25 sen munten uit 1952

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Azië.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

25 sen munten uit 1952

Bericht door koenmunten »

Vandaag heb ik een tweetal 'fantasie-munten' van 25 sen 1952 ontvangen uit Indonesië:

Afbeelding

Tenminste ik ga er vanuit dat het fantasiemunten zijn wat ze staan niet in de catalogus en er wordt ook niet vermeld dat er voor de 25 sen 1952 patternmunten geslagen zijn. Bovendien zijn ze van een matige kwaliteit.

Toch gaat mijn fantasie een beetje op de vrije loop als ik dit soort muntjes tegenkom. Ik heb ze nog nooit eerder gezien en het is een interessant jaar. In de jaren 1951 en 1952 zijn er in Nederland een 5-tal verschillende munten geslagen voor de nieuwe republiek Indonesië.

Dat daarbij wel eens wat mis ging/dat er geoefend werd heb ik al eens eerder beschreven (zie ook: http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=117&t=6245). Zo heb ik een 5 sen muntje in de verzameling die geslagen is op een 10 pfennig 1940... dus de voormalige koloniale overheerser van Indonesië, gebruikte munten van de voormalig bezetter (Duitsland) om te kijken of de muntjes voor de ex-kolonie wel mooi werden:

AfbeeldingAfbeelding

En dan denk ik waarom zou Indonesië in 1952 of al eerder niet al aan het oefenen geweest zijn met het maken van pattern voor de nieuwe eigen munten? Als je kijkt naar de achterzijde van de 25 sen 1952 munten en die legt naast de officiële 50 sen die in Nederland voor Indonesië geslagen is dat zie op alle munten een afbeelding van prins Diponegoro/Dipanegara staat. Vonden de Indonesiërs die 50 sen met hun bekende vrijheidsstrijder (http://nl.wikipedia.org/wiki/Diponegoro) zo mooi dat ze er ook 25 sen munten van wilden maken? Zou zo maar kunnen, de 25 sen munten zijn bijna net zo groot als de 50 sen, ietsje lichter, maar ze hebben wel een mooi fijn kartelrandje:

AfbeeldingAfbeelding

En er is nog een exemplaar van een 25 sen 1952 fancy-munt bekend, dus misschien zijn er nog wel veel meer:

Afbeelding

In mijn fantasie zijn de Indonesiërs in 1952 dus bezig met het maken van allemaal proefmunten voor de nieuwe 25 sen.
De officiële aluminium 25 sen 1952 die in Nederland voor Indonesië geslagen is kennen we allemaal en die heeft een zijde die lijkt op de 50 sen maar i.p.v. Dipanegara staat op de andere zijde de Garuda met de symbolen van de pancasila:

Afbeelding

Maar er is ook een vervalsing bekend waar op de keerzijde wel prins Dipanegara staat:

Afbeelding

Afijn... uiteindelijk hebben alle fantasiemuntjes of mogelijke superzeldzame patternmunten het niet gehaald.
Zelfs het slaan van de eerste eigen munten bleek best lastig :knipoog: :

AfbeeldingAfbeelding

Mocht iemand meer informatie hebben over dergelijke 25 sen 1952 munten dan hoor ik het graag.
Zelf probeer ik in Indonesië meer serieuze informatie op te sporen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Re: 25 sen munten uit 1952

Bericht door peterpaul31 »

Interessante munten!
verzamelaar van wereldmunten

Terug naar “Azië”