@ Rob Kooy,
Op numisforum schrijf jij het volgende over het door mij hierboven geplaatste bericht:
Het bewuste stukje is mij bekend, maar er staan een paar slordigheidjes in. Destijds was de Belgische Frank 48 cent waard. De muntjes die in het zuiden van het land werden gebruikt waren de Belgische 2 centiem (waarde 0,96 cent) en ze waren geen wettig betaalmiddel. Maar de arbeiders die deze muntjes met hele rollen tegelijk van hun werkgevers als loonbetaling ontvingen waren niet in staat om zich hier tegen te verzetten.
VrGr,
Rob Kooy
Je reageert op dit stuk wat ik dus schreef hierboven:
Munthunter schreef:Deze twee centiemstukken kwamen veel voor in het zuiden van het land. Zo uit het blote hoofd was de waarde van deze centiem omgerekend 0,96 cent. Boeren in het zuiden (Brabant) betaalden hun werknemers uit in deze centen en verdienden zo toch wat 'terug'. Ze bemachtigden ze dus voor 0.96 cent en gaven ze uit voor 1 cent en zo maakte men een beetje winst (0,04). Deze munten waren in die conterijen dan ook gewoon wettig betaalmiddel en om die reden vindt je ze dus ook nog regelmatig in de Brabantse grond terug.
Let wel altijd even goed op, na de onafhankelijkheid van Belgie van Nederland kwam het aanmuntproces van deze centiemstukken niet snel genoeg op gang om aan de vraag van een pasmunt te voldoen. Er waren te weinig grondstoffen (deze waren opgeraakt bij de strijd tot onafhankelijkheid) om de munten te slaan. België heeft toen heel slim Nederlandse centen herslagen met hun eigen beeltenis van de centiemstukken. Dit werd soms zo snel gedaan dat slechts een kant werd beslagen, zodat je een munt kreeg met aan een zijde het wapenschild van Nederland en aan de andere zijde de leeuw van België. Ook zijn er verschillende voorbeelden van de 2 centiemstukken waar je nog gedeeltes van de oorspronkelijk Nederlandse cent kunt zien. Leuke hebbedingetjes voor de verzamelaars met een 'leuke' geschiedenis.
Dus vindt je voor de zoveelste keer een centiemstuk? Kijk even of je nog iets van een 1 cent stuk van Nederland er in terug kunt vinden (W of kroon, etc.) je weet maar nooit.
Gr. Jeroen
ik heb het maar even opgezocht omdat ik niet van slordigheidjes houd
Jouw verhaal van de Frank laat ik gemakshalve even buitenbeschouwing omdat ik het daar niet over had. Jacques Schulman schrijft in zijn boekwerk het volgende:
[quote="Jacques Schulman" 349bis blz. 112"]In België zijn na 1830 ongeveer 58 miljoen stuks Nederlandse koperen munten (Centen en halve Centen) ingehouden. De nieuwe Belgische 2 Centiemsstukken overstroomden ook ons land, waar zij voor Brabantse of Brusselse centen in omloop waren. De muntverslagen klaagden er steeds over. Men vond soms wel 50% Belgische munten onder het koper. De smokkelaars behaalden een aardig winstje daar
100 "Brusselse Centen" slechts 94½ cent kostten.
Bij Kon. Besluit van 25 julie 1834, No 23 werd een invoerverbod in ons land voor deze centen en halve centen uitgevaardigd; er was namelijk gebleken dat bij de Brusslese banken voor
f650.000 aan deze munten voorhanden was, welke met een rabat van 20 á 30% in Amsterdam werden aangeboden!
Bij Kon. Besluit van 6 september 1841, No 31 werd eerstgenoemd K.B. ingetrokken. Het heeft tot 1877 geduurd, toen een
bronzen pasmunt hier ingevoerd werd, voor dat de laatste Belgische stukken uit de omloop verdwenen waren.[/quote]
Ze zaten niet in rollen, maar in (loon)zakjes. De door mij opgegeven waarde moet dus zijn: 1 Twee Belgische Centiemsstuk is 0,945 Nederlandse Cent waard. Inderdaad was het dus een niet wettig betaalmiddel, maar konden de werknemers ze dus niet weigeren.
Zo is dat ook weer rechtgezet
Gr. Jeroen