catalogus Provinciaal/VOC
Moderator: Robin
catalogus Provinciaal/VOC
Het gaat niet zo heel erg hard meer met nieuwe aanvullingen van de verzameling, de euro is zo goed als over en uit (niet echt zin meer in), bij Amerikaanse munten ben ik bij de duurdere aangekomen, nu echt zoeken naar koopjes, die er dus niet zijn , ook Koninkrijk ligt op zijn gat. En dan kom je bij het probleem, wat nu? ik kan nl. niet 2 á 3 maand zonder een nieuw muntje te scoren, denk dat er wel meer zo over denken.
Nou heb ik besloten om mijn oude passie er maar weer bij te gaan verzamelen, nl. Gouden Tientjes. Ik ben gek op grote zilveren munten, maar wat niemand weet is dat ik veel gekker op Gouden Tientjes ben, ik heb de hele collectie Wilhelmina en een groot deel Willem III in bezit gehad, maar door omstandigheden moeten wegdoen. Maar zoals ieder wel weet zijn de Gouden Tientjes niet echt aan de lage kant geprijst, dit was voor mij een reden om even verder te kijken of er nog iets anders te verzamelen valt, en ja wel ik wist het direct nl. VOC en Proviciaal. Ik houd ook erg van geschiedenis dan zit dit dus goed.
Dus mijn vraag aan de kenners (ik weet natuurlijk wel wie) welke catalogus moet je hebben voor Provinciaal en VOC, ik hoor het graag.
Gr. Willem
Nou heb ik besloten om mijn oude passie er maar weer bij te gaan verzamelen, nl. Gouden Tientjes. Ik ben gek op grote zilveren munten, maar wat niemand weet is dat ik veel gekker op Gouden Tientjes ben, ik heb de hele collectie Wilhelmina en een groot deel Willem III in bezit gehad, maar door omstandigheden moeten wegdoen. Maar zoals ieder wel weet zijn de Gouden Tientjes niet echt aan de lage kant geprijst, dit was voor mij een reden om even verder te kijken of er nog iets anders te verzamelen valt, en ja wel ik wist het direct nl. VOC en Proviciaal. Ik houd ook erg van geschiedenis dan zit dit dus goed.
Dus mijn vraag aan de kenners (ik weet natuurlijk wel wie) welke catalogus moet je hebben voor Provinciaal en VOC, ik hoor het graag.
Gr. Willem
Re: catalogus Provinciaal/VOC
Voor provinciale munten vanaf 1555 tot begin 19de eeuw: Catalogus van de Nederlandse Munten 1555-1806 van Jan C. van der Wis en Tom Passon. Momenteel ligt er een tweede druk uit 2009 (groen), de verwachting is dat er in september een nieuwe 3de druk uitkomt. Laat de 1ste druk maar liggen want de 2de druk biedt veel meer.
Ja dat is een bekend verhaal Willem, ik ben vorig jaar ook begonnen met provinciale munten, toen ik een half jaar niets had kunnen scoren op het plantagegeld vlak.
Gelukig kan ik dit jaar wel wat plantagemunten vinden. Er is niet echt een goed VOC-catalogus, voor zover ik weet. Ik heb daar ook behoefte aan,
groeten koen
Gelukig kan ik dit jaar wel wat plantagemunten vinden. Er is niet echt een goed VOC-catalogus, voor zover ik weet. Ik heb daar ook behoefte aan,
groeten koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Voor VOC kun je het oude zonnebloem boekje nemen.. maar wil je wat dieper graven, dan moet je de Scholten hebben..
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
-
- Superlid
De 2e druk uit 2009 heb ik ook, persoonlijk vind ik dit een erg gebruiksvriendelijk en mooie catalogus.Jan W schreef:Voor provinciale munten vanaf 1555 tot begin 19de eeuw: Catalogus van de Nederlandse Munten 1555-1806 van Jan C. van der Wis en Tom Passon. Momenteel ligt er een tweede druk uit 2009 (groen), de verwachting is dat er in september een nieuwe 3de druk uitkomt. Laat de 1ste druk maar liggen want de 2de druk biedt veel meer.
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Ja dat klopt maar ik heb toch ook behoefte aan een meer recente prijsindicatie voor de munten...Robin schreef:Voor VOC kun je het oude zonnebloem boekje nemen.. maar wil je wat dieper graven, dan moet je de Scholten hebben..
Dus nu hoop ik dat als binnenkort de derde versie van de CNM (binnen een paar jaar) gereed is dat iemand het oppakt om voor VOC-munten een nieuwe catalogus te maken...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Willem, is het niet leuk om oudere zilveren crownsize wereldmunten te gaan verzamelen? (zoals Jan W)
.. lijkt me superinteressant (net als alle verhalen van Jan erover) en is ook precies jouw maat
.. en Jan is al zo ver.. die kom je voorlopig toch niet in het vaarwater..
Groet, Robin.
.. lijkt me superinteressant (net als alle verhalen van Jan erover) en is ook precies jouw maat
Groet, Robin.
Allen bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee. Dus als ik goed begrijp komt er in september een nieuwe druk uit, kan ik dan beter wachten tot september met het aanschaffen van de catalogus. Voor de VOC heb je dus één van Scholten nodig, komt deze ook geregeld in nieuwe druk uit. Ik ga er in ieder geval mee aan de slag.
Nou alleen nog even goed nadenken wat ik precies ga doen met Provinciaal, misschien dat jullie nog tips hebt.
Gr. Willem
Nou alleen nog even goed nadenken wat ik precies ga doen met Provinciaal, misschien dat jullie nog tips hebt.
Gr. Willem
Robin, geen gek idee van je. Het is niet mijn bedoeling om alle Provinciale guldens voor je neus weg te kapen er zijn ook nog 3 guldens, je angst is dus onterecht Die munten van Jan zijn inderdaad interessant en mooi om te zien, en de verhalen van hem erover lees ik graag.Robin schreef:Willem, is het niet leuk om oudere zilveren crownsize wereldmunten te gaan verzamelen? (zoals Jan W)
Groet, Robin.
Gr. Willem
Nee hoor! Heb geen angst.. vind het juist leuk om anderen te enthousiasmeren voor prov. guldens.. Bij mij is het ook zo dat ik bij het heel zeldzame en heel dure ben aangekomen en daar zijn de concurrenten geen beginnend prov. verzamelaars, maar doorgewinterde ouwe rotten.. met enorm diepe zakkenWillem schreef:Robin, geen gek idee van je. Het is niet mijn bedoeling om alle Provinciale guldens voor je neus weg te kapen er zijn ook nog 3 guldens, je angst is dus onterecht Die munten van Jan zijn inderdaad interessant en mooi om te zien, en de verhalen van hem erover lees ik graag.Robin schreef:Willem, is het niet leuk om oudere zilveren crownsize wereldmunten te gaan verzamelen? (zoals Jan W)
Groet, Robin.
Gr. Willem
.. en heb daarbij voorlopig toch een crisisbudget..
Groet, Robin.
hier is een topic over literatuur.
http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=8&t=6005
Zou iemand dat topic misschien sticky kunnen maken?!
http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=8&t=6005
Zou iemand dat topic misschien sticky kunnen maken?!
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Nou, nou, wat een leuk compliment! Dank jullie wel.Robin schreef:Nee hoor! Heb geen angst.. vind het juist leuk om anderen te enthousiasmeren voor prov. guldens.. Bij mij is het ook zo dat ik bij het heel zeldzame en heel dure ben aangekomen en daar zijn de concurrenten geen beginnend prov. verzamelaars, maar doorgewinterde ouwe rotten.. met enorm diepe zakkenWillem schreef:Robin, geen gek idee van je. Het is niet mijn bedoeling om alle Provinciale guldens voor je neus weg te kapen er zijn ook nog 3 guldens, je angst is dus onterecht Die munten van Jan zijn inderdaad interessant en mooi om te zien, en de verhalen van hem erover lees ik graag.Robin schreef:Willem, is het niet leuk om oudere zilveren crownsize wereldmunten te gaan verzamelen? (zoals Jan W)
Groet, Robin.
Gr. Willem
.. en heb daarbij voorlopig toch een crisisbudget..
Groet, Robin.
Het voordeel van die grote zilveren munten is dat je nu al weet dat je dit nooit compleet zal krijgen. Ik heb er dan ook niet zo snel last van als een munt boven mijn budget gaat, er zijn genoeg andere varianten of types. Omdat ik niet iets compleet hoef te hebben kan ik ook munten laten liggen en een goedkopere variant aanschaffen. Bijvoorbeeld: ik hoef de zeldzame 2,5 gulden 1841 met laaghangend oor niet te kopen want ik een 1842-er van hetzelfde type. Met Willem III rijksdaalders zit je helemaal goed: daar is maar één type van (met wat verschillende muntmeestertekens, maar daar let ik niet zo op). De mooiste die ik goedkoop kon krijgen voldoet hier dus.
Een ander voordeel is dat er altijd veel vraag is naar de grote zilveren munten zodat ik weet dat als er ooit nood aan de man is ik deze munten relatief snel weer kwijt kan raken. Niet dat ik dit nu van plan ben trouwens
Ik snap wel dat Robin nu in een veel moeilijker vaarwater komt. Ik vind het al heel wat als ik zijn guldens voorbij zie komen (die 1681-er met jaartal op de zuil!).