Morgan dollar

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Noord Amerika.

Moderators: koenmunten, Willem

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
chrisS
Senior lid
Senior lid

Morgan dollar

Bericht door chrisS »

Ik heb een kleine verzameling Morgan dollars (een 30-tal), waarvan ik een aantal van de hand wil doen.
In feite verzamel ik munten van de US op jaartal, niet per munthuis. Van de Morgan dollars heb ik dus een aantal dubbele jaartallen, welliswaar van verschillende munthuizen (de meesten munten zijn Philadelphia en New Orleans). Nu weet ik nog niet goed welke ik ga wegdoen. Zou ik zoveel mogelijk van hetzelfde munthuis behouden, of gewoonweg de mooiste maar dan een mix van munthuizen?

Zijn hier nog mensen die Morgan dollars verzamelen? Zo ja, hoe verzamelen jullie? Op jaartal? Eén of meedere munthuizen per jaartal?...
Laatst gewijzigd door chrisS op 08 jun 2013, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Morgan dollar

Bericht door Jan W »

Persoonlijk zou ik de mooiste dollar van elk munthuis bewaren. Maar goed, dan blijft er niet meer veel over in de collectie: Philadelphia, New Orleans, San Francisco, Denver en Carson City. :knipoog:

In mijn eigen collectie heb ik er maar één, toevallig uit New Orleans. Bij de Franse en Duitse munten zijn er ook meerdere munthuizen maar ik verzamel alleen op type dus niet zozeer op munthuis of muntmeesterteken of er moet een mooi, historisch, verhaal achter zitten.
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Heb mij vergist in m'n eerste bericht: de meeste zijn van Philadelphia en New Orleans (geen mint teken en mint teken O)
Enkele zijn van San Francisco.
Houtenmunt

Bericht door Houtenmunt »

Ik zou zeggen bewaar de mooiste van elk jaar, maar als er binnen een jaar een bepaalde letter tussen zit die wat duurder is dan de rest dan zou ik die verkopen. Als het voor jezelf dezelfde waarde heeft in je verzameling maar bij verkoop meer opbrengt, dan is dat mooie winst.

Zelf verzamel ik alleen de makkelijke Amerikaanse munten (centen vanaf lincoln oude type, 5 cents monticello, dime en quarter niet zilver) op jaartal en letter. En hoop de tussen categorie als indiaan centen, de makkelijkere buffel 5 cents, mercury- en naoorlogse zilver dime, zilver quarter washington, ooit op jaartal te hebben zonder moeilijke jaren. De hogere hooguit op type, misschien niet zilveren half dollars / dollars nog op jaartal.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik zou zeggen, neem contact op met Willem want hij verzameld Morgan dollars.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Mogelijk heb ik wel interesse. Wat is de kwaliteit? Datis wel belangrijk voor mij.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Hier is een foto van een aantal munten:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Heb even alles op orde gebracht en volgende Morgan dollars blijven nog over die weg mogen:

1878-S
1879-S
1883-O
1884-P
1885-P
1886-O
1900-O
1921-P
1921-S

Indien er nog mensen zijn met dubbels, wil ik ook graag ruilen...
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Zet maar een slotje op dit topic. Alle munten zijn al weg.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

De goldrush van California leidde tot de oprichting van de Carson City Mint, welke diverse zilveren en gouden munten aanmuntte tussen 1870 en 1893. Na een brand in het machinale gedeelte is tussen 1895 en 1933 een essay-office gevestigd die zilvergehalten en goudgehalten controleerden van nuggets en muntslag overzee.
Met betrekking tot de Morgan-Dollars is CC de kleinste oplaag, en in de USA zelf de meest gewenste dollar. Daarom prefereer ik de CC-dollars boven de overige commerciële munthuizen, vanwege de link met het echte wilde westen en de Indianenoorlogen, daar de basis van die CC-dollars is aangemunt op geroofd Indiaans Navajo-zilver, terwijl de overige munthuizen buitenlands ingewisseld immigranten-muntgeld omsmolten tot hergebruik.

Terug naar “Noord Amerika”