld, dat wist iedereen, waarom moet je dat in een oorlogsverslag zetten? Onzin. En zodoende weten de numismaten nu hoe het geld van Saladdin er uit zag, het gewicht van het zilver en het goud, hoe de munten heetten, waar aan je ze kon herkennen (munthuis); het eigen geld wist iedereen, dus het werd niet opgeschreven. Ga je munten verzamelen, dan moet je er van uitgaan dat God voor iedereen was, en de boer die een Romein vond op de akker, ging naar het klooster om het af te geven. In dat klooster zat altijd een bejaarde ridder (abt) die opschreef wie wat waar gevonden had, en eens in de zoveel tijd kwam de rentmeester de belastingen innen, en het gevonden metaal (muntschat) werd een waarde gegeven die werden afgetrokken van de belastingen van het afgelopen jaar en als aanbetaling van het volgende jaar, wanneer het een gewicht aan zilver en goud betrof. De gevonden stukken gingen met de rentmeester mee naar de muntmeester, die ze omsmolt in staven, die na verloop van tijd qua gewicht werden verhandeld of omgezet in nieuwe muntslag. Dit is een munt van mij, het schild van de vorst kwam op de munt te staan en ieder die betaalde met die munt werd geacht betrouwbaar onderdaan te zijn. Wie de munt niet had, was schuldig tot het tegendeel bewezen werd. Kloppen ontstaan in haasttijd, het is een uitdrukking van ik bezet jouw gebied, dus mijn merk gaat over dat van jou heen. Zuiver psychologie.
Het was dus vooral in Frankrijk en Italië op straffe des doods verboden aan ridders kapitaal na te streven, want alle kapitaal ging naar God en Vorst. Een muntenverzameling kon je dus alleen nastreven als je bejaard was (55+) en abt in een klooster was geworden. En dat is dus de exacte reden waarom wij zo weinig weten over de dagelijkse betaalmiddelen van de Middeleeuwen...
Pas wanneer je een groot gebied veroverde voor een vorst die er zelf door afstand geen heil in zag daar zijn neus te laten zien, dan kon de ridder in kwestie een muntmeester en een rentmeester nemen, om zijn eigen wapen er op te zetten, met een onderverdeling en de regel dat diens wapen er kleiner opstond als van de regerend vorst. God was aanwezig in het kruis, en linksboven-rechtsonder was de regerend vorst, en rechtsboven-linksonder, dat was je zelf. munten konden op het kruis ook gevierendeeld worden, zo kreeg je pasmunt.
Een zo'n ridder was Grimaldi.. ooh ja roofridderstaat Monaco. Maar dat wist je natuurlijk allemaal te vertellen wanneer iemand doodleuk vraagt om een cent uit de riddertijd.. Pas in 1584 kwam er voor de Lage Landen een wijziging in het denken, opgelegd door het bezoek van Willem van Oranje als page aan het hof van Karel V, die zelf muntjes leuk vond en wilde weten en op de hoogte worden gehouden met van iedere munt een voorbeeld, opdat gewicht kon worden gecontroleerd als maatregel tegen snoeien. De Vader des Vaderlands zag daar ook wel brood in, een portret van hemzelf ter herkenning voor het gewone volk, als dat in Frankrijk gebruikelijk was. Na Balthasar Gerards heeft zoonlief Maurits al dus zijn portret op de duit gezet, voordat hij al zijn energie ging zetten in het vervolgen van Johan van Oldenbarnevelt, zijnde een verre voorouder van mij. Misschien dat het schrijven is gekomen als residu :lollig:

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”