iets over PCGS voor leken
Re: iets over PCGS voor leken
tp://coins.ha.com/c/item.zx?saleNo=420&lotIdNo=105007
Vals dus? En verkocht bij Heritage Auctions? Of is deze echt en is die van jou een replica van de echte van de Heritage? Ga maar 's bedwaarts nu LOL....morgen wel vrij gode zij dank met die hitte
Vals dus? En verkocht bij Heritage Auctions? Of is deze echt en is die van jou een replica van de echte van de Heritage? Ga maar 's bedwaarts nu LOL....morgen wel vrij gode zij dank met die hitte
hmmmmm....links werken niet helaas. Ook niet bij jullie naar ik aanneem?
Goedemorgen! Is waarschijnlijk een beveiligde link. De afgebeelde valserik komt van het internet af en is 1 der vele afbeeldingen uit het boek van Scott Travers. Zelf bezit ik geen slabs in mijn collectie omdat ik ze niet wil hebben, ik ben meer van de kartonnetjeskant. Ik schrijf ze liever zelf vol, dan schrijf ik eveneens ook al 30 jaar van me af.. grinnik, Eric.lasuze schreef:hmmmmm....links werken niet helaas. Ook niet bij jullie naar ik aanneem?
Ik ben dit schrijven begonnen vanwege de hoge prijzen die betaald worden voor slabs en mijn twijfel er over of het inderdaad een goede belegging zou zijn vanwege de wildgroei aan valse labels; ik ben van mening dat dat niet het geval is en wanneer men echt slabs wil verzamelen, dan is het boek van Travers wel nodig...
Ik ben geenszins een autoriteit op slab-gebied, maar ik schrijf wel eens wat over muntjes (forum staat er vol mee). Ik verzamel vanaf mijn zesde jaar, ben nu 46, dus 40 jaar rondgang in grote-handelaren-land heeft mij een hoop trucs leren doorzien. En de meerderheid van de aangeboden slabs via internet gekocht komt uit een nog grotere trucendoos dan die van goochelaar Hans Klok

Voordat je dure munten gaat kopen is het al sinds 1945 zo dat hoe duurder de munt, hoe groter de kans op vervalsing. Nu is het dus de kunst om eerst eens echte munten te zien en vast te houden wanneer het om grote bedragen gaat. En daarvoor is een kijkdag op de veiling een bijzonder educatieve gebeurtenis, want ieder stuk dat via een veilinghuis gaat waar aan een tafel een notaris zit, is aansprakelijk voor de authenticiteit van het geleverde muntje of biljetje. Is de munt niet goed, dan heb je 100% recht van teruggaaf binnen de claimtermijn van minimaal 6 weken na veilingafloop. Op Ebay heb je een hoop gezeur voor een restitutie van 2 euro. Daarom koop ik ook niet op Ebay en zelden op Marktplaats. Ik koop wel eens op www.qoop.nl met volle tevredenheid en zonder problemen.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 22 jul 2013, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
In hoeverre is de kwaliteit van de stempel na een aantal slagengrivnagozer schreef:Dit dubbeltje heeft Hall gegradeerd op MS 65. Ik zie een beginnende patinavorming aan de weerszijden van het Wilhelminaportret met de hermelijnen bontkraag. Aan de bontkraag te zien heeft dit muntje roulatie gekend in het leven, en is deze van de ene portemonnaie naar de andere gegaan voordat deze in het bezit van Hall kwam. De originele patina als zichtbaar op het duppie van de MPO is verdwenen, er is sprake van een beginnende patinavorming, zijnde de bruine veegjes. De munt is ooit gereinigd in zijn leven, doch wanneer de heer Hall aangeeft dat hij de munt niet reinigt voordat deze de slab is ingegaan, dan zou dat goed kunnen. Door de korte roulatie van de munt kan er in de jaren 40-50 al iemand gereinigd hebben met bvb.een zilverdoekje of citroenbadje, want in die tijd was bij zilver het kraaigehalte erg hoog, hoe meer glimsel, hoe hoger de opbrengst.
David Hall garandeert dat hij deze munt niet heeft gereinigd, en wie ben ik om daar niet aan te twijfelen dat hij dat niet gedaan heeft? Echter, de munt is een keer gereinigd in het verleden, dat vertelt de manier van patina-vorming mij. Ik denk dat deze munt ooit in een collectie heeft gezeten in een kartonneke, waarbij het kartonnetje is verwijderd en zo overgezet in de slab.
Van munten bepalend voor de scherpte van de munt?
Dus de detaisl tussen de eerste en laatste slag?
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
Hersluitbare exemplaren... met mogelijkheid informatie op de achterkant te schrijven en een mooie chique en presentabele zwarte bovenkantrtholen schreef:N.a.v. dubbeltje 1914, ik reinig nooit munten, maar weet niet wat iemand er mee heeft gedaan, waarvan ik zelf het materiaal destijds kocht.
Ik krijg regelmatig de vraag waarom ik zelf geen stukken naar Parijs laat sturen. Misschien wordt het eens tijd dat toe te lichten, wan ik heb daar enkele motivaties voor.
- Als ik materiaal inzend, weten gelijk een aantal mensen wat zich in mijn collectie bevind, en dat vind ik absoluut niet nodig. (M.u.v. wat ik zelf graag online publiceer, voor derden.)
- De kosten van het slabben, per munt minimaal 50 euro. Ik gebruik mijn muntspaarpotje liever voor nieuwe zeldzame aanwinsten.
Slabben kan elke dag, een zeldzaam topstuk kopen, misschien maar 1x in je hele leven.
- De slab kan alleen open d.m.v. grove vernieling, een crime bij het nader bestuderen van details, je hebt niets meer aan de verpakking naderhand.
- Bij veel slabs is de rand van de munt niet zichtbaar, hetgeen uiterst belangrijk is bij het bestuderen van het stuk.
- Voor mij persoonlijk is het niet belangrijk wat voor een gradering de munt krijgt toegewezen. Of dat nou ms70 of 65 is, het gaat er mij om, dat ik zelf de munt mooi vind.
- Ik verzamel omdat ik historie en numismatiek leuk vind, en niet om een toekenning van een zo hoog mogelijke kwaliteit- en dus ook automatisch zeldzaamheidgradatie, bij mijn stukken te krijgen.
Natuurlijk, het geeft een kick als je een muntje in topkwaliteit vind, maar ik geniet daar, zonder een bevestiging van NGC of PCGS, net zoveel van.
De enige reden waarom ik het zou kunnen laten doen, is puur voor de conservatie zelf. Wachten dus maar, tot er hersluitbare exemplaren komen...
Dat het gerommel met kwaliteitsbeoordeling bij handelaren er veelal mee om zeep wordt geholpen, juich ik ook toe.
Met een beetje inlezen als beginnend numismaat, zouden ze overigens ook door de mand vallen, maar dat is weer een andere discussie

http://www.ebay.de/itm/Leuchtturm-34399 ... 35c9532ba2
Groet, Robin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Soms lees je wel eens iets over een eerste slag van bijvoorbeeld het Rietveldvijfje, waar een koning bijstaat, een minister van financien en een hoop andere bobootjes. Bij de Engelsen gaat dat nog verder, die hebben een hele ceremonie omtrent eerste slagen in de Tower of London, met betrekking tot de Maundy-sets en de golden Souvereigns.
Nu heb je een nieuw muntstempel. De machine begint te slaan op hele langzame toerental en dat toerental blijft constant zolang jij dat wilt. Elke munt is nu prooflike. Je kan precies bijhouden hoeveel munten je hebt geslagen, want alles wordt soms met handschoentjes opgevangen en direct in een verpakking gedaan. Weekers krijgt zijn vijfje, Willem-Alexander krijgt zijn vijfje, Het Geldmuseum heeft zijn vijfje, de ambassadeur van Turkije heeft zijn vijfje met de Tulp, en zo kan ik nog wel even doorgaan, want iedere genodigde krijgt een prooflike (gepolijste stempel) vijfje, en vandaar dat niet iedereen persoonlijk wordt uitgenodigd.
In Frankrijk zijn de eerste slagen nog zwaarder in gewicht dan het bedoeld is, dit noemt men Piedfort, want ze zijn ook een stuk dikker!
Nu is de receptie voorbij en de gasten zijn naar huis. Het ministerie zegt dat jij zoveel Rietveldvijfjes moet vervaardigen om in omloop te brengen. Nu mag je er als munthuis zelf ook aan verdienen, dus je verhoogt het tandje van de machine met 1 slag en vangt iedere munt op en deze gaat gelijk in de verpakking, met of zonder certificaat van echtheid, dit is nummer zoveel van de totale oplaag.
Hebben ze een leuke term voor bedacht: proof.
Is je totale oplaag 20.000 exemplaren, dan is het een blij moment wanneer jij nummer 19999 in je hand hebt. Je verpakkingen zijn op, en je moet er nog 2 miljoen slaan. Effe pissen, je zet de machine op tandje hoger, een bakje of emmer er onder.. koffie. Straks nog even 5 miljoen doen, en morgen de bulk van 8 miljoen.
Kom je terug, dan heb je een hele bak met zogenaamde bagspots, munten met minimale krasjes en deukjes, kletterschade in oud Nederlands. Papiertje erom of coincard, uncirculated geheten.
Hoe meer je slaat, hoe meer druk die stempel in de machine krijgt, hoe groter de kans op slijtage en breuk.
Het muntoppervlak van een eerste slag bij een zilveren munt kan je gebruiken als spiegel om je eigen gezicht in terug te zien, met de laatste slag lukt dat echt niet meer.
Nu heb je een nieuw muntstempel. De machine begint te slaan op hele langzame toerental en dat toerental blijft constant zolang jij dat wilt. Elke munt is nu prooflike. Je kan precies bijhouden hoeveel munten je hebt geslagen, want alles wordt soms met handschoentjes opgevangen en direct in een verpakking gedaan. Weekers krijgt zijn vijfje, Willem-Alexander krijgt zijn vijfje, Het Geldmuseum heeft zijn vijfje, de ambassadeur van Turkije heeft zijn vijfje met de Tulp, en zo kan ik nog wel even doorgaan, want iedere genodigde krijgt een prooflike (gepolijste stempel) vijfje, en vandaar dat niet iedereen persoonlijk wordt uitgenodigd.
In Frankrijk zijn de eerste slagen nog zwaarder in gewicht dan het bedoeld is, dit noemt men Piedfort, want ze zijn ook een stuk dikker!
Nu is de receptie voorbij en de gasten zijn naar huis. Het ministerie zegt dat jij zoveel Rietveldvijfjes moet vervaardigen om in omloop te brengen. Nu mag je er als munthuis zelf ook aan verdienen, dus je verhoogt het tandje van de machine met 1 slag en vangt iedere munt op en deze gaat gelijk in de verpakking, met of zonder certificaat van echtheid, dit is nummer zoveel van de totale oplaag.
Hebben ze een leuke term voor bedacht: proof.
Is je totale oplaag 20.000 exemplaren, dan is het een blij moment wanneer jij nummer 19999 in je hand hebt. Je verpakkingen zijn op, en je moet er nog 2 miljoen slaan. Effe pissen, je zet de machine op tandje hoger, een bakje of emmer er onder.. koffie. Straks nog even 5 miljoen doen, en morgen de bulk van 8 miljoen.
Kom je terug, dan heb je een hele bak met zogenaamde bagspots, munten met minimale krasjes en deukjes, kletterschade in oud Nederlands. Papiertje erom of coincard, uncirculated geheten.
Hoe meer je slaat, hoe meer druk die stempel in de machine krijgt, hoe groter de kans op slijtage en breuk.
Het muntoppervlak van een eerste slag bij een zilveren munt kan je gebruiken als spiegel om je eigen gezicht in terug te zien, met de laatste slag lukt dat echt niet meer.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 22 jul 2013, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Ik zie dat er een aantal discussies ontstaan op dit forum.
Even op een rijtje: David Hall is oprichter (één van) van PCGS. Hij grade zelf niet, daar is een team van graders voor.
Waar succes is, zullen altijd mensen zijn die producten namaken, zie apple, nike etc. Zo ook bij PCGS.
De certificering is op basis van de Sherman-scale.
Verder zou ik iedereen eens verwijzen naar de PCGS site en stukken tekst te lezen of te vertalen met google translate.
Er zijn zowel voor- als tegensstanders voor certificering. Maar persoonlijk maakt het mij niet uit of een munt gecertificeerd is of niet.
Als iemand zijn of haar munten wilt laten certificeren dat is dat prima, wilt iemand dat niet is dat ook prima. De munt blijft dezelfde munt geslabt of niet geslabt.
Het is wel interessant als je munten wilt verkopen. Kijk op ebay, andere veilingen en op mijn eigen website Muntenkopen.nl wat munten opbrengen als deze hoog terugkomen in ms.
Ja, dit is commercieel gedacht, maar volgens mij draait handel daarom. En meer geld vangen voor een muntje is denk ik bijna niemand vies van. Daarnaast wordt er in kaart gebracht wat er is in hogere kwaliteit. Opbrengsten van gecertificeerde munten liggen hoger dan niet gecertificeerde munten.
Dus voor verkopende mensen kan het interessant zijn. Voor beleggers kan het interessant zijn. Voor verzamelaars die de munt nog jaren houden is het leuk om te weten dat je een gegarandeerde hoge kwaliteit hebt. Maar deze kunnen ten alle tijden op latere tijdstippen ook laten certificeren of niet. Indien zij ooit willen verkopen kan het interessant zijn om op deze manier een hogere opbrengst te generen en de investering er dubbel en dwars uit te halen.
Met betrekking tot het dubbeltje 1910: deze is afkomstig van mij. Heeft een mooi contrast welk op de foto's niet mooi naar voren komt. PCGS schiet standaard een foto van een munt, hierbij worden niet of nauwelijks de instellingen gewijzigd. Dat is ook niet te doen in zo een korte tijd en zoveel munten die gegrade moeten worden.
Daarnaast werd er wat over de kraag genoemd van het dubbeltje: Weet dan ook de verschillen tussen een 1910 dubbeltje en andere jaren (op hoog kroontje 1912 na). De kraag is altijd minder gedetailleerd.
Daarnaast is het bijna altijd beter om munten in het echt te beoordelen dan via een foto. Een grade zoals ms65 is een aanduiding over de kwaliteit, de kleur en aantrekkelijkheid is nog altijd aan jezelf om te beslissen of je een munt mooi vind of niet.
PS: dat dubbeltje 1910 van de MPO is ook een zeer mooi dubbeltje, ongereinigd met de mogelijkheid om zelfs ms66 te kunnen halen. Maar deze kan ook in ms65 terugkomen.
Even op een rijtje: David Hall is oprichter (één van) van PCGS. Hij grade zelf niet, daar is een team van graders voor.
Waar succes is, zullen altijd mensen zijn die producten namaken, zie apple, nike etc. Zo ook bij PCGS.
De certificering is op basis van de Sherman-scale.
Verder zou ik iedereen eens verwijzen naar de PCGS site en stukken tekst te lezen of te vertalen met google translate.
Er zijn zowel voor- als tegensstanders voor certificering. Maar persoonlijk maakt het mij niet uit of een munt gecertificeerd is of niet.
Als iemand zijn of haar munten wilt laten certificeren dat is dat prima, wilt iemand dat niet is dat ook prima. De munt blijft dezelfde munt geslabt of niet geslabt.
Het is wel interessant als je munten wilt verkopen. Kijk op ebay, andere veilingen en op mijn eigen website Muntenkopen.nl wat munten opbrengen als deze hoog terugkomen in ms.
Ja, dit is commercieel gedacht, maar volgens mij draait handel daarom. En meer geld vangen voor een muntje is denk ik bijna niemand vies van. Daarnaast wordt er in kaart gebracht wat er is in hogere kwaliteit. Opbrengsten van gecertificeerde munten liggen hoger dan niet gecertificeerde munten.
Dus voor verkopende mensen kan het interessant zijn. Voor beleggers kan het interessant zijn. Voor verzamelaars die de munt nog jaren houden is het leuk om te weten dat je een gegarandeerde hoge kwaliteit hebt. Maar deze kunnen ten alle tijden op latere tijdstippen ook laten certificeren of niet. Indien zij ooit willen verkopen kan het interessant zijn om op deze manier een hogere opbrengst te generen en de investering er dubbel en dwars uit te halen.
Met betrekking tot het dubbeltje 1910: deze is afkomstig van mij. Heeft een mooi contrast welk op de foto's niet mooi naar voren komt. PCGS schiet standaard een foto van een munt, hierbij worden niet of nauwelijks de instellingen gewijzigd. Dat is ook niet te doen in zo een korte tijd en zoveel munten die gegrade moeten worden.
Daarnaast werd er wat over de kraag genoemd van het dubbeltje: Weet dan ook de verschillen tussen een 1910 dubbeltje en andere jaren (op hoog kroontje 1912 na). De kraag is altijd minder gedetailleerd.
Daarnaast is het bijna altijd beter om munten in het echt te beoordelen dan via een foto. Een grade zoals ms65 is een aanduiding over de kwaliteit, de kleur en aantrekkelijkheid is nog altijd aan jezelf om te beslissen of je een munt mooi vind of niet.
PS: dat dubbeltje 1910 van de MPO is ook een zeer mooi dubbeltje, ongereinigd met de mogelijkheid om zelfs ms66 te kunnen halen. Maar deze kan ook in ms65 terugkomen.
Ik ben heel blij met je verduidelijkende bijdrage! Goed dat je reageert
Je schrijft dat er een team van graders is.. dat betekent dus dat je moet afwachten als inzender welke grader je krijgt, persoon A kijkt anders dan persoon B.. ze hebben dus allebei iets anders in hun mening over een MS-gradering. Als B minder precies is als A, dan is het makkelijker een gradering te krijgen bij B dan bij A: A retourneert met brief over cleaning details of andere opmerkingen, B retourneert met slab en MS notering. Als Hall niet zelf grade, dan kan je net zo goed zelf graden, dus kopieer je een labeltje. Zo gedaan met de apparatuur!
Een slab op zich heeft dus geenszins een beleggingswaarde, maar is een verpakkingsmateriaal met een al of niet traceerbare database. Het is dus eigenlijk ontworpen voor de snelle in- en verkoop voor de mensen die hun handelsvoorraad niet te groot willen laten worden.
De verzamelaar heeft dus eigenlijk een veel te grote handelsvoorraad opgebouwd omdat deze er eigenlijk geen afstand van wil doen, terwijl de slab-verkoper het liefste eergisteren de munt had doorverkocht, want morgen is eigenlijk te laat.
Hebben de uitbetaalde graders dan gegradeert als verzamelaar of als doorverkoper met dollartekentjes in de oogbal.. laat ik daar de bal precies in het midden liggen door eens even geen uitspraak te doen! Een nieuw opgeworpen balletje kan immers raar rollen.
Welkom op het forum!!

Een slab op zich heeft dus geenszins een beleggingswaarde, maar is een verpakkingsmateriaal met een al of niet traceerbare database. Het is dus eigenlijk ontworpen voor de snelle in- en verkoop voor de mensen die hun handelsvoorraad niet te groot willen laten worden.
De verzamelaar heeft dus eigenlijk een veel te grote handelsvoorraad opgebouwd omdat deze er eigenlijk geen afstand van wil doen, terwijl de slab-verkoper het liefste eergisteren de munt had doorverkocht, want morgen is eigenlijk te laat.
Hebben de uitbetaalde graders dan gegradeert als verzamelaar of als doorverkoper met dollartekentjes in de oogbal.. laat ik daar de bal precies in het midden liggen door eens even geen uitspraak te doen! Een nieuw opgeworpen balletje kan immers raar rollen.
Welkom op het forum!!
-
- Lid
Nog even een kleine opmerking.
PCGS zal toch wel iets goed doen als zij het laatste jaar bijna 1.5 miljoen munten hebben gecerticeerd. En in totaal rond de 26.5 miljoen met een waarde van vele miljarden.
En net in Shanghai een extra kantoor hebben geopend.
PCGS zal toch wel iets goed doen als zij het laatste jaar bijna 1.5 miljoen munten hebben gecerticeerd. En in totaal rond de 26.5 miljoen met een waarde van vele miljarden.
-
- Lid
Beste Grivnagozer,
Even voor de duidelijkheid. Er wordt in teams gegradeerd en niet per persoon.
Een team van 3 mensen x 2 in Parijs dus 6 mensen.
Persoon A grade ms 65 en zet dit in de computer, bakje met munten wordt doorgeschoven naar persoon B
Persoon B grade ms 65 en zet dit in de computer. De munt krijgt MS65. Is er een afwijking van een punt geconstanteerd, dan zal persoon C de munt beoordelen en deze zal dan doorslaggevend zijn.
De munt krijgt dan een verpakking, met stickertje en uniek eigen nummer met de grade. De grade is mogelijk de belegginswaarde en niet de verpakking, deze is gekoppeld aan de naam van het bedrijf welk gegrade heeft en waar zowel de verzamelaar als de handelaar het in kunnen vinden (de middenweg). Daarnaast zijn het de mensen die kopen die de waarde aan een geslabte munt toekennen. De handelaren kunnen vragen.
Ik hoop dat nu het één en ander duidelijk is. En voor jou geld eigenlijk (zie dit als opbouwende kritiek) eerst te gaan lezen over het certificeren en hoe het werkt in praktijk, voordat er allemaal niet onderbouwde stukken op het forum geplaatst worden met onwaarheden die een eigen leven gaan leiden.
PCGS en NGC zijn partijen die dmv certificering de betere munten in kaart brengt, en munten welk gepoetst of schoongemaakt zijn op een verkeerde manier niet certificeerd.
Waardoor er een duidelijk onderscheidt kom tussen de handel die niet gecertificeerde munten (problem coins) verkoopt hoge prijzen. En gecertificeerde munten verkoopt die bewezen goed zijn en waar eigenlijk nauwelijks discussie over is, behalve misschien een punt of kleur. Toch iets heel anders dan een muntje die prachtig kwaliteit heeft verkopen voor een fdc prijs!
Even voor de duidelijkheid. Er wordt in teams gegradeerd en niet per persoon.
Een team van 3 mensen x 2 in Parijs dus 6 mensen.
Persoon A grade ms 65 en zet dit in de computer, bakje met munten wordt doorgeschoven naar persoon B
Persoon B grade ms 65 en zet dit in de computer. De munt krijgt MS65. Is er een afwijking van een punt geconstanteerd, dan zal persoon C de munt beoordelen en deze zal dan doorslaggevend zijn.
De munt krijgt dan een verpakking, met stickertje en uniek eigen nummer met de grade. De grade is mogelijk de belegginswaarde en niet de verpakking, deze is gekoppeld aan de naam van het bedrijf welk gegrade heeft en waar zowel de verzamelaar als de handelaar het in kunnen vinden (de middenweg). Daarnaast zijn het de mensen die kopen die de waarde aan een geslabte munt toekennen. De handelaren kunnen vragen.
Ik hoop dat nu het één en ander duidelijk is. En voor jou geld eigenlijk (zie dit als opbouwende kritiek) eerst te gaan lezen over het certificeren en hoe het werkt in praktijk, voordat er allemaal niet onderbouwde stukken op het forum geplaatst worden met onwaarheden die een eigen leven gaan leiden.
PCGS en NGC zijn partijen die dmv certificering de betere munten in kaart brengt, en munten welk gepoetst of schoongemaakt zijn op een verkeerde manier niet certificeerd.
Waardoor er een duidelijk onderscheidt kom tussen de handel die niet gecertificeerde munten (problem coins) verkoopt hoge prijzen. En gecertificeerde munten verkoopt die bewezen goed zijn en waar eigenlijk nauwelijks discussie over is, behalve misschien een punt of kleur. Toch iets heel anders dan een muntje die prachtig kwaliteit heeft verkopen voor een fdc prijs!
Danny, kun jij voor mij uitleggen hoe dat zit met bovenstaande vervalsing? Die kan je vinden op google (links werken niet helaas). Hoe kan ik nou zien of dit een vervalsing is of niet? Zie ik dat aan de slab zelf? Als je het nummer intoetst op de site van de PCGS klopt het allemaal, dus...???
Wel zo handig om te weten voor in de toekomst.
Suzan
Suzan
-
- Lid
Daarom is het handig om het nummer te controleren op pcgs.com/cert of de munt overeen komt.
Veel vervalsingen komen uit china. oa negogatiepenningen Willem 3 , waarbij er een adruk is gemaakt van een echte. Deze hebben allen eenzelfde oneffenheid. Daarnaast veel chinese munten die nep zijn. Dure gouden munten van oa amerika en italie heb ik al gezien met een verzamelwaarde van +/- 1500 tot 2000 euro, maar kostprijs rond de 600 euro. Makkelijk verdienen dus en kwalitatief mooie vervalsingen.
Het mooie van dit forum is juist dat je vragen, ervaringen, gedachten en antwoorden kan delen, waardoor je iets kan leren en zelfs ook van gedachten kan veranderen. Ik ben dit topic gestart uit onwetendheid over de slab-wereld vanwege de falsificaties welke via diverse internet-sites verhandeld worden. Ik ben op rariteiten gestuit in het onderzoek hier toe, en ik heb tal van valse slabs gezien en ik ben er ook achter gekomen dat er in mijn numismatische kenniskring een grote scepsis heerst over het begrip slab.Muntenkopen schreef:Beste Grivnagozer,
Ik ben blij dat jij je visie hiertoe ook over geeft, en dat je een outsider als ik een blik kan geven op het triumviraat A-B-C zodat je bepaalde toevalligheden kan uitsluiten. Ik heb er voor mezelf heel veel vertrouwen in dat met dergelijke gang van zaken ook naar beste kunnen gegradeerd wordt, en niet uitsluitend via eigen professionaliteit.
Ook is er naar voren gekomen wat de haken en ogen zijn van de materie voor het besluit om over te stappen naar slab als opbergsysteem danwel Hartberger te handhaven. Ik weet best wel wat over muntjes en graderingen, doch dat is een individueel gegeven. Nu verneem ik van jou dat er meerdere personen naar kijken en niet 1 persoon, daar ik aanneem dat je gewoon uit ervaring met slabs spreekt, welke mij ontbeert in deze.
Het is inderdaad een individuele keuze welke manier iemand verkoopt en verzameld, maar door jouw schrijven is wel naar voren gekomen dat de certificering meer inhoudt dan een papieren beschrijving. Daar ben ik je ook dankbaar voor als moderator dat je hiertoe jouw kennis en expertise hebt gebruikt om de discussie weer in rechte banen te leiden.
Echter, gegeven is en blijft dat een ieder hier zelf moet kunnen beoordelen, o.a. na het boekwerk van Scott A. Travers te hebben bekeken, in hoeverre men kan vertrouwen of de gradering van het object ook juist is. Klakkeloos aannemen van: ""het staat er op dus het zal wel zo zijn" behoort nu toch denk ik tot het verleden, en zelfs een oer-Hartberger als ik kan wel eens bewegen een munt in een slab aan te schaffen, hetgeen ik voorheen niet deed.
Ik vind het grote klasse van je dat je deelneemt aan deze discussie met de positieve intentie het forum aangaande zin en onzin van de PCGS gestalte te geven.

Ik denk zelfs dat het misschien een goed idee zou zijn om je ook te verwelkomen als moderator, want gezien de nabije toekomst denk ik dat er een hoop vragen gesteld zullen worden aangaande de slabs, en met de manier van hoe je schrijft is het aangenaam en duidelijk te lezen. Denk er eens over na!

strak plan Danny! Dan kun jij het 'slabtopic' beheren, want er zijn genoeg liefhebbers van! Je schrijft inderdaad ook duidelijk; kort maar krachtig. Daar hou ik van. Eric: jij bent ook wel duidelijk, maar wel heel zakelijk in je taalgebruik. Ik studeer psychologie, maar in mijn vrije tijd heeft het mijn voorkeur zo simpel mogelijk van me af te schrijven; zeker op forums, waar iedereen elkaar kan begrijpen in 'normaal' Nederlands
Dat universiteitsgebabbel.....pfff.....liever niet in my spare time (=vrije tijd. Dat iedereen me snapt) ;-)

Dat universiteitsgebabbel.....pfff.....liever niet in my spare time (=vrije tijd. Dat iedereen me snapt) ;-)
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.. en muntenverzamelaars zijn altijd al voer voor psychologenlasuze schreef:strak plan Danny! Dan kun jij het 'slabtopic' beheren, want er zijn genoeg liefhebbers van! Je schrijft inderdaad ook duidelijk; kort maar krachtig. Daar hou ik van. Eric: jij bent ook wel duidelijk, maar wel heel zakelijk in je taalgebruik. Ik studeer psychologie, maar in mijn vrije tijd heeft het mijn voorkeur zo simpel mogelijk van me af te schrijven; zeker op forums, waar iedereen elkaar kan begrijpen in 'normaal' Nederlands![]()

Iedere verzamelaar van wat dan ook heeft wel een eigenaardig trekje, maar dat geldt ook voor hen die er aan verdienen.lasuze schreef:Ja, maar daar was ik al LANG achter LOL......... ;-)
Om terug te gaan op de topic: ik ben benieuwd wat je aan het boek van Travers hebt en of je tijdens je studie er tijd voor hebt om aandachtig door te lezen. Misschien lees ik dat nog wel eens alhier.
Zo lust ik er nog wel één....Muntenkopen schreef:PCGS zal toch wel iets goed doen als zij het laatste jaar bijna 1.5 miljoen munten hebben gecerticeerd. En in totaal rond de 26.5 miljoen met een waarde van vele miljarden.
NS heeft jaarlijks 348 miljoen reizigersverplaatsingen met gezamenlijk 16,4 miljard reizigerskilometers en ze openen vrijwel elk jaar nieuwe stations.
Zou dit dan ook betekenen dat het een goed functionerend bedrijf is met veel waarde voor de klanten?
En om nog een paar voorbeelden te noemen, leveren Google en Microsoft goede producten omdat ze groot zijn?
Er is hier al een paar keer de term officieel gevallen, maar wat betekent dat eigenlijk in dit verband en wat is de toegevoegde waarde?
Als ik zou gaan graderen kan ik dat met precies evenveel recht officieel noemen, oftewel de kreet "officieel" heeft helemaal geen toegevoegde waarde maar suggereert dat wel.
Nog een voorbeeldje, auto's worden voorzien van zogenaamde "officiële" verbruikscijfers, maar denk alsjeblieft niet dat als je een auto koopt dat dat ook de werkelijke cijfers zijn die je behaalt. Vaak is dus de werkelijkheid beter om op af te gaan dan iets "officieels".
Zo ook met munten, ga op je eigen oordeel af als je ervaren genoeg bent en roep anders de hulp in van een expert die je vertrouwt.
Die expert kan natuurlijk van PCGS zijn als je die vertrouwt, maar mag net zo goed iemand anders zijn, bijvoorbeeld GRIVNA

-
- Donateur
ik lees met zeer veel plezier de reacties. Je hebt een mooi onderwerp aangesneden Grivnagozer.
vanuit mijn kant wil ik aangeven zeer tevreden te zijn over PCGS (als ook anacs of NGC). simpelweg omdat er volgens een bewezen standaard een zeer betrouwbare gradatie aan gegeven wordt. veel verzamelaars hebben hun kennis door schade en schande opgebouwd; uitleg is in deze niet nodig. ik durf zelfs te beweren dat er potentiële verzamelaars in hun beginfase afhaken door het willekeurige " persoonlijke" graderen van een ieder waaronder ook veilinghuizen. in de aanvangsfase teveel een kat in de zak aanschaffen werkt niet echt motiverend. pcgs en NGC bieden hierin uitkomst.
je hebt als verzamelaar altijd de vrije keuze om geslabte munten te kopen cq te laten slabben.
kwestie van het ervoor over hebben. maar zelfs al maak je er geen gebruik van kun je de websites met hun foto's
gebruiken als eventuele referentie.
wat betreft de vervalsingen in de markt;gezond verstand gebruiken en voorafgaande aan aankoop je huiswerk doen helpt.
vanuit mijn kant wil ik aangeven zeer tevreden te zijn over PCGS (als ook anacs of NGC). simpelweg omdat er volgens een bewezen standaard een zeer betrouwbare gradatie aan gegeven wordt. veel verzamelaars hebben hun kennis door schade en schande opgebouwd; uitleg is in deze niet nodig. ik durf zelfs te beweren dat er potentiële verzamelaars in hun beginfase afhaken door het willekeurige " persoonlijke" graderen van een ieder waaronder ook veilinghuizen. in de aanvangsfase teveel een kat in de zak aanschaffen werkt niet echt motiverend. pcgs en NGC bieden hierin uitkomst.
je hebt als verzamelaar altijd de vrije keuze om geslabte munten te kopen cq te laten slabben.
kwestie van het ervoor over hebben. maar zelfs al maak je er geen gebruik van kun je de websites met hun foto's
gebruiken als eventuele referentie.
wat betreft de vervalsingen in de markt;gezond verstand gebruiken en voorafgaande aan aankoop je huiswerk doen helpt.
-
- Volledig lid
een paar keer per jaar kom ik slabs tegen waar er verkeerde informatie op staat ( altijd vierkante muntjes ) want daar weet ik dus iets van, en wat er dan gebeurd is dat ik twijfel aan de informatie op de slabs van de ronde muntjes. Natuurlijk is het redelijk met de europa / amerika muntjes maar als het een muntje is van Sudan, Iraq , Bhutan, Maldiverne dan vind ik dat de extra informatie vaak tegen valt. nu weet ik wel dat het moeilijk te lezen is en dat de keurmeesters aleen maar kijken of er en krasje op het muntje zit , maar toch het jaartal zou toch wel juist moeten zijn.
squarecoin
ps voor dat jullie allemaal zeggen dat ik het fout heb want de kataloog die jij gebruikt schrijft ook 1940, mijn informatie komt van de Oman national bank, met de juiste cijfers en bevestigd by Bombay mint en niet uit een oude krause

en deze is verkocht via Heritage Auctions? Hoe kan dat??lasuze schreef:Danny, kun jij voor mij uitleggen hoe dat zit met bovenstaande vervalsing? Die kan je vinden op google (links werken niet helaas). Hoe kan ik nou zien of dit een vervalsing is of niet? Zie ik dat aan de slab zelf? Als je het nummer intoetst op de site van de PCGS klopt het allemaal, dus...???
Suzan
DIT is in het kort wat ik er van weet.squarecoin schreef: Zo als jullie weten hou ik me voor het meeste bezig met vierkante munten, ik weet het ik ben een nerd op dat gebied, zo als ik al eerder geschreven heb ben ik niet echt een slab persoon maar ik zie ze natuurlijk wel voorbij komen. Ik heb niks op mensen die provesioneel grades op een muntje zetten. Dat is hun werk en hun verdienen er waarschijnlijk erg goed aan. Waar ik wel iets tegen heb is er foute informatie op een munt gezet word, ik heb hier al eerder op wat andre forums over geschreven. Gradings werkzaamheden nemen fouten over van katalogus ook fouten waar ze op gewezen zijn. vandaag keek ik even op ebay en vond het volgende: Nu weet ik niet of dit een PF 65 is of niet, maar ik weet wel dat deze munt in 1940 niet geslagen was maar pas in 1946.
een paar keer per jaar kom ik slabs tegen waar er verkeerde informatie op staat ( altijd vierkante muntjes ) want daar weet ik dus iets van, en wat er dan gebeurd is dat ik twijfel aan de informatie op de slabs van de ronde muntjes. Natuurlijk is het redelijk met de europa / amerika muntjes maar als het een muntje is van Sudan, Iraq , Bhutan, Malediven dan vind ik dat de extra informatie vaak tegen valt. nu weet ik wel dat het moeilijk te lezen is en dat de keurmeesters alleen maar kijken of er een krasje op het muntje zit , maar toch het jaartal zou toch wel juist moeten zijn.
squarecoin
Het gebied Muscat&Oman was een Britse kolonie en in die jaren rouleerde voornamelijk Brits Indies geld dat vnl. van de BombayMint afkomstig was naast de 1780 Maria Theresiathaler, welke 230 paisa waard was, terwijl een Indische Rupee 64 paise bedroeg. De rupee circuleerde aan de kust tussen de kolonisatoren, maar in de binnenlanden was het uitsluitend de Maria Theresia Thaler 1780.
Door de oorlogsituatie werden voor de Dhofarregio in 1940 een 3 tal munten aangemunt, zijnde een 10, 20 en 50 baisa. Vervolgens werd er voor zowel Dhofar als de rest van de provincies in 1946 munten aangemunt via Bombay met de denominaties 2, 5 en 20 baisa. 20 baisa rouleerde zij aan zij met de Indische 2 anna. Bijna alle kleine pasmuntjes van India rouleerden aan de kuststrook naast het Omaanse pasmunt.
1359 is 1940 en 1365 is 1946. Drukfoutje, waardefoutje, verkeerd in catalogusje gekeken, het kan allemaal. Toch is er een gegrade slab omheen gedaan met een NCG label, waarvan ik vermoed dat deze vals is. Gradering Professional Fake PF 65? Misschien dat Muntenkopen met zijn expertise er een betere uitspraak over kan doen?
-
- Lid
http://www.ngccoin.com/certlookup/CertR ... 352240-016Grivnagozer schreef:1359 is 1940 en 1365 is 1946. Drukfoutje, waardefoutje, verkeerd in catalogusje gekeken, het kan allemaal. Toch is er een gegrade slab omheen gedaan met een NCG label, waarvan ik vermoed dat deze vals is. Gradering Professional Fake PF 65? Misschien dat Muntenkopen met zijn expertise er een betere uitspraak over kan doen?
Als we kijken naar het certificeringsnummer op de NGC site (zie link) betreft het dezelfde munt.
Het betreft hier niet om een vervalsing of iets dergelijks.
Als ik het goed begrijp klopt het jaar niet op de label van de houder (slab). Dit kan altijd gebeuren. NGC en PCGS zijn afhankelijk van:
1 de mensen die de munt ter certificatie inleveren met de juiste omschrijving en jaar. (hier kan het mis zijn gegaan)
2 de database die zij gebruiken staat een invoerfout in.
3 verkeerde jaartal ingevoerd (het blijft mensen werk).
4 Verkeerd KM nummer (type nummer van de munt)
In Nederland hebben wij ook een aantal van dit soort munten waar extra aandacht voor moet zijn.
Munten met zelfde jaartal (1849 willem 2 of 3) (cent 1877 groot en klein en verschillend KM nummer)
Munten met verschillend muntmeesterteken (haan of vis)
Munten als variant (met of zonder punt)
Dit is de reden ook dat Muntenkopen de munten altijd persoonlijk ophaalt en controleert op jaartal, omschrijving en type. Dan kunnen fouten meteen weer worden recht gezet!
Leuk dat je er weer bent. Controle door jezelf is en blijft de juiste graadmeter.
Maar het bevreemdt mij dan wel dat als er een ploeg mensen zit te graderen (A geeft door aan B geeft door aan C voordat deze de slab in gaat) er op sommige gebieden een fnuikende lacune aanwezig is aan numismatische kennis, terwijl de gegevens meestal direct terug te vinden zijn aan een hele reeks catalogi dan wel op een internetsite van een nationale bank. En kopers gaan altijd af op omschrijving!
Maar het bevreemdt mij dan wel dat als er een ploeg mensen zit te graderen (A geeft door aan B geeft door aan C voordat deze de slab in gaat) er op sommige gebieden een fnuikende lacune aanwezig is aan numismatische kennis, terwijl de gegevens meestal direct terug te vinden zijn aan een hele reeks catalogi dan wel op een internetsite van een nationale bank. En kopers gaan altijd af op omschrijving!
-
- Lid
Beste Grivnagozer,
Er is een hele weg voordat de munt bij de graders komt.
1 : de munt wordt door de inzender omschreven met jaartal, km nummer, variateit, denominatie en eventuele bijzonderheden.
2: de munt(en) worden meestal verzonden met de post.
3: Munten komen aan en het aantal munten wordt gecontroleerd.
4: munten moeten in een bepaalde volgorde in bakje zitten om zo makkelijk mogelijk voor de graders en invoerders te laten werken, dit hoort de inzender al te doen.
5: inkloppen van de munten (koppelen met database met iedere munt een uniek nummer.) Indien het een niet eerder voorgekomen munt is moet hier een unieke kaart voor worden aangemaakt (zie die vierkante proof)
6: Munten gaan dan pas naar de grader
7: na grading worden de etiketten uitgedraaid per box
8: de munten en de etiketten worden geslabbed
9: Munten worden naar de inzender (na betaling) teruggezonden
Zo gaat het gebruikelijk. Als er dan een "fout" gemaakt wordt op gebied van verkeerde omschrijving of jaartal, dan kan er pas gereageerd worden als de inzender de munten weer heeft ontvangen.
Om de fout recht te zetten moet de desbetreffende munt weer worden verzonden, uitleg erbij wat niet goed is. Weer worden hersteld en weer worden teruggezonden. Waar mensen werken worden fouten gemaakt,de certificeringsbedrijven zijn geen robots. De bedrijven die certificeren proberen het zo goed mogelijk te doen. En doordat er vele handelingen zijn worden er ook fouten gemaakt. Maar deze bedrijven zijn zeer bereidwillig om fouten of hun product te herstellen, het is ook hun visitekaartje. En de geautoriseerde handelaren moeten ook goed controleren. Het gaat ook om hun klanten die zij zo goed mogelijk willen bedienen, lijkt mij.
Vandaar dat wij altijd brengen, halen en controleren. En zelfs bij mij glipt er wel eens wat door, maar dan herstellen wij het gratis voor de klant de eerst volgende sessie, het blijft mensen werk
(Een grading sessie in Parijs van een week, komen er vanuit heel Europa velen munten per post en per levering van Authorised dealers.
In totaal gaat PCGS in één jaar 1.5 miljoen munten certificeren. Dat is op basis van 260 werkdagen bijna 5800 munten per dag gemiddeld).
Er is een hele weg voordat de munt bij de graders komt.
1 : de munt wordt door de inzender omschreven met jaartal, km nummer, variateit, denominatie en eventuele bijzonderheden.
2: de munt(en) worden meestal verzonden met de post.
3: Munten komen aan en het aantal munten wordt gecontroleerd.
4: munten moeten in een bepaalde volgorde in bakje zitten om zo makkelijk mogelijk voor de graders en invoerders te laten werken, dit hoort de inzender al te doen.
5: inkloppen van de munten (koppelen met database met iedere munt een uniek nummer.) Indien het een niet eerder voorgekomen munt is moet hier een unieke kaart voor worden aangemaakt (zie die vierkante proof)
6: Munten gaan dan pas naar de grader
7: na grading worden de etiketten uitgedraaid per box
8: de munten en de etiketten worden geslabbed
9: Munten worden naar de inzender (na betaling) teruggezonden
Zo gaat het gebruikelijk. Als er dan een "fout" gemaakt wordt op gebied van verkeerde omschrijving of jaartal, dan kan er pas gereageerd worden als de inzender de munten weer heeft ontvangen.
Om de fout recht te zetten moet de desbetreffende munt weer worden verzonden, uitleg erbij wat niet goed is. Weer worden hersteld en weer worden teruggezonden. Waar mensen werken worden fouten gemaakt,de certificeringsbedrijven zijn geen robots. De bedrijven die certificeren proberen het zo goed mogelijk te doen. En doordat er vele handelingen zijn worden er ook fouten gemaakt. Maar deze bedrijven zijn zeer bereidwillig om fouten of hun product te herstellen, het is ook hun visitekaartje. En de geautoriseerde handelaren moeten ook goed controleren. Het gaat ook om hun klanten die zij zo goed mogelijk willen bedienen, lijkt mij.
Vandaar dat wij altijd brengen, halen en controleren. En zelfs bij mij glipt er wel eens wat door, maar dan herstellen wij het gratis voor de klant de eerst volgende sessie, het blijft mensen werk

(Een grading sessie in Parijs van een week, komen er vanuit heel Europa velen munten per post en per levering van Authorised dealers.
In totaal gaat PCGS in één jaar 1.5 miljoen munten certificeren. Dat is op basis van 260 werkdagen bijna 5800 munten per dag gemiddeld).