iets over PCGS voor leken

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Re: iets over PCGS voor leken

Bericht door grivnagozer »

lasuze schreef:Ik ging er altijd vanuit dat - als de munt gereinigd was - dit ook vermeld zou worden door het PCGS. Ik begrijp de MS65 van het dubbeltje 1910 ook absoluut niet! Vind b.v. mijn kwartje 1901 en dubbeltje 1905 scherper en deze hebben MS64? Ik koop zelf ook het liefst muntjes waarvan ik denk dat ze niet gereinigd zijn. Maar zeker weten is heel lastig. Het kwartje en dubbeltje waren 'vies' aan de zijkanten, dus toch maar aangeschaft. Totaalbedrag was inclusief verzendkosten 390 euro voor de twee. Hopelijk val ik mij hier geen buil aan.

Zou het PCGS de munten hoger beoordelen in de hoop dat klanten weer terugkomen o.i.d.? Ik begrijp er weinig meer van. Je zou dan toch eerder verwachten dat ze dubbeltje 1910 een lagere score zouden meegeven. Inderdaad MS61 o.i.d. zodat mensen terug blijven komen met mooiere dubbeltje in de hoop op een hogere gradering. Lijkt mij logsicher.
En PCGS beoordeelt toch altijd OF munten zijn gereinigd of niet? Als ze een badje gehad hebben, zouden ze dit DUS moeten vermelden. Kortom: ikke niet meer snap niet. Maar blij te horen dat mijn aanwinsten nog wel de moeite waard zijn.
Je hebt een mooi bezit aan deze twee munten tegen een mooie prijs. Maar wanneer je een Romein in een slab ziet zitten, kan je er zeker van zijn dat deze in de honderden jaren dat de munt boven en/of onder de grond was, hij minimaal 1 keer is gereinigd, en dat dat niet persé door de persoon is die deze daadwerkelijk in de slab doet. Patina komt bij bijna elk metaal voor, en een munt van ouder dan 100 jaar zonder 1 smetje patina is zeer zeldzaam.

Maar dat alles automatisch goed is JUIST OMDAT er een slab om zit, is mijns inziens een onjuiste gedachte. Beoordeel zelf de munt als aangeprijsd MS 65 naar de kwaliteit van de munten die je al hebt, en als hij er minder uitziet, dan gewoon niet kopen.
MuntenZwolle Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntenZwolle »

Je zegt dus feitelijk; hij is niet gereinigd door Hall.... Maar hij is wel
gereinigd. Ik stuurde een 10 cent 1914 in van Ron welke terugkwam als Cleaning Details.
Niet gereinigd door Hall of Ron... Toch geen MS? Hoe zit dat dan?
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

MuntenZwolle schreef:De P staat voor Professional en niet voor Personal.

Ik heb het dubbeltje 1910 niet zelf ingestuurd maar gekocht bij Danny.
Overigens heb ik onlangs mooiere munten ingestuurd als de 1910
die ik als cleaning terug kreeg of niet werden geslabd... Hoe kan
dat dan?

Daarnaast is de 1910 in werkelijkheid totaal niet lijkend
op de foto van de slab. Hij is namelijk helemaal niet zo zilverkleurig
en glimmend.

Overigens ben ik ook van mening dat het een kwestie van tijd is voordat
de almanak in zijn huidige vorm verdwijnt en over gaat naar
echte kwaliteit, MS. Er zit nu teveel troep in de albums.....
Boekjesspaarders noemen ze dat.
Professional of personal is in weze het zelfde. Jij bent ook professional genoeg om zelf te graderen wat je in bezit hebt. Maar je schrijft dat je mooiere munten hebt ingezonden en deze geretourneerd kreeg om diverse redenen. Ik vind dat een vrij vreemde gang van zaken waarover ik geen uitspraak kan doen. Het dubbeltje van 1910 zou ik zeer zeker aanschaffen mits ik de gelden had, doch ik heb zelf al een MS64 exemplaar zitten in mijn collectietje, en die vind ik goed genoeg. Ik ben geen jaartalverzamelaar, want ik ben geïnteresseerd in de gehele wereld, met name de Antieken.

Almanak en Mevius kennen al een lange geschiedenis voor het Koninkrijk, maar met prijsnoteringen verschillen de 2 catalogi soms fors. Internationaal is de MS standaard van Sherman 1 van de beste graderingssystemen, en een dubbele notatie in een Almanak zou alleen maar eerlijk zijn.

De meerderheid der verzamelaars hebben echter geen graderings-vergelijkingsmateriaal tot hun beschikking, en de ene professional gradeert iets ruimer als de andere professional. De meerderheid van de verzamelaars willen ook niet al te veel geld uitgeven aan hun verzameling, en zijn bereid om een zwaar gerouleerde munt op te nemen totdat ze een betere kwaliteit tegen komen, zo bouw je een collectie vanaf je jeugd op. Kwestie van zakgeld en prioriteiten.

Het duppie 1910 als afgebeeld als voorbeeld is van internet afgenomen. Aan de hand van wat ik op die foto zie, schrijf ik hetgeen ik zie. Een foto kan vertekenen door verkeerde belichting of wat dan ook, feit is dat ik als mogelijke koper van het object zie wat ik zie, anders dan wat de ontvanger ziet wanneer die de winnende bieder is.

Boekjesspaarders ken ik als term die slaat op de ABN-AMRO albums waarbij je gerouleerde munten bij de ABN kon kopen voor 2 gulden 50 per zakje, dat was een soort voordrukalbum. Ook Importa en andere bedrijven kennen jaartallenboeken, en die zien er best mooi uit, vooral als ze voorzien zijn van officiële Hartbergers. Iemand verzamelt met plezier en doet dat op zijn eigen manier, maar de vraag is wat iemand drijft om te verzamelen: passie voor geschiedenis, passie voor metaalverbindingen (zilver per kilo), passie voor snelle winst door belegging en wederverkopen.
Hoe onooglijk een verzameling is welke ik als taxateur moet taxeren, iemand heeft daar de moeite genomen van het bewaren, het vergaren en het opbergen, ook al heeft deze nog nooit gehoord van zuurvrij plastic.
Ik ben dit schrijven vandaag begonnen vanwege het gegeven dat er een hoop discussie is tussen Hartbergers enerzijds en slabs anderzijds.
Iedereen kan lege slabs bestellen als opbergmethode met complete verzegelingen voorzien van een eigen logo. Dit gebeurt, er is een levendige handel in. Jij kan de geretourneerde munten ook zelf wegslabben, daar PCGS net zo vrij in het gebruik is als MS.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

MuntenZwolle schreef:Je zegt dus feitelijk; hij is niet gereinigd door Hall.... Maar hij is wel
gereinigd. Ik stuurde een 10 cent 1914 in van Ron welke terugkwam als Cleaning Details.
Niet gereinigd door Hall of Ron... Toch geen MS? Hoe zit dat dan?
Een duppie 1914 uit de Eerste Wereldoorlog. Hall heeft niet gereinigd en Ron ook niet. Vanaf 1914 tot het moment dat Ron (welke ik persoonlijk nooit gesproken heb) het duppie in handen kreeg, kan ik ook niet traceren wie allemaal de eigenaar is geweest. Het gegeven is wel dat 1 van die voorgaande eigenaren de moeite heeft genomen het muntje te reinigen.
Waarom er geen MS aan is verleend kan alleen degene vertellen waar je de munt naar toe hebt gestuurd. Ik kan en ga daar geen uitspraken over doen.
Blijft het feit dat een slab een omschrijving geeft van de inhoud en wat de persoon voor kwaliteit daar aan gaf toen de munt de slab in ging. Er zijn numismaten binnen de ANA die op voet van oorlog leven met elkaar over het verschil tussen MS64 en MS65. Over graderingen kan ik alleen zeggen of wat op de slab vermeldt is, overeenkomstig is aan mijn eigen graderingsmaatstaf; en die kan ook wel eens wat lager of hoger uitvallen, daar ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel muntjes heb gezien in mijn leven.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Geen cleanings details op een origineel NGC label uit het wrak van de Sao José, naar de bodem geschoten in 1622 door een gezamenlijke maritieme handeling van de Engelse en Nederlandse marine. Zeewater en zand, scheepsteer, koraal, zand, er is van alles over dit muntje heengegaan.
1946.jpg
Denver2009-227ShipwreckConglomerate.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Op 1700 feet diep ligt de SS Republic te wachten op de bodem van de oceaan, met gouden 10 en 20 dollar Coronet munten.
Hoe ziet dat er uit?
R_03_ROV_11_17_030.jpg
imagesCA7C9PVF.jpg
222012_slab.jpg
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Hier klopt ook niet veel van..

http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8& ... 08#p118508

Een overduidelijke ZF- als XF (nogwat) waarderen.. dan verlies je voor mij als organisatie al direct álle geloofwaardigheid..

Groet, Robin

Groet, Robin
Laatst gewijzigd door Robin op 21 jul 2013, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Leuk om te lezen allemaal... Als iemand plastic doosjes verzamelt om ze in een soortement van diadoosje of microscoop-preparatendoosje op te bergen vind ik prima als die daar lol in heeft. De verpakkingsvariant coincard doet het ook goed en doet sommige harten sneller kloppen, al kost zo'n blistertje nog geen 10 cent aan productiekosten.
Het doet me een beetje denken aan de 'groeidiamanten'-rage uit de vorige eeuw. Mensen rekenden zich rijk tot ze er achter kwamen vet belazerd te zijn bij de verkoop van de koolstofballetjes. Die zijn ook niet meer verkrijgbaar om die reden, maar als iemand toch tevreden is met zo'n fetisj? In mijn ogen de verrassingseieren voor een zeer selecte groep numismaten, een rariteit en modegril die de tand des tijds echt niet zal doorstaan. Een duur te betalen luchtbel die geen meerwaarde geeft maar aan een enkeling wel een vet belegde boterham. Die gun ik hem maar smeer zelf liever niet mee daaraan. De 'VOC-mentaliteit' speelt weer hoogtij bij de handelaren en speculanten.
Kunnen ze trouwens ook al tulpenbollen slabben?

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

@ Grivnagozer:

'Nu heb ik een rol stuivers liggen uit 1967 geheel verzegeld met rijksmuntlogo'

Heb je hier voor mij een foto van?
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

rtholen schreef:@ Grivnagozer:

'Nu heb ik een rol stuivers liggen uit 1967 geheel verzegeld met rijksmuntlogo'

Heb je hier voor mij een foto van?
Beetje offtopic.. pb
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Robin schreef:Hier klopt ook niet veel van..

http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8& ... 08#p118508

Een overduidelijke ZF- als XF (nogwat) waarderen.. dan verlies je voor mij als organisatie al direct álle geloofwaardigheid..

Groet, Robin

Groet, Robin
Bedankt voor de link, maar ik ga er ook even express geen gradatie op plakken!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

305731_slab.jpg
cms_visual_7491.jpg
Vraag blijft of de Antiochische munt meer dan 2000 jaar ongecirculeerd is gebleven door het gegeven dat deze als begrafenisrite is gebruikt of ten behoeve van de Romeinse verzamelaar?
kveat0870p.jpg
Bijgaand het Kunsthistorisch museum te Wenen. Hier geen slabs in voorraad, maar wel de oudste numismatische collectie ter wereld waarbij de oudste munt 650 voor Christus is en de jongste de Oostenrijkse Euro van 2013. 1 bezoek en je weet hoe de Romeinen, Ridders en Priesters verzamelden zonder slabs of Hartbergers.
lasuze

Bericht door lasuze »

Wat is jouw mening over bijvoorbeeld dubbeltje 1917 dan van het MPO Grivna? Weet je naam niet :-(
lasuze

Bericht door lasuze »

haha.....offtopic waarschuwing voor Rtholen himself :lollig:
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

N.a.v. dubbeltje 1914, ik reinig nooit munten, maar weet niet wat iemand er mee heeft gedaan, waarvan ik zelf het materiaal destijds kocht.

Ik krijg regelmatig de vraag waarom ik zelf geen stukken naar Parijs laat sturen. Misschien wordt het eens tijd dat toe te lichten, wan ik heb daar enkele motivaties voor.

- Als ik materiaal inzend, weten gelijk een aantal mensen wat zich in mijn collectie bevind, en dat vind ik absoluut niet nodig. (M.u.v. wat ik zelf graag online publiceer, voor derden.)

- De kosten van het slabben, per munt minimaal 50 euro. Ik gebruik mijn muntspaarpotje liever voor nieuwe zeldzame aanwinsten.
Slabben kan elke dag, een zeldzaam topstuk kopen, misschien maar 1x in je hele leven.

- De slab kan alleen open d.m.v. grove vernieling, een crime bij het nader bestuderen van details, je hebt niets meer aan de verpakking naderhand.

- Bij veel slabs is de rand van de munt niet zichtbaar, hetgeen uiterst belangrijk is bij het bestuderen van het stuk.

- Voor mij persoonlijk is het niet belangrijk wat voor een gradering de munt krijgt toegewezen. Of dat nou ms70 of 65 is, het gaat er mij om, dat ik zelf de munt mooi vind.

- Ik verzamel omdat ik historie en numismatiek leuk vind, en niet om een toekenning van een zo hoog mogelijke kwaliteit- en dus ook automatisch zeldzaamheidgradatie, bij mijn stukken te krijgen.
Natuurlijk, het geeft een kick als je een muntje in topkwaliteit vind, maar ik geniet daar, zonder een bevestiging van NGC of PCGS, net zoveel van.

De enige reden waarom ik het zou kunnen laten doen, is puur voor de conservatie zelf. Wachten dus maar, tot er hersluitbare exemplaren komen...
Dat het gerommel met kwaliteitsbeoordeling bij handelaren er veelal mee om zeep wordt geholpen, juich ik ook toe.
Met een beetje inlezen als beginnend numismaat, zouden ze overigens ook door de mand vallen, maar dat is weer een andere discussie :lach:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

lasuze schreef:Wat is jouw mening over bijvoorbeeld dubbeltje 1917 dan van het MPO Grivna? Weet je naam niet :-(
Het is een mooi dubbeltje wat ooit is schoongemaakt in een ver verleden, maar qua koninkrijk ben ik wel eens te kritisch. Als ik deze zou moeten graderen volgens het MS-systeem is mijn indicatie MS62, vooral door de wangpartij van de Koningin, het lijkt of er een stukje ontbreekt door de belichting of het is misschien een bloebje metaal dat niet jofel (stempelbreukje?) doorgeslagen is. Groetjes, Eric. :wave:
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 22 jul 2013, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

RTholen: Ik vind het heel goed dat je een toelichting geeft omtrent het slabben. Ik kan alleen maar omschrijven wat je schrijft over de vernietiging van slabs, die gaan er helemaal aan bij openbreken. Er is niets mis met een Hartberger, doch dat is uitsluitend mijn persoonlijke mening! :wave:

PS: slabs die je open kan doen, dicht en weer open bestaan ook al... ohohohohoh http://www.coinsupplystore.com voor nog geen 2 US-dollar per stuk. Lekker creabeaslabben, hoe cool is dat :kwijl:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

BIJBELtje over VALSE PCGS/NCG als verhandeld sinds 2008 "made in China" is Scott A Travers 6th edition boekwerk met excellente foto's van alle valse labels in de wereld, een uitgave van Random House.
coin_collectors_survival_manual_6th_Scott_Travers.jpg
Wel ff kopen voor je slabs gaat betalen op Ebay: scheelt je zo honderden eurootjes per object. :LoneRanger:
sample-5.jpg
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 22 jul 2013, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
lasuze

Bericht door lasuze »

Maar eh....als het nummer terug te vinden is op de site van het PCGS zit je toch wel goed? Mits vlekjes etc. overeenkomen uiteraard. En nu heb ik het niet over de gradering, schoonmaken etc., maar een Chinese vervalsing kan het dan niet zijn lijkt me.
lasuze

Bericht door lasuze »

ISBN nummer? Is dit de laatste uitgave? Wel zo handig lijkt me....misschien toch 's bestellen.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

lasuze schreef:Maar eh....als het nummer terug te vinden is op de site van het PCGS zit je toch wel goed? Mits vlekjes etc. overeenkomen uiteraard. En nu heb ik het niet over de gradering, schoonmaken etc., maar een Chinese vervalsing kan het dan niet zijn lijkt me.
Ontdek zojuist dat de update, nummer 7 ook in Nederland verkrijgbaar is, met nog meer info op valse labels, sluitingen en dergelijke.
Waar? voor nog geen 20 euro te bestellen bij BOL.COM, levertijd 5-7 dagen..
1001004010473168.jpg
pcgs_fake_slab_1200.jpg
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 22 jul 2013, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
lasuze

Bericht door lasuze »

DANK U ERIC!! ;-)
Slab of niet; ben toch blij met duppie en kwartje voor 390 euro. Zou me bij een NVMH handelaar niet gelukt zijn in deze kwaliteiten denk ik zo.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

lasuze schreef:DANK U ERIC!! ;-)
Slab of niet; ben toch blij met duppie en kwartje voor 390 euro. Zou me bij een NVMH handelaar niet gelukt zijn in deze kwaliteiten denk ik zo.
Daar kan ik geen antwoord op geven, want niet iedere NVMH handelaar is even betrouwbaar.. doch dat is een heel ander verhaal. Off-topic om zo maar te zeggen. Doch ik denk dat als je bvb gericht gaat kijken op een beurs i.p.v. internet, dat je heel veel mooie betaalbare zaken kan vinden die je zelf ook MS 65 of hoger kan graderen; en hier en daar zie je zelfs ook slabs liggen bij standjes.

Zo kan je ook verzamelen: graf op Sulawesi uit 2000 met de interesses van de overledene:
sulawesi6969.jpg
Op Sulawesi wordt het hoofd van de romp gescheiden en neergezet bij de familie thuis. Schedel is bewierookt en echt!
lasuze

Bericht door lasuze »

grivnagozer schreef:
lasuze schreef:Maar eh....als het nummer terug te vinden is op de site van het PCGS zit je toch wel goed? Mits vlekjes etc. overeenkomen uiteraard. En nu heb ik het niet over de gradering, schoonmaken etc., maar een Chinese vervalsing kan het dan niet zijn lijkt me.
Ontdek zojuist dat de update, nummer 7 ook in Nederland verkrijgbaar is, met nog meer info op valse labels, sluitingen en dergelijke.
Waar? voor nog geen 20 euro te bestellen bij BOL.COM, levertijd 5-7 dagen..
1001004010473168.jpg
pcgs_fake_slab_1200.jpg
Terwijl dit nummer wel terug te vinden is in de database van het PCGS.....kreun! Hoe zie je nou dat deze vals is en b.v. mijn dubbeltje/kwartje niet?
lasuze

Bericht door lasuze »

tp://coins.ha.com/c/item.zx?saleNo=420&lotIdNo=105007

Dat is deze munt........gezien het nummer. Zijn de munten identiek of is bovenstaande link de echte en die van jou de valse?

Terug naar “Munten algemeen”