Wie heeft er ervaring met reinigingsmiddelen voor zilveren munten?
Deze vraag stelde ik al per abuis bij het onderwep 'milk spots', waar het eigenlijk niet thuis hoort. Nu hier dus wel.
Een aantal van mijn toentertijd zelf aangeschafte nieuwe zilveren herdenkingsguldens zijn in de loop der tijd wat zwart geworden. Dat zijn de exemplaren die ik 'dubbel' heb en losliggend had opgeborgen.
Bij een juwelier haalde ik 'Hagerty Silver Clean', wat eigenlijk bedoeld is voor zilveren sieraden, maar ook geschikt zou zijn voor zilveren munten. Je moest het een aantal seconden (5 à 10) ondergedompeld houden. Proef ondervindelijk heb ik zo'n munt er langer in gehad, maar het resultaat was niet naar tevredenheid. De zwarte vlekken waren uiteindelijk wel weg, maar het oppervak van de munt blijft vlekken vertonen (zie bijlage). Opvallend is wel dat alleen de aanvankelijk zwartgeworden zijde die vlekken vertoont. De andere zijde was al die tijd niet verkleurd (daar lag die op) en vertoont nu na die reiniging géén vlekken, die ziet er goed uit! Die vlekken krijg ik er ook niet uit met schoonmaakazijn.
Ik vraag mij af of die reiniger van Hagerty wel geschikt is voor munten. Op internet zie ik andere reinigers die wel speciaal voor munten bedoeld zijn, zoals van Lindner, van Delu, of van Silbo. Maar die koop ik hier niet in mijn dorp. Wie heeft daar ervaring mee? Zou het daarmee wel beter moeten gaan?
M.vr.gr., Koos
Hagerty versus Lindner e.d.
Hagerty versus Lindner e.d.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Superlid
Re: Hagerty versus Lindner e.d.
Hoi Koos.
Kijk eens bij het onderstaande topic daar vind je vast een antwoord op je vraag.
http://munthunter.nl/viewforum.php?f=31
Groet
Dick
Kijk eens bij het onderstaande topic daar vind je vast een antwoord op je vraag.
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Ik vind daar geen antwoorden over het gebruik van Lindner Silbermünzen Tauchbad of iets dergelijks.Dick schreef:Hoi Koos.
Groet
Dick
Wel over aanbevelingen van silber tauchbad, maar niet over ervaringen ermee.
Gr., Koos
denk ook niet dat er veel mensen (numismaten in dit geval) zijn die dit soort dingen gebruiken.
Munten maak je niet schoon. Zeker zilveren niet aangezien het meestal een patina betreft wat weggehaald word door dit soort schoonmaak spullen.
En oudere zilveren munten zonder patina zijn waardeloos.
Munten maak je niet schoon. Zeker zilveren niet aangezien het meestal een patina betreft wat weggehaald word door dit soort schoonmaak spullen.
En oudere zilveren munten zonder patina zijn waardeloos.
-
- Donateur
nobody wants to de..valuate his own coin by taking the patina
dan kun je de 5 euro muntjes ook wel gaan schoonmaken
liever niet dus.mvrgroet leon voorn
dan kun je de 5 euro muntjes ook wel gaan schoonmaken
liever niet dus.mvrgroet leon voorn
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up: