IJsland, potentieel EU-lid
Moderator: euromunter
-
- Globale moderator
IJsland, potentieel EU-lid
Toetreding IJsland tot de Europese Unie
IJsland heeft op 17 juli 2009 officieel het lidmaatschap van de EU aangevraagd. Het land stond in het verleden altijd afwijzend tegenover lidmaatschap van de Europese Unie en de eurozone. De recente wereldwijde economische crisis heeft hier echter verandering in gebracht. Het land heeft grote financiële problemen en heeft de Wereld Handels Organisatie en de EU om financiële steun gevraagd. In eerste instantie heeft de regering van IJsland gekeken naar een mogelijkheid om de euro te adopteren, maar de EU blijft van mening dat een land de euro pas kan adopteren als het eerst lid wordt van de EU.
Omdat IJsland al een democratie is en bovendien lid is van de Europese Vrijhandelsassociatie, werd in eerste instantie verwacht dat een eventuele toetreding tot de EU tot weinig problemen zou leiden. Hoewel het IJslandse volk eerst negatief tegenover het lidmaatschap stond, wijzen statistieken uit dat de bevolking steeds positiever wordt.
Toch wil een groot deel van hen een referendum over het onderwerp. Bovendien zien de Europese en IJslandse politici ook nog enige obstakels die overwonnen moeten worden. De belangrijkste kwestie waarover discussie bestaat is de visserij. Als IJsland lid wordt van de EU, dan gebeurt dat mogelijk tegelijk met Kroatië in 2011.
(Bron: europa.nu)
IJsland heeft op 17 juli 2009 officieel het lidmaatschap van de EU aangevraagd. Het land stond in het verleden altijd afwijzend tegenover lidmaatschap van de Europese Unie en de eurozone. De recente wereldwijde economische crisis heeft hier echter verandering in gebracht. Het land heeft grote financiële problemen en heeft de Wereld Handels Organisatie en de EU om financiële steun gevraagd. In eerste instantie heeft de regering van IJsland gekeken naar een mogelijkheid om de euro te adopteren, maar de EU blijft van mening dat een land de euro pas kan adopteren als het eerst lid wordt van de EU.
Omdat IJsland al een democratie is en bovendien lid is van de Europese Vrijhandelsassociatie, werd in eerste instantie verwacht dat een eventuele toetreding tot de EU tot weinig problemen zou leiden. Hoewel het IJslandse volk eerst negatief tegenover het lidmaatschap stond, wijzen statistieken uit dat de bevolking steeds positiever wordt.
Toch wil een groot deel van hen een referendum over het onderwerp. Bovendien zien de Europese en IJslandse politici ook nog enige obstakels die overwonnen moeten worden. De belangrijkste kwestie waarover discussie bestaat is de visserij. Als IJsland lid wordt van de EU, dan gebeurt dat mogelijk tegelijk met Kroatië in 2011.
(Bron: europa.nu)
-
- Globale moderator
IJsland stap dichter bij EU-lidmaatschap
REYKJAVIK/BRUSSEL - Leiders van landen in de Europese Unie (EU) staan op het punt het startsein te geven voor toetreding van IJsland.
In een voorstel voor een verklaring die tijdens een EU-topvergadering komende donderdag wordt voorgelezen, staat dat de Unie heeft besloten om onderhandelingen voor toelating van IJsland van start zullen gaan.
De verklaring werd gisteren uitvoerig doorgenomen door alle EU-ministers van Buitenlandse Zaken die overigens het belang onderstreepten dat IJsland zijn financiële systeem op orde brengt. Veel Britse en Nederlandse spaarders verloren hun spaartegoeden toen de IJslandse bank Icesave in het najaar van 2008 over de kop ging. Zowel Groot-Brittannië als Nederland heeft ermee ingestemd de onderhandelingen over de toelating niet te blokkeren. Beide landen zeggen genoeg garanties te hebben dat IJsland zijn terugbetalingsverplichtingen zal nakomen. Naar schatting zullen de onderhandelingen tussen de één en twee jaar in beslag nemen. Dat een toetreding in een dergelijk korte tijd kan plaatsvinden, komt doordat IJsland al lid is van de Europese Economische Ruimte (EER) en het paspoortverdrag Schengen.
Groeten Paul
-
- Globale moderator
groeten PaulEU begint toetredingsgesprek IJsland
De Europese Unie begint gesprekken met IJsland over toetreding tot de EU. Dat hebben de Europese regeringsleiders vanmiddag beslist in Brussel. Jan Peter Balkenende heeft het besluit niet geblokkeerd.
De demissionair premier zegt harde voorwaarden te hebben gesteld over het terugbetalen van 1,3 miljard euro die Nederland aan IJsland heeft geleend. Hij stelt dat er zonder terugbetaling van dat geld van toetreding geen sprake kan zijn. Hoe snel de onderhandelingen verlopen, hangt af van de snelheid waarmee IJsland aan alle EU-voorwaarden voldoet.
Een deel van de Tweede Kamer is tegen het beginnen van toetredingsonderhandelingen, zo bleek in een debat gisteren. De Europese regeringsleiders hebben er echter wel vertrouwen in dat IJsland zich zal blijven inzetten om alle obstakels voor aansluiting uit de weg te ruimen.
-
- Globale moderator
Inderdaad, maar ik neem aan dat de EU echt wel strenge eisen zal stellen aan een nieuw EU land.
Wat dat betreft maak ik me daar over niet echt zorgen. En waar ik vorig jaar nog wel positief ben over een snelle toetreding tot de eurozone (voor 2015), verwacht ik nu dat het ruim na 2015 wordt.
groeten Paul
Wat dat betreft maak ik me daar over niet echt zorgen. En waar ik vorig jaar nog wel positief ben over een snelle toetreding tot de eurozone (voor 2015), verwacht ik nu dat het ruim na 2015 wordt.
groeten Paul
-
- Senior lid
Zijn ze die rookpluim dat al vergeten? Let op mijn woorden die vulkaan (of eerder een van de andere 30) zal nog veel geld gaan kosten. Maar goed je kunt een land niet uitsluiten op geologische 'gebreken'chrisS schreef:denk dat de EU momenteel een Griekenland in het noorden wel kan missen...
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Globale moderator
Die heeft wel meer gezegd... Ik ben benieuwd of Nederland haar poot stijf houdt. Gelukkig is er ook nog het trotse Groot-Brittannië dat haar geld terug welllinde schreef:Maar Balkenende heeft al gezegd dat er van toetreding geen sprake kan zijn voordat Ijsland zijn schulden aan o.a. Nederland betaalt.
Paul
Hij had jaren geleden ook gezegd dat we uit Uruzgan weg zouden gaan maar die Obama likker wilde toch weer overstag gaan. Nederland wil cash van IJsland maar we kregen ash. Heeft me aardig wat pegels gekost i.v.m. geboekte vluchten die niet doorgingen.llinde schreef:Maar Balkenende heeft al gezegd dat er van toetreding geen sprake kan zijn voordat Ijsland zijn schulden aan o.a. Nederland betaalt.
Luit
Hopelijk houden ze v.w.b. IJsland de boot nog even af.
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Globale moderator
Ik ben er zeker niet op tegen wanneer IJsland het geld terugbetaald aan Groot-Brittannië en Nederland én ze voldoen aan de eisen van de Europese Unie, dat ze dan ook toetreden. Misschien opent het ook andere deuren, zoals die voor Noorwegen. Misschien zullen zij weer een poging doen op toe te treden tot de Europese Unie.Ilosab schreef:Hij had jaren geleden ook gezegd dat we uit Uruzgan weg zouden gaan maar die Obama likker wilde toch weer overstag gaan. Nederland wil cash van IJsland maar we kregen ash. Heeft me aardig wat pegels gekost i.v.m. geboekte vluchten die niet doorgingen.llinde schreef:Maar Balkenende heeft al gezegd dat er van toetreding geen sprake kan zijn voordat Ijsland zijn schulden aan o.a. Nederland betaalt.
Luit
Hopelijk houden ze v.w.b. IJsland de boot nog even af.
Gr. Alfred
Maar IJsland zal wel eerst aan een hele hoop eisen moeten voldoen.
Paul
-
- Volledig lid
-
- Senior lid
-
- Globale moderator
Ze zullen toch bezuinigingen moeten gaan doorvoeren en een betalingsregeling moeten gaan treffen met zowel Nederland als GB. Het bedrag zal niet in 1 keer worden terugbetaald maar in (vele) termijnen.mikkey99 schreef:Waar willen ze dit dan van betalen? schijnt dat er wel veel toeristen nu naar ijsland gaan om in de borrelende vulkaan te gaan kijken.euromunter schreef: Ik ben er zeker niet op tegen wanneer IJsland het geld terugbetaald aan Groot-Brittannië en Nederland
Paul
Mikkey
groeten Paul
Feit blijft ook dat vele, vele landen staatsschulden hebben en deze ook terug moeten betalen. IJsland is daarin dus geen uitzondering.
Denk ook niet dat ze IJsland hier op willen afwijzen. Een failliet land betekend in zijn geheel geen terugbetaling. Maar goed het is natuurlijk wel een enorm bedrag welke verdeeld is onder vele Nederlanders en Engelsen en niet alleen bij de staat, dus andere belangen?
Gr. Jeroen
Denk ook niet dat ze IJsland hier op willen afwijzen. Een failliet land betekend in zijn geheel geen terugbetaling. Maar goed het is natuurlijk wel een enorm bedrag welke verdeeld is onder vele Nederlanders en Engelsen en niet alleen bij de staat, dus andere belangen?
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Globale moderator
Nederlands Dagblad
Groeten PaulEU begint onderhandelingen met IJsland
De Europese Unie begint dinsdag onderhandelingen met IJsland over toetreding tot de EU.
De Europese Unie begint dinsdag onderhandelingen met IJsland over toetreding tot de EU. Ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-landen geven daartoe maandag formeel goedkeuring.
De regeringsleiders van de 27 EU-landen waren het half juni in praktijk al eens geworden om de onderhandelingen te openen. Het armlastige IJsland had het lidmaatschap aangevraagd om zo de euro te kunnen gaan invoeren.
De onderhandelingen kunnen makkelijk twee à drie jaar duren. De EU en IJsland verschillen onder meer van mening over walvisvangst. IJsland staat de vangst toe, in de EU is die verboden.
Nederland en Groot-Brittannië eisen ook dat IJsland een schema opstelt voor de terugbetaling van miljarden euro's aan leningen. IJsland leende het geld nadat de Icesave-bank failliet ging.
Referendum
Na het afronden van de onderhandelingen moeten de circa 300.000 inwoners van IJsland zich in een referendum uitspreken over toetreding. Instemming is niet vanzelfsprekend, zo blijkt uit enquêtes. De EU heeft vast geld beschikbaar gesteld voor een pro-EU-campagne.
IJsland zou bij toetreding de 29e lidstaat van de Europese Unie kunnen worden, direct na toetreding van Kroatië. Het Balkanland Kroatië verwacht de toetredingsgesprekken met de EU begin 2011 af te ronden. De EU onderhandelt momenteel tevens met Turkije, terwijl ook Macedonië kandidaat-lidstaat is.
Zo te lezen gaan er de komende jaren veel EU leden bijkomen en in de loop der tijd dus ook veel nieuwe Euromunten.
Zou voor IJsland wel mooi zijn dat ze de euro invoeren. Als alle munten geslagen zijn dan kunnen ze die gelijk aan Nederland en Groot Brittannië geven ter afbetaling van de leningen v.w.b. de Icesavebank. Als er een referendum gaat komen dan zal er geen euro komen denk ik. De IJslanders willen het geld niet terugbetalen en hoe langer ze het uitstellen des te eerder zijn ze er van overtuigd dat het kwijtgescholden wordt.
Gr. Alfred
Zou voor IJsland wel mooi zijn dat ze de euro invoeren. Als alle munten geslagen zijn dan kunnen ze die gelijk aan Nederland en Groot Brittannië geven ter afbetaling van de leningen v.w.b. de Icesavebank. Als er een referendum gaat komen dan zal er geen euro komen denk ik. De IJslanders willen het geld niet terugbetalen en hoe langer ze het uitstellen des te eerder zijn ze er van overtuigd dat het kwijtgescholden wordt.
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
-
- Globale moderator
Dan denk ik dat de euro er juist wél komt! De IJslanders wil niet weer een dergelijke crisis. Maar om die euro in te voeren zal het dus eerst moeten toegelaten worden tot de EU, en daar kan met name Groot Brittannië nog wel eens heel vervelend gaan doen. Nederland zal wel snel inbinden onder het mom 'we doen het voor Europa' en we moeten verder kijken dan alleen naar ons land...Ilosab schreef:Als er een referendum gaat komen dan zal er geen euro komen denk ik. De IJslanders willen het geld niet terugbetalen en hoe langer ze het uitstellen des te eerder zijn ze er van overtuigd dat het kwijtgescholden wordt.
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Waar ik echt denk dat de EU dat wel meeneemt in een akkoord. Want dit zou ook de weg vrij kunnen maken voor Noorwegen om nogmaals te proberen om bij de EU te kunnen komen. Ik denk dat het geaccepteerd zal worden, ondanks misschien vele protesten. Ik zie het niet als een struikelblok. Er zijn namelijk ook vrij veel regeringen die op z'n minst naar de rechterkant toe neigen en meer geven om de economie en het geld. Wat dus meteen weer aangeeft dat het hele IceSave gebeuren dus wel als een behoorlijk struikelblok kan worden gezien. En terecht...
De IJslandse bevolking moet alleen eens even die immense blok ijs voor hun kop weghalen en gaan accepteren dat je nu eenmaal moet meebetalen aan de fouten die zijn gemaakt door de economen, beleggers, bankiers en overheid. Dat moeten we wereldwijd allemaal...
Groeten Paul
De IJslandse bevolking moet alleen eens even die immense blok ijs voor hun kop weghalen en gaan accepteren dat je nu eenmaal moet meebetalen aan de fouten die zijn gemaakt door de economen, beleggers, bankiers en overheid. Dat moeten we wereldwijd allemaal...
Groeten Paul
Toetrededing van ijsland kan nog wel eens tegen worden gehouden.
Ze hadden wel 1 keiharden eis: dat europa zich niet met walvisvangst zou bemoeien.
Gr MArk
Ze hadden wel 1 keiharden eis: dat europa zich niet met walvisvangst zou bemoeien.
Gr MArk
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.
Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
-
- Globale moderator
En wat nu als de EU besluit dit te gedogen of gewoon toe te staan? Wat nu als de economische belangen een veel grotere rol gaan spelen. Hoewel ik mij afvraag in welk opzicht IJsland ons nu echt zoveel meer kan opleveren. Maar om daar echt een mening van te kunnen vormen, zou ik me eerst eens wat beter in de IJslandse economie moeten verdiepen.koiboyke schreef:Toetrededing van ijsland kan nog wel eens tegen worden gehouden.
Gr MArk
Of IJsland ook haar wateren open wil stellen, dat is denk ik wel een klein punt waarbij ook de trots van IJsland komt kijken.
Paul
-
- Globale moderator
Whisky on the rocks?euromunter schreef:Hoewel ik mij afvraag in welk opzicht IJsland ons nu echt zoveel meer kan opleveren. Paul
Ik lees nergens dat Icesave gebeuren v.w.b. die onderhandelingen. Zoals al eerder geschreven. Groot-Brittannië zal dat wel op tafel gooien en die klojo's van de Nederlandse regering zullen dat wel weer met de mantel der liefde bedekken. Is toch schitterend om goede sier te maken met het geld van de belastingbetaler, van ons dus.
Gr. Alfred