Wie weet wat dit is
-
- Nieuw lid
Wie weet wat dit is
Ik heb mij hier aangemeld omdat ik niet weet wat dit is. Ik heb dit via mijn werk gekregen en het komt oorspronkelijk bij Johan Enschede vandaan.
Het is gedrukt op een normaal mc papier maar het bevat wel alle druktecnieken zoals ze gebruikt worden voor geld en waardepapieren.
Wie zou mij kunnen vertellen waarvoor dit gebruikt werd en wanneer het gemaakt is? Ik kan er namelijk niets over vinden.
Alvast bedankt.
Het is gedrukt op een normaal mc papier maar het bevat wel alle druktecnieken zoals ze gebruikt worden voor geld en waardepapieren.
Wie zou mij kunnen vertellen waarvoor dit gebruikt werd en wanneer het gemaakt is? Ik kan er namelijk niets over vinden.
Alvast bedankt.
-
- Donateur
Re: Wie weet wat dit is
Welkom op dit forum
Ik vind dit een grappig exemplaar en heb eigenlijk geen idee wat dit voor moet stellen.
Als ik een gok moet wagen denk ik dat het een test exemplaar is om vast te stellen welke kleur, welk lettertype e.d men kon gebruiken om een echt biljet van te maken.
Ik herken diverse onderdelen van een biljet.
Maar mogelijk weet een biljettenverzamelaar je dit haarfijn te vertellen. (ik verzamel alleen maar munten).
Ik vind dit een grappig exemplaar en heb eigenlijk geen idee wat dit voor moet stellen.
Als ik een gok moet wagen denk ik dat het een test exemplaar is om vast te stellen welke kleur, welk lettertype e.d men kon gebruiken om een echt biljet van te maken.
Ik herken diverse onderdelen van een biljet.
Maar mogelijk weet een biljettenverzamelaar je dit haarfijn te vertellen. (ik verzamel alleen maar munten).
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Het papier ziet er wel een beetje poster-achtig uit, niet?
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
-
- Nieuw lid
Inderdaad, maar dat had ik al geschreven in mijn openingspost. Het is gewoon een mc papier maar wel met de beveiligingstechnieken.
Ben ook wel benieuwd, maar weet na wat google werk ook maar weinig informatie te vinden.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
DE haarlok van de Ruiter en de 5-jes zijn onmiskenbaar Oxenaar. Het is voor het eerst dat ik dit zie, dit is namelijk een deel van een offerte wat een drukkerij naar een nieuw land stuurt om te laten zien wat ze kunnen, om zodoende een deal te krijgen met het vervaardigen van een nieuwe coupure-serie voor een net gedekoloniseerd land in midden jaren 1970.
-
- Superlid
Lijkt mij een soort herrineringsposter om het guldenvijfje te herdenken. Je ziet er namelijk allemaal kenmerken van terugkomen.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Volledig lid
Ik heb geen idee wat het is en geloof je dus direct.grivnagozer schreef:DE haarlok van de Ruiter en de 5-jes zijn onmiskenbaar Oxenaar. Het is voor het eerst dat ik dit zie, dit is namelijk een deel van een offerte wat een drukkerij naar een nieuw land stuurt om te laten zien wat ze kunnen, om zodoende een deal te krijgen met het vervaardigen van een nieuwe coupure-serie voor een net gedekoloniseerd land in midden jaren 1970.
Wel een leuk stuk om bij een verzameling te hebben naar mijn bescheiden mening.
The American Banknote Company en Thomas de La Rue voegden ook zgn. drukkersproeven toe aan hun correspondentie met buitenlandse vorsten en regeringen als staaltje van wat er technisch mogelijk was om de nieuwe biljetten niet snel vervalst terug te zien. Dergelijke drukkersproeven passeerden de verantwoordelijke beslissers en werden uiteindelijk vernietigd na genomen besluit. Derhalve zeldzaam, en misschien leuk om te veilen bij bvb. MPO.
-
- Nieuw lid
Leuk om te lezen dat iemand weet wat het is, ik heb me echt helemaal suf gezocht op internet. Echt enorm bedankt voor het antwoord.
Als volbloed graficus ben ik echt heel trots om dit in mijn bezit te hebben, ik vond het al een mooi staaltje drukwerk maar nu met het verhaal erbij maakt het 't geheel echt heel bijzonder.
Wie weet dat mensen nog meer weten over dit stuk, ik blijf altijd nieuwsgierig dus wees vrij om te posten
Als volbloed graficus ben ik echt heel trots om dit in mijn bezit te hebben, ik vond het al een mooi staaltje drukwerk maar nu met het verhaal erbij maakt het 't geheel echt heel bijzonder.
Wie weet dat mensen nog meer weten over dit stuk, ik blijf altijd nieuwsgierig dus wees vrij om te posten
-
- Nieuw lid
Na al die jaren heb ik er eigenlijk niets meer mee gedaan, wellicht toch iets voor een liefhebber? Die heeft er dan meer plezier van.
Ik zelf ben een munt verzamelaar maar ik denk wel dat je vlug een PB-tje mag verwachten van een bankbiljet verzamelaar.Philliams schreef:Na al die jaren heb ik er eigenlijk niets meer mee gedaan, wellicht toch iets voor een liefhebber? Die heeft er dan meer plezier van.
Want eerlijk dit "testje" is wel uniek en moest eigenlijk na de voorstelling naar de versnipperaar.
Dus ik denk met een aangename prijs voor beiden lukt dat wel.
Groeten Luc.
-
- Nieuw lid
Na lang wikken en wegen besluit ik er toch afstand van te gaan doen.
Wie heeft er interesse? Laat maar weten.
Wie heeft er interesse? Laat maar weten.
-
- Volledig lid
Ik heb je een berichtje gestuurd