Biljetten strijken ?????

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
tammoschut

Biljetten strijken ?????

Bericht door tammoschut »

Nou weet ik maar al te goed dat op het forum strijken van biljetten sterk wordt afgeraden.
Maar als je met een vochtige doek toch zou strijken, wat gebeurt er dan met het biljet.
Hoe is dat te zien?
Deze vraag voor gulden biljetten maar ook voor eurobiljetten.
Wat de eurobiljetten betreft: heeft het invloed op de kleuren van de rechter kleurrijke balk met waarden?

Tammo
$and€r
Donateur
Donateur

Re: Biljetten strijken ?????

Bericht door $and€r »

Ik zou zeggen probeer het eens uit met biljetten uit je portemonnee.. :angel:
tammoschut

$and€r schreef:Ik zou zeggen probeer het eens uit met biljetten uit je portemonnee.. :angel:
Dan moet ik biljetten hebben van dezelfde kwaliteit en gebruik.
Ik heb dat wel gedaan, maar kan met blote oog geen verschil zien.
Kan natuurlijk dat ik aan een andere bril toe ben. :lach:

Tammo
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Pas er mee op, maar dat had je al begrepen.

Op bijvoorbeeld de 250 gulden biljetten zit een apart soort inkt wat hoger op het biljet ligt en zelfs voelbaar is. Ik heb ook iemand mogen aanhoren die zo'n biljet tussen een stapeltje tissues had gestreken en liet mij ook zien dat zijn biljet ook op de tissue zijn sporen had achtergelaten.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
tammoschut

Munthunter schreef:Pas er mee op, maar dat had je al begrepen.

Op bijvoorbeeld de 250 gulden biljetten zit een apart soort inkt wat hoger op het biljet ligt en zelfs voelbaar is. Ik heb ook iemand mogen aanhoren die zo'n biljet tussen een stapeltje tissues had gestreken en liet mij ook zien dat zijn biljet ook op de tissue zijn sporen had achtergelaten.

Gr. Jeroen
Ja, ik had zoiets ook gehoord of gelezen.
Maar betekent het voor een verzamelaar dat een kreukelig biljet meer waarde heeft dan een biljet dat misschien door gladstrijken iets minder inkt heeft?
Dat kan toch ook door veel gebruik komen?

Tammo
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Ik vind dit hetzelfde als ik een munt met de polijsmachine ga oppoetsen tot hij blinkt.
tammoschut

neozion schreef:Ik vind dit hetzelfde als ik een munt met de polijsmachine ga oppoetsen tot hij blinkt.
Dat snap ik.
Maar is elke verzamelaar per definitie wars van het "opknappen van munten of biljetten?
Ik zou wel eens willen weten of op dit forum ook verzamelaars zitten die wel oppoetsen of biljetten "" opknappen"
Nou ben ik me er van bewust dat er veel zullen zeggen "verprutsen"

Een proofmunt houdt toch zijn waarde doordat hij in perfecte staat blijft?
Waarliggen grenzen.
EEn UNCmunt of biljet is het meest waard. Dus er zit, naar mijn gevoel , een bepaalde onlogica in het bezwaar maken tegen
het öpknappen" Maar dit is misschien vloeken in de kerk. :lach:
Tammo
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Denk je dat je met een polijstmachine een munt kunt verbeteren??????

Een normale munt maak je niet schoon. In 99,9992% van de gevallen (even gegokt) verminder je de numismatische waarde van de munt.
Bij een bodemvondst is het soms een ander verhaal. Maar daar gaat het niet om.

Neem eens een normale euromunt in unc en dezelfde in een hele slechte staat. Ga die eens goed polijsten op een machine. (wil het graag voordoen, heb er 1(die word dus niet voor munten gebruikt (wel voor ander goud))
Denk je dat die slechte er dan net zo uit ziet als die unc of proof munt?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Een gekreukt biljet of een vieze munt breng je nooit meer "terug" in UNC staat. Maar wat wel kan is dat je een munt met verontreinigingen voorzichtig schoonmaakt (ik heb het dan niet over de patina!) of een smerig (oud) biljet voorzichtig wast en zelfs strijkt.
Ik heb zelf wel eens oude biljetten voorzichtig in een sopje van groene zeep laten weken, daarna afspoelen en plat laten drogen. Alles met weinig haast en veel geduld. Een biljet wat iets kreukelde of bobbelde werd weer keurig glad door te strijken tussen witte katoenen doeken. Resultaat was een biljet welke niet blinkend schoon werd maar die wel van een hoop vuil werd verlost en daardoor aangenamer oogde.

Maar.... een grote maar..: doe dit alleen bij biljetten die weinig waarde hebben! Bij "fillers" in een verzameling kan dat weinig kwaad. Van duurdere biletten moet je afblijven. Nog beter: niet kopen en wachten op een beter exemplaar.
tammoschut

Jan, wat bedoel je met fillers?
Ik koop en als ik een betere krijg wil ik de mindere verkopen.
Maar als ik die mindere wat netjes gemaakt heb is dat een koper voor de gek houden?
Ik wil een ander niet bel......zeren.!!!
Als ik een mooi , maar wat gekreukt, biljet heb en ik wil hem houden ,dan heb ik er geen moeite mee die kreukels wat weg te werken.

Tammo
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Als je er bij vermeldt wat je met het biljet gedaan hebt dan kan de koper voor zichzelf beslissen of hij de koop acceptabel vindt. Zolang je niet moedwillig relevante informatie verbergt is er niets aan het handje.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Als je er bij vermeldt wat je met het biljet gedaan hebt dan kan de koper voor zichzelf beslissen of hij de koop acceptabel vindt. Zolang je niet moedwillig relevante informatie verbergt is er niets aan het handje.
Precies. Mooi omschreven.

Met "fillers" bedoel ik opvullers, biljetten die in slechte(re) kwalitiet zijn maar die je in je album stopt zolang er nog geen beter exemplaar voorhanden is.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Waarom moet je de wetten van de Philatelie gaan loslaten op een bankbiljet. Wat is er zinlozer in het leven dan filosoferen of een biljet wel of geen afgestompte hoek moet hebben, ga je zitten staren op plaatfouten en druktoevalligheden. Ik ben geen biljettenverzamelaar, maar ik heb nog wel wat assignaten en Russische bankbiljetten OMDAT IK DE GESCHIEDENIS DAARVAN INTERESSANT VINDT. Geschiedenis vormt net zo'n rimpeling in de tijd als een vouwtje in een meegenomen vakantiebankbiljet. Laat staan dat je uitgenodigd wordt bij een Aziatische of afrikaanse bruiloft, dan wordt de bruidegom volgehangen met papiergeld van top tot teen waarbij de biljetten geniet worden aan het colbertje of genaaid; en over dat naaien gesproken.. hoeveel biljetten verdwijnen er niet in de anus van een paaldanseres bij een KamaSutrabeurs.. iets om je vingers bij af te likken?

De waarde van een biljet is niet groter dan een blaadje wat naar het oudpapier gaat. Zolang er koopkracht aan zit, heeft een biljet betaalwaarde, wanneer er geen koopkracht voor is, dan is en blijft een biljet een papieren of polymeer tijdsbeeld, en niet meer dan dat. Het is theoretisch gewoon niet mogelijk om een vooroorlogs biljet te pakken te krijgen voor een betaalbare prijs zonder het eerlijk te doen; mensen waren in die tijd niet bezig met kwaliteitsverzamelen, er werden nog postzegels en bankbiljetten met spelden op lampenkappen ter illustratie gehangen. Wel eens in een bruine kroeg geweest met beplakte vakantiebiljetten als muurversiering wanneer de barmeid niet aanwezig is? Zo is een biljet geleefd, onderdeel van een sociale structuur. En daar is dat biljet ook voor bedoeld, rekeningen betalen, nog meer dan bij muntgeld het geval is.
Waarom bestonden er piekenpijpen in Nederland en geen biljettenschuivers? Munten hebben een metaalwaarde, en de intrinsieke waarde van een munt zal altijd hoger zijn als die van een biljet.

Vanuit de grafische industrie zijn de eerste bankbiljetverzamelaars geboren, en die hielden zich vakmatig bezig met druktechnieken. Rond 1985 komen de hologrammen in trek wereldwijd op postzegels en biljet; rond 1999 de eerste polymeren biljetten. Polymeer blijft lekker plakken aan de strijkbout, zou ik niet aanraden aan Tammo.

Wil een biljettenverzameling naar mijn mening echt waardevol zijn, beschrijf dan wat er in zit en waarom het daar zit, en wat is je persoonlijke beleving daarbij, vooral wanneer je alledaags Euro/Gulden en Frankengeld spaart. Een biljet van 5 euro heeft voor mij evenveel waarde met en zonder cokesporen. Maar wanneer je een beschrijving maakt van alle letters, en dat die voor een bepaald land staan, dan komt zo'n serie 5 eurobiljetten wel tot leven, want op dat moment vertelt die verzameling een VERHAAL.

En dat verhaal zal zich niet storen aan welke strijkbout dan ook. Laat een biljet dus gewoon in de staat dat je deze kreeg, en als je deze dan toch wil glad maken, neem een fotolijstje van 2 plaatjes tegen elkaar, en hang deze even een maand op een muur; rimpelvrij zal deze niet worden, maar de kreuk is er voor 90% van af. En dat laatste is wel zo eerlijk..
tammoschut

Grivnagoser,
Bedank voor het hele verhaal.
Maar eerlijk gezegd kan ik daar niet veel mee.
Zo zit ik niet in elkaar.
Als ik mijn huis verkoop waar ik 30 jaar in heb gewoond en mijn kinderen zijn geboren, dan sluit ik de deur achter me zonder enige weemoed of herinneringen die ik wil koesteren.
Die zijn voor mij niet verbonden aan stoffelijke dingen.
Waarom spaart iemand enkel alleen proofmunten?
Waarom spaart iemand alleen postfrisse postzegels?
En ga zo maar door.
Als ik een munt zie dan wil ik hem in z'n oorspronkelijke staat zien.
Munten, biljetten en postzegels zijn vaak kunststukjes en dan hoeft er voor mij beslist geen patina op een munt te zitten.

Zo kijk ik ook aan tegen bankbiljetten.
En waarom zijn die unc biljetten zo duur? Toch niet voor niets?
Blijkbaar zijn veel verzamelaars net zo als ik. Het moet zo veel mogelijk origineel zijn.
Als ik een mooi biljet heb met kreukels dan graag die kreukels weg.
Er is geen haar op mijn hoofd die er over denk iemand te bedriegen.
Even naar de huidige eurotijd. Als ik een vijfje met de handtekening van Duisenberg er op krijg dan liefst zo mooi mogelijk.
Als ik hem glad zou maken, zie je dat dan werkelijk?
Of moet je met een loep naar sporen zoeken.
Er zullen zeker verzamelaars zijn die elk oblect zo onderzoeken. Maar dan denk ik ; waar gaat het nu om.
Geschiedenis, andere waarden of toch misschien alleen om een stukje kunstwerk.
En is beduimeld dan mooier dan een ongekreukt biljet?
In een museum restaureert men toch ook kunstwerken om die zo mooi mogelijk en in zijn oorspronkelijke staat ten toon te kunnen stellen? Zeker, men gaat er niet met de strijkbout overheen, maar de bedoeling is hetzelfde.
Ik denk dat elke verzamelaar een eigen invalshoek heeft en die is voor hem het motief om te gaan verzamelen.

Tammo
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

img_zimbabweinflatiegeld.jpg
img_geld-in-de-vuilnisbak.jpg
Unc-biljetten in de lagere coupures bereiken heel vaak het land niet waar deze zouden moeten rouleren, daar de rekening van het drukken nog niet is betaald door de ontwikkelingsland-regering. Gevolg: Niet betaalde biljetten worden tegen drukkosten opgekocht via de internationale Bankbiljettenbeurshandelaren (onder meer World Paper Fare) en wordt dan als biljet verkocht voor een meerprijs voor elke gek die er langs loopt. Nadeel is dat de biljetten niet hun daadwerkelijke doel hebben bereikt: het heeft nooit gerouleerd in het land waar het voor bedoel was.

Een gerouleerde HongKong cent met portret van Elizabeth is gerouleerd heel moeilijk te vinden: het biljetje heeft slechts enkele uren gerouleerd voordat het door de inflatie werd ingehaald. Daarom zie je dit biljet ook enkel bankfris voorbijkomen. Ook Indonesië 1964 portretserie militairen is voorbeeld van geld wat al was ingehaald door de politiek voordat het uberhaupt roulatie zag. Een gerouleerd biljet van deze serie is vrij zeldzaam te noemen, want je ziet het altijd bankfris voorbij komen.

Ik ben het volledig met je eens dat een ongerouleerd biljet beter oogt aan de muur, dan een gerouleerd exemplaar. Toch zijn DNA-sporen op bijvoorbeeld een kampgeld bij Westerbork meer waard dan een bankfris exemplaar. Mede gezien het feit dat het gros van dit kampgeld is herdrukt voor verzamelaars toen de Tweede Wereldoorlog al lang en breed voorbij was.

De moraal van het verhaal is dus dat kwaliteit allemaal leuk en aardig is, maar dat dat altijd gekoppeld is aan je persoonlijke maatstaven. En in hoeverre je je eigen persoonlijkheid laat preveleren boven de maatstaven van een ander is altijd een eigen keus, maar men moet zich niet laten verleiden om de lol van een andere verzamelaar te vergallen door te gaan wijzen naar verwijzingen als " hij/zij koopt alleen maar goedkope rommel" . En dat laatste is helaas schering en inslag geworden in het handelswereldje wat je op veilingen of beurzen kan aanschouwen; de lol van het sparen is ingewisseld door beleggingsideetjes en cataloguswaarden, die door de handel die verkoopt zelf is uitgevonden.

Een tropisch bankbiljet heeft altijd zuursporen in het papier getrokken zitten als deze inderdaad afkomstig is uit de tropen en niet uit Valkenburg. Een bankfris biljet ziet er in Indonesia heel anders uit van kleur door vocht en zonlicht, dan hetzelfde biljet in plastic op Valkenburg.

Een bankbiljet is een bewijs aan toonder uitgegeven door een overheid en/of bankinstelling. Prijzen worden bepaald door de handelaren die die biljetten voor de dagkoers opkopen, de kwaliteit gaan bepalen en dan een meerwaarde gaan rekenen als een biljet bankfris blijkt te zijn. Daarbij geldt dat het biljet vele malen duurder wordt dan de betaalwaarde aangeeft op dat biljet. Is dat speculeren als met aandelen? Mijns inziens wel. Als jij voor een 5 eurobiljet met handtekening van Duijsenberg meer wilt betalen als gradatie bankfris exemplaar, staat je dat vrij. Maar het is de handelaar die de meerprijs bepaalt omdat deze er aan wilt verdienen. Hij is hem kwijt, de koper is deze rijk. En als jij toevallig nummer 4 in de rij bent van eigendom, heb je een prijs betaald die ettelijke keren is vermenigvuldigd, en zo komt dat biljet van 5 euro ineens op laten we zeggen 100 euro. Dat heet een catalogusprijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

ik heb een 3 roebel biljet met bloedvlekken,vrij zeker uit de oorlog
en de 10 rupies met die drie handtekeningen,
voor mij met verhaal en zeker een meerwaarde
even ter voorbeeld frogwink
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

grivnagozer schreef:Ik ben het volledig met je eens dat een ongerouleerd biljet beter oogt aan de muur, dan een gerouleerd exemplaar. Toch zijn DNA-sporen op bijvoorbeeld een kampgeld bij Westerbork meer waard dan een bankfris exemplaar. Mede gezien het feit dat het gros van dit kampgeld is herdrukt voor verzamelaars toen de Tweede Wereldoorlog al lang en breed voorbij was.
Dat verhaal over die herdrukken uit Westerbork ken ik niet. Nu heb ik toevallig twee van die biljetjes (in beduimelde staat) maar hoe weet je nu wat een herdruk is?
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Jan W schreef:
grivnagozer schreef:Ik ben het volledig met je eens dat een ongerouleerd biljet beter oogt aan de muur, dan een gerouleerd exemplaar. Toch zijn DNA-sporen op bijvoorbeeld een kampgeld bij Westerbork meer waard dan een bankfris exemplaar. Mede gezien het feit dat het gros van dit kampgeld is herdrukt voor verzamelaars toen de Tweede Wereldoorlog al lang en breed voorbij was.
Dat verhaal over die herdrukken uit Westerbork ken ik niet. Nu heb ik toevallig twee van die biljetjes (in beduimelde staat) maar hoe weet je nu wat een herdruk is?
Die vraag over herdrukken / replicas stelde ik ook nog vrij recent, maar kreeg geen duidelijk antwoord.

Het zal waarschijnlijk geen watermerk hebben, al weet ik niet of dat sowieso het geval was bij het Westerbork kampgeld.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Het echte geld voelt pluizig aan, de neppers voelen glad aan in de hand.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik heb donderdag een kaveltje bankbiljetten op catawiki gewonnen en dat vandaag ontvangen. Nu vermoed ik dat deze biljetten ook gestreken zijn. Je ziet namelijk wel vouwen, maar het papier buigt niet door. Nu is dat voor 3 van de 5 biljetten geen probleem, omdat ik die zelf wil houden en ik tevreden ben met de kwaliteit.

Twee andere biljetten wil ik weer doorverkopen of ruilen. Dat zijn een tientje 1943 Staalmeester (heeft nauwelijks waarde) en een 20 gulden Stuurman 1926. Nu begrijp ik dat die wel wat duurder is. In mijn muntalmanak staat hij voor 100 euro in Fraai, en gezien de omschrijving klopt dat wel. Meerdere vouwen, randen vervuild, geen gaatjes, maar wel een pennotitie.

Wat denken jullie van de waarde?

Afbeelding
Afbeelding
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Op zich is het een redelijk biljet, zeker voor een beginnende verzamelaar.

Zo te zien is het biljet inderdaad bewerkt, aan de voorkant zie je in de linkerbovenhoek nog spelden gaatjes zitten, zie je aan de achterkant niet ( of de foto moet vertekenen )
achterzijde ziet er niet mooi uit en de pennotitie maakt dat de waarde van het biljet erg hard daalt.

Persoonlijk zou ik er geen 100 euro voor over hebben, ik denk dat de waarde iets van 60-70 euro is.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Dank je wel voor je reactie. Ik hoopte al dat het biljet 50 euro (of meer) zou opleveren. Dat is dus wel een redelijke prijs.

In het lot zaten verder nog een zilverbon van 5 gulden 1944, een 25 gulden Huygens en een 100 gulden Erasmus. Het was me te doen om die drie biljetten.

Ik ben niet echt een verzamelaar van bankbiljetten. Ik had al de serie van Oxenaar en Drupsteen (behalve de 1000 gulden biljetten) en dan wou ik ook de serie van Doeve erbij hebben. Dat wil zeggen: alleen de 10, 25 en 100 gulden. Die van 20 en 1000 zijn me te duur. Die van 20 heeft trouwens ook nauwelijks gecirculeerd heb ik begrepen.

Mocht er nog iemand een 20 gulden stuurman zoeken. op marktplaats staat er een ;)
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

De 20 Gulden Stuurman heb ik al. Deze staat trouwens in de Plomp catalogus voor € 350 als zijnde Zfr.
Misschien moet je die catalogus maar eens aanschaffen, altijd handig voor het opzoeken van het één en ander.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Wanneer het vuil op een munt het algehele kwaliteitsbeeld verstoort, begrijpt iedereen dat dit vuil verwijderd wordt.
Wanneer ik een biljet koop en de onkundige handelaar heeft de prijs er met potlood opgeschreven, probeer ik dat er voorzichtig met een wit gummetje af te gummen, rekening houdend dat het biljet niet kreukt = de goede kant op gummen, en zorgen dat het bedrukte vlak niet geraakt wordt om beschadigen van de inktlaag te voorkomen = kleine, voorzichtige bewegingen op schone en vlakke ondergrond.
Maar net zoals het polijsten van een munt, waarbij je het oppervlak van het originele object beinvloed, zijn de meeste verzamelaars van papiergeld tegen het wassen en strijken van biljetten.
Mooi voorbeeld is de stuurman, waarbij je tegen het licht duidelijk vouwen ziet, maar het papier, wanneer je het biljet aan een kant zou vastpakken, niet doorbuigt; duidelijk geval van strijken.
Maar bijna alle Nederlandse biljetten zijn met een voelbare, opliggende inktlaag op de voorzijde gedrukt. Na het strijken "smelt" de inkt een beetje en wordt lak en glanzend. (Het vergt enige oefening dit te herkennen. Maar het is te zien!).
De meeste biljetten hebben van origine ook een vernislaag, die door chemische reiniging aangetast kan zijn. Een "wollig" of "stoffig" aanvoelend biljet, versus knisperend, is het gevolg. (Overigens kan deze vernislaag op een intensief biljet ook door natuurlijke slijtage verdwenen zijn, niet alle stoffige biljetten hoeven per se gereinigd te zijn...)

Over het betoog van Grivnagozer.. Ieder heeft het recht op zijn mening, zo lees ik dat ook. Maar de vergelijking met een 17e eeuws schilderij dat niets meer waard zou zijn dan de waarde van het doek, de verf en de lijst zal iedereen als onzin afdoen. Datzelfde geldt voor zeldzaam papiergeld. Spreken over nominaal en intrinsieke waarde... Menig gouden provinciale munt is toch ook meer waard dan het goud waarvan de munt is gemaakt? Het feit dat het goud is trekt mogelijk een andere verzamelkring aan, waardoor de prijs mogelijk meer wordt opgedreven dan koperen munten uit dezelfde periode.

De enige conclusie die niet met een mening, maar feit is, en hier van toepassing, is dat een object zoveel waard is als iemand er bereid is voor te betalen...

Leuk. Topic, by the way!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Ilosab schreef:De 20 Gulden Stuurman heb ik al. Deze staat trouwens in de Plomp catalogus voor € 350 als zijnde Zfr.
Misschien moet je die catalogus maar eens aanschaffen, altijd handig voor het opzoeken van het één en ander.

Groeten, Alfred
Elke reclame is meegenomen, dank daarvoor. Maar dit biljet is beschreven, gereinigd, intensief gevouwen en op delen zelfs verkreukeld, dus de schatting van €75 vind ik nog niet zo gek hoor...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”