Jan W schreef:De heer Oxenaar (ontwerper laatste Nederlandse gulden bankbiljetten) was vanmiddag op de radio niet echt enthousiast over dit biljet...
Was Drupsteen niet de laatste ontwerper van de Nederlandse biljetten?
Had overigens wel wat meer verwacht van de nieuwe biljetten, ze zouden er flink anders uitzien, maar ik vind ze toch wel redelijk hetzelfde.
Gr. Jeroen
Eeh, dat is een goede Jeroen! Oxenaar ontwierp nog het "vuurtoren biljet" van 250 gulden en de "zonnebloem" van 50 gulden. Daarna was Drupsteen ontwerper van de 10, 25, 100 en 1000 gulden. Beide series liepen dus door elkaar.
Je maakt me nu aan het twijfelen, beide heren leven nog. Ik denk dat het toch Oxenaar was op de radio. Maar hij was dus niet ontwerper van de allerlaatste serie.
Gisteren ging het op de radio nog over het hoofd van Europa op het biljet (in de zilveren streep) en dat het zo toepasselijk was dat haar afbeelding nu voor het eerst op een biljet was gekomen. Ik dacht gelijk aan een biljet van 5 Mark wat ik bezit uit Duitsland, datum 09-12-1948. Daar staat Europa helemaal op terwijl ze door de stier (oftewel Zeus in vermomming) wordt ontvoerd.
Ook ging het over de achterkant van het biljet waar het aquaduct Pont du Gard op zou staan. Het lijkt er inderdaad wel heel erg op. Zou men dan toch afstappen van het idee om niet gebouwen in het echt op de biljetten te zetten?
(eigen foto)
Vind hem er wel wat simpel uitzien. Eerste reactie was: Duitse degelijkheid.
Zonder me trouwens verdiept te hebben in het biljet, puur eerste oogopslag, degelijk maar saai.
Het eerste biljet van de Europa serie is zojuist uitgekomen (5 €).
Mario Draghi tekende een aantal biljetten met een viltstift.
Dit is een prachtig collectors item.
Vanaf nu zou je deze € 5,- biljetten in de omloop tegen kunnen komen.
De persoonlijk getekende biljetten zul je misschien op eBay tegen kunnen komen.
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080 3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Op eBay Duitsland zijn ze al te koop. Uiteraard geen Nederlandse versie maar ik bedoel maar.
Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Mooi ding, jammer dat het geen Nederlandse is want dan had ik hem graag overgenomen.
Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Zojuist via mijn schoonzus een puntgaaf biljet ontvangen!! De manier waarop wil ik jullie niet onthouden vanwege de knullige manier van verloop.....
Een vrouw van Turkse afkomst staat voor mijn schoonzus bij de kassa van de Kruidvat en wil betalen met dit zojuist gepinde biljet.
De kassiere weigert dit biljet omdat het volgens haar vals is en uit Turkije komt!!
Mijn schoonzus weet dat ik zat te loeren op dit biljet en heeft het dus geruild met de beteuterde vrouw.
Ik vindt het een slechte zaak dat de kassamedewerkers niet op de hoogte zijn van de nieuwe biljetten, dit lijkt me toch niet heel moeilijk om het personeel hierover in te lichten!!
Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.